Коста Чолаков: Уникалният банково-застрахователен модел на KBC дава възможност на клиентите да намерят услуги за целия си портфейл

63% от потребителите на застрахователни услуги, припознават ДЗИ като онлайн застраховател, споделя председателя на УС и главен изпълнителен директор на дружеството

Автор:

Венцислав Савов

Снимки:

Юлиян Донов

Коста Чолаков: Уникалният банково-застрахователен модел на KBC дава възможност на клиентите да намерят услуги за целия си портфейл

63% от потребителите на застрахователни услуги, припознават ДЗИ като онлайн застраховател, споделя председателя на УС и главен изпълнителен директор на дружеството

Коста Чолаков: Уникалният банково-застрахователен модел на KBC дава възможност на клиентите да намерят услуги за целия си портфейл
quotes

Г-н Чолаков, оглавявате ДЗИ през последните 11 години. Какви промени се случиха в застрахователната компания за този период и къде сте на пазара в момента?

Тези 11 години бяха много динамични в развитието на ДЗИ. Мога да откроя три основни промени, които доведоха до това дружеството да е безспорен лидер на застрахователния пазар днес. На първо място – успяхме да имплементираме уникалния банково-застрахователен модел на KBC и да се възползваме максимално от разширяването на бизнеса на групата. Наред с това ДЗИ извърши няколко успешни вливания и придобивания, сред които са бизнесът на ОББ „Мет Лайф“ и животозастрахователният и пенсионноосигурителният бизнес на NN в България. Разширихме и собствената ни мрежа от агенти. Чрез съчетаването на органичен ръст и придобивки успяхме да върнем лидерската позиция на ДЗИ в животозастраховането с над 30% пазарен дял. Друг много важен аспект е, че през последните няколко години ДЗИ е лидер по рентабилност. Ние поддържаме изключително добри комбинирани квоти в общото застраховане и нормите на печалба в компанията се увеличиха сериозно. Това показва, че нашият портфейл е много здравословен и управлението на риска е на необходимото ниво. Няма как да пропусна и важната тема с дигитализацията и ролята на информационните технологии. Реализирахме няколко много мащабни IT проекта, които ни направиха много по-ефективни, продуктивни и динамични и ни позиционираха като модерна компания с иновативни решения. Последните проучвания сочат, че 63% от потребителите на застрахователни услуги припознават ДЗИ като онлайн застраховател. Зад тези мащабни промени стоят много труд, много хора и екипи, за което съм им благодарен. Целта ни е чрез дигитализация и опростяване на процесите да направим нашия бизнес още по-успешен и да постигаме още по-високи резултати.

Как се подобри културата на българина по отношение на застраховането за това време? Какво застраховаме повече?

Фундаментално важно за нашия бизнес е доверието. За него е необходимо общо усилие между цялата индустрия, регулаторите, законодателите, медиите, както и значително повишаване на финансовата грамотност. Един от начините е чрез внедряване на нови продукти. Красноречиви примери за това са от областта на животозастраховането. През последните няколко години покрай ниските лихви клиентите започнаха да обръщат сериозно внимание на инвестиционните животозастрахователни продукти. Същото се наблюдава при допълнително здравно застраховане. Тук особено важна е ролята на работодателите. Те го предоставят като социална придобивка на своите служители. Това са само два примера за продукти, които преди отсъстваха от пазара, а сега придобиха много голяма популярност и работят в полза на изграждането на повече доверие към застрахователния бизнес.

Как по-голямата конкуренция, дигитализацията и навлизането на изкуствения интелект трансформират начина ви на работа?

Конкуренцията в нашия бизнес и особено на българския застрахователен пазар, винаги е била доста сериозна, особено в общото застраховане. Ценовите битки са постоянна реалност. Това обаче ни държи в кондиция и ни позволява да бъдем още по-иновативни. Ние вече имаме имплементирано решение, базирано на изкуствен интелект, което се използва основно по обслужването на щети по каско. AI извършва в момента две когнитивни дейности – разпознава увредените детайли на един автомобил и определя степента, в която са засегнати. Това спестява значително време на клиентите и ни позволява да разрастваме бизнеса, без да наемаме допълнително хора. Автоматизираният процес помага на служителите ни да се освободят от някои рутинни дейности и да се фокусират върху по-важни и съществени неща.

Какво прави банково-застрахователният модел на ДЗИ уникален? Кои са неговите предимства за клиентите?

Моделът на KBC дава възможност за по-добро обслужване на клиентите – те могат да намерят услуги за целия си портфейл – банкови и застрахователни продукти, пенсионно осигуряване, инвестиционни портфейли и др. на едно място. При кръстосани продажби те могат да получат отстъпки или преференциални цени. Същевременно ние виждаме, че в дългосрочен план клиентите, които се обслужват комплексно, са по-лоялни. Моделът се отличава и с това, че интегрира услугите и процесите, които предоставя, на всички нива.

Какво представляват трите ви инвестиционни продукта „Евроинвест“, „Евробъдеще“ и „Еврохоризонт“ и какво ги прави разпознаваеми на пазара?

Тези три продукта дават възможност да покрием цялата гама от рисков апетит, който съществува у клиентите. По-консервативните потребители, които не са склонни да поемат висок риск и търсят по-ниска, но гарантирана доходност, могат да я получат през „Еврохоризонт“, а до известна степен и с „Евробъдеще“. „Евроинвест“ е по-подходящ за клиенти с по-балансиран или по-висок рисков апетит, които искат да имат малко по-голяма доходност. През тези три продукта, два от които с еднократни премии и един с регулярни, ние имаме възможност да покрием широка гама от очаквания и желания на потребителите. В условия на нисколихвена среда, когато банковите депозити не водят до очакваната доходност, има много голямо поле за такива решения. Служителите на ОББ, нашите застрахователни консултанти, са достатъчно добре обучени, за да могат да проучат нуждите на клиента, неговите финансови възможности, времеви хоризонт, нивото на риск, който той е логично да поеме, и да го консултират адекватно кое е най-доброто решение за него.

Да се опитаме да погледнем в близкото бъдеще - какви продукти, с какви функционалности ще се търсят?

Скорошно проучване показа, че клиентите очакват от нас да бъдем хибридни – да им предлагаме качествено онлайн обслужване, но същевременно да има бърз и лесен достъп до наши служители и консултанти, от които да получат професионален съвет и съдействие. Това означава, че трябва да инвестираме във всички тези дигитални процеси, продукти и услуги и същевременно все повече да увеличаваме експертизата на нашите служители и агенти. В животозастраховането личното ми очакване е, че ще продължи тенденцията за инвестиционните застраховки. Сериозен ръст ще има и в здравното застраховане. Виждам много голям потенциал в третия стълб на пенсионното осигуряване. Разходно-покривните системи, на които е основано държавното осигуряване, са пред все по-голям натиск на тежките демографски процеси. Капиталовите форми на пенсионно осигуряване в бъдеще ще се превръщат във все по-сериозна алтернатива за гражданите.

Коста Чолаков е председател на УС и главен изпълнителен директор на ДЗИ от 2013 г. Започва кариерата си в застраховането в „Интерамерикан“, Гърция, през 1999 г. става мениджър „Управление на щети“ в „Интерамерикан България“, а от 2001 до 2013 г. е изпълнителен директор на „Интерамерикан България – „Застрахователно дружество“ и „Интерамерикан България – Животозастраховане“. Получава бакалавърска степен през 1996 г. от катедра „Право“ на Факултета по икономика и правни науки към Аристотеловия университет в Солун, Гърция, а през 1997 г. – магистърска степен по право от Queen Mary & Westfield College към Лондонския университет.

ДЗИ, основано през 1946 г., е лидер на българския застрахователен пазар и дружеството с най-дълъг опит. Компанията е част от белгийската банково-застрахователна група КВС от 2007 г. ДЗИ разработва и предлага пълна гама продукти в направления „Общо застраховане“ и „Животозастраховане“, както и продукти, свързани с покриване на здравни рискове. През годините експертите на ДЗИ разработиха десетки иновативни услуги в продуктовото портфолио и обслужването на клиенти, които налагат както чрез отлично развита търговска мрежа, така и чрез дигитални решения, налични в електронния портал на компанията go.dzi.bg.