Business Signature БРОЙ /// Мениджър 07/2025
Инфлуенсърство 2.0
Когато влиянието срещне отговорността
Инфлуенсърство 2.0

Когато влиянието срещне отговорността


В ерата на социалните мрежи и алгоритми, които диктуват поведението на поколенията, ролята на инфлуенсърите надхвърля сферата на развлечението и се превръща в инструмент за формиране на ценности и нагласи. И докато въздействието на дигиталните личности расте, се увеличава и нуждата от отговорност, особено спрямо най-младата и уязвима аудитория – децата.
С този фокус стартира инициативата „Училище за отговорни инфлуенсъри“ – първата по рода си образователна платформа в България, която цели да подкрепи създателите на съдържание в изграждането на етично и ангажирано дигитално присъствие. Зад нея стоят четири организации с активен принос в обществените и технологичните трансформации у нас – А1, Център за безопасен интернет, Българска асоциация на създателите на съдържание (БАСС) и Нов български университет.
Програмата е разработена в отговор на нарастващата нужда от устойчиво дигитално бъдеще – такова, в което инфлуенсър културата не просто забавлява, Инфлуенсърство 2.0 а образова, вдъхновява и предпазва. Обучението е структурирано в шест видео модула, които обхващат теми като онлайн тормоз, дигитално благополучие, влиянието на медиите върху подрастващите и механизмите за отговорно поведение в мрежата.
Сред авторите и лекторите се открояват утвърдени имена от академичните и професионалните среди, сред които доц. д-р Кристиян Постаджиян и д-р Боряна Гигова от НБУ, журналистът Константин Вълков, също част от екипа на университета, Антоанета Василева и Мирела Христова от Центъра за безопасен интернет, както и Иглика Иванова, член на „Коалиция за медийна грамотност“.
Участниците, които бъдат одобрени след експертна оценка на дигиталното им съдържание от екипа на SafeNet и БАСС и преминат успешно Назаем от блога на А1 BUSINESS SIGNATURE програмата, получават диплома за „отговорен инфлуенсър“. Важно е да се подчертае, че достъп до образователните ресурси ще имат не само създатели на съдържание, но и родители, преподаватели и всички заинтересовани от темата за дигиталната етика, без да се налага предварителна оценка на онлайн присъствието им.
Инициативата стъпва върху тревожни статистики – проучване, проведено от Държавната агенция за закрила на детето съвместно с Регионалното управление на образованието – Пловдив, и Българската академия за сигурност между близо 1000 ученици от 6., 7. и 8. клас в Пловдив, показва, че над 61% от децата използват TikTok, Instagram и Snapchat повече от 5 пъти на ден. Освен времето в тях 70,8% от учениците са в онлайн пространството от един до три часа всеки ден, а 31% отделят от деня си от 2 до 4 часа, за да са в мрежата.
Тези данни подчертават необходимостта от устойчива промяна и ангажираност към по-образована, защитена и осъзната дигитална среда в свят, в който всеки има глас, но не всеки осъзнава силата му. Създаването на култура на дигитална отговорност не е еднократен акт, а дългосрочен процес. „Училище за отговорни инфлуенсъри“ е стратегическа първа стъпка към тази промяна. Платформата вече е активна на safefluencers.bg, където можете да се регистрирате и да достъпите образователните модули. За компаниите, които разчитат на инфлуенсър маркетинга като комуникационен канал, този проект е ясен знак: етичният инфлуенсър е новата норма. А отговорността – новият стандарт
|
Ключови думи
А1
инфлуенсъри
отговорност
социални мрежи
безопасност в интернет