Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 08/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Философският камък на обратната връзка
В повече от половината от случаите е по-добре мениджърът просто да си мълчи
Философският камък на обратната връзка
В повече от половината от случаите е по-добре мениджърът просто да си мълчи
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
В Късното средновековие алхимиците (ранната и доста суеверна форма на съвременните учени) прекарват целия си живот в търсене на тайната рецепта на философския камък – химическо съединение, за което се вярва, че превръща всичко в злато. И това нямаше да има нищо общо със статия за даването на обратна връзка, ако не беше огромната група съвременни „алхимици“ на организационното поведение, за които този лидерски инструмент е като философския камък – веднъж ако намери вълшебната му формула, лидерът ще може да преобърне всяка ситуация в чисто злато.
Такъв един „алхимик“ срещнах и аз на форум, на който бях поканен да говоря преди малко повече от година от написването на този текст. Дамата, представена като организационен консултант, коуч и експерт по научни хороскопи, започна изказването си с думите: „Аз съм истински вярващ в обратната връзка“. И в следващите няколко минути описа своята рецепта – модифицирана версия на онова, което повечето мениджъри познават като „сандвича“: първо казваш нещо хубаво на човека, после му казваш негативното и накрая завършваш пак с позитивно.
След нея дойде моят ред да презентирам. Имах неблагоразумието да представя най-влиятелното международно метаизследване на тема обратна връзка, направено от Абрахам Клугер, организационен психолог и професор в Jerusalem Business School. То ясно доказва, че в 48% от работните ситуации обратната връзка намалява мотивацията и влошава представянето. Т.е. често е по-добре мениджърът да замълчи, отколкото да дава обратна връзка.
Няма тайна
Е, с риск да разочаровам и „алхимиците“, и вярващите между читателите няма нищо такова. Обратната връзка не е магически лидерски инструмент, нито има тайна формула за нейното прилагане – спрете да я търсите, омаяни от твърденията на сладкодумни маркетолози, които ви обещават почти окултни решения на всичките ви мениджърски казуси. Която и формула за обратна връзка да приложите, ще видите едно и също – с едни хора работи, а с други – не, изобщо (това именно сочи и изследването на Клугер). И правилната реакция не е да се втурнем като хората в Средновековието да търсим следващата рецепта, а да си зададем въпроса какво всъщност е обратната връзка и можем ли изобщо да търсим универсална формула за нея.
Обратната връзка е вид човешки разговор
Повтарям, разговор, т.е. ситуация, в която двама души говорят. Проблемът на формулите е, че преекспонират ролята на говоренето от страна на мениджъра – учат те как да кажеш каквото искаш, така че другият да го приеме. Но това не е разговор. Това е реч, монолог, лекция, но не и разговор. За да има разговор, трябва да има слушане и от двете страни. Това е първата изненада за хората, които прилагат масови формули за обратна връзка – нали целта е мениджърът да каже какво мисли за представянето на служителя, как така слушане и от негова страна?
За да отговоря, трябва да очертая и втората особеност на разговора за обратна връзка – той е вид разговор, който цели да повлияе на мотивацията на другия човек. Независимо дали искаме служителят да коригира поведението си (негативна обратна връзка) или пък да продължава в същия дух (позитивна), винаги опитваме да влияем на мотивацията. Проблемът е, че мотивацията е изключително многопластов феномен – и за да ѝ повлияем чрез ефективна обратна връзка, трябва първо да я познаваме. А няма как да разбера мотивацията на някого, без да го слушам, т.е. да му дадем пространство да говори и да го предразположим за това. Ако даваме обратна връзка без този елемент, стреляме в тъмното – говорим през нашата мотивация, която не е задължително да съвпада с тази на служителя.
„Предразположа“ е може би най-важната дума
Ако мениджърът иска да успява с обратната си връзка, едно от най-ключовите му умения е да знае как да предразположи хората да разкриват мотивацията си, да говорят за себе си, да споделят предизвикателствата и мислите си. „Тайната формула“ тук е (да стана и аз малко алхимик) доверието – увереността на служителя, че мениджърът е надежден и загрижен човек, който работи за доброто на самия служител. Само така хората имат свобода да споделят открито.
И така, не съществува вълшебна рецепта и обратната връзка не е философският камък на управленските практики. Тя е вид човешки разговор, в който мениджърът успява да създаде среда на доверие със служителя, предразполага го да споделя, изслушва го внимателно и с уважение, разбира какво го задвижва (мотивация и демотивация) и после подбира думите си спрямо това разбиране, за да насочи човека в желаната посока. След което пак дава възможност на човека да сподели, слуша внимателно, коригира мнението си, ако е нужно (всеки бърка), аргументира се допълнително (отново с уважение) и така, докато не стигнат до общо разбиране и съгласие.
Само така обратната връзка работи истински. И всички опити да заменим този богат и сложен човешки обмен с формули за бързи решения са прозрачни и обидни за хората, които ръководим. Затова и не е чудно, че в почти половината от случаите е по-добре мениджърът просто да си мълчи.
|
Ключови думи
HR
обратна връзка
работодатели
служители