Business Signature БРОЙ /// Мениджър 05/25
ESG – каузата, която обединява бизнеса
Компаниите не могат да бъдат устойчиви сами по себе си и изолирани от въздействието на цялата верига на стойността, вярват в Yettel
ESG – каузата, която обединява бизнеса

Компаниите не могат да бъдат устойчиви сами по себе си и изолирани от въздействието на цялата верига на стойността, вярват в Yettel


Пет години преди заветната 2030 г. напредъкът по 17-те Цели за устойчиво развитие на ООН е недостатъчен дори една от тях да бъде изцяло постигната в определения срок. Мрачната картина от последния Доклад за устойчиво развитие на ООН показва, че над 80% от свързаните подцели не се развиват спрямо заложените очаквания – налице е ограничен прогрес или дори регрес. Сред заключенията, изведени в документа, е нуждата от по-ефективни партньорства, за да се стимулират критичните промени в околната среда, социалните и управленческите принципи. Нито една организация не е в състояние сама да разреши мащабните проблеми в тези три направления.
Как един български телеком прилага това на практика?
Водени от вярването, че компаниите не могат да бъдат устойчиви сами по себе си и изолирани от въздействието на цялата верига на стойността – клиенти, доставчици, партньори и др., в Yettel поемат по пътя на трансформацията с ясната цел да не действат във вакуум, а напротив – да търсят синергия с други бизнеси, като обединяват различни гледни точки, усилия и ноу-хау.
„Мащабът на настъпващите промени изисква споделена отговорност между бизнес секторите, но и сред отделните компании, като оставим настрана конкуренцията. Обединени от общи ценности и цели, имаме по-голям шанс да постигнем значимо и трайно въздействие – не само в рамките на своите организации, но и за обществото като цяло“, посочва Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие“ в Yettel.
В полето за колаборация операторът включва както доставчици и корпоративни клиенти, така и по-широк кръг от компании, съмишленици по различни ESG теми. Пример за последното е участието в инициативи на LEAD Network Chapter – платформа, посветена на изграждането на приобщаваща работна среда в бързооборотния и ритейл сектор чрез събития, обучения и достъп до обширна мрежа от професионалисти.
В едно от последните събития се акцентира върху успешни примери за включване на хора с увреждания, равнопоставеността и значението на подкрепящата бизнес култура. Yettel разработва своя местна политика за ангажиране на заинтересованите страни – важна стъпка към създаването на силна мрежа от партньорства и оказване на положително въздействие върху средата. С нея телекомът дефинира механизми за ефективно достигане до различните аудитории спрямо поставените цели и комуникационни послания.
Първата голяма крачка
е направена още при изготвянето на петгодишната стратегия за устойчиво развитие на Yettel. Ключови заинтересовани страни са поканени от оператора да дадат своята обратна връзка по идентифицираните съществени теми – дали компанията оказва въздействие в тези сфери.
Втората фаза на проучването, година и половина по-късно, има за цел да потвърди тяхната значимост и устойчивостта им във времето. И двете анкети показват, че темите от стратегията са актуални и таргет аудиториите се интересуват от заложените мерки на Yettel.
Скоро след представянето на стратегията се провежда и
първото събитие
ESG Connect – инициатива на Yettel за обмяна на опит в интегрирането на принципите за устойчивост в областта на околната среда, социалната сфера и управлението в бизнеса. Вече три години компанията е организатор и домакин на серията нетуъркинг събития с фокус върху добавената стойност на колаборациите в ESG направленията. Последното издание се провежда в Пловдив, където участват малки и средни предприятия от мрежата на оператора.
„Ние вярваме, че ESG не е само за „големите“ – ролята на по-малките предприятия ще става все по-важна, особено с оглед на предстоящите регулации и задълженията за отчитане на климатичните и социалните рискове във веригите за доставки. Това ще бъде сериозно предизвикателство за компаниите, които тепърва започват да вървят по този път. Затова ние вече предприемаме действия за тяхното ангажиране и включване в разговора“, коментира Маргита Колчева.
Без да се повлиява от отлагането на Директивата относно дължима грижа на дружествата във връзка с устойчивостта (CSDDD или CS3D), телекомът следва политиката си за ангажиране на веригата си за снабдяване. На база на натрупания опит от първия пилотен етап на оценка, завършил през 2024 г.,
във втората фаза
компанията адаптира подхода и методите си за комуникация спрямо различните групи. В резултат днес Yettel отчита по-висока успеваемост при попълването на въпросниците и дори проактивност от някои доставчици. Освен това темата става все по-разпознаваема от предприятията, което значително оптимизира процеса по събиране на данни.
„Тук е важно да уточним, че всички тези усилия са нужни не само да отговорим на регулаторните изисквания, а са силен тласък за промени в бизнес моделите. В бъдеще изборът на клиентите – без значение дали това са крайни потребители или други бизнеси – ще се повлиява освен от качеството и цената, но и от фактора ESG и спазването на принципите за устойчивост при създаването на продуктите и услугите“, допълва Маргита Колчева.
Последната дискусия за устойчиво развитие с бизнес клиенти на оператора бе в Пловдив
По думите ѝ в ролята си на доставчици все повече компании ще трябва да оценяват въздействието си върху околната среда, спазването на човешките права и бизнес етиката, но и да предприемат конкретни мерки там, където има нужда. Устойчивата верига на доставки не се базира само на задължения, поставени от клиента към доставчика, а се гради чрез активна комуникация между двете страни. Подобен вид сътрудничество не само помага на страните да намерят възможности за подобрения, но и биха довели до идеи за иновации.
|
Ключови думи
ESG политики
Yettel
отговорен бизнес