Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 08/2025

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Нова култура на комуникация

Количеството не трябва да надделява над качеството, посочва Зарина Генчева, управляващ директор на „Моушън Артс“ ООД

Нова култура на комуникация

Нова култура на комуникация

Количеството не трябва да надделява над качеството, посочва Зарина Генчева, управляващ директор на „Моушън Артс“ ООД

Нова култура на комуникация
quotes

Госпожо Генчева, според прогнози на Market Intelligence глобалният пазар на външна реклама ще расте устойчиво със среден годишен темп от над 5% до 2033 г. Какви са вашите очаквания за представянето му – какво би насърчило подобен растеж и какви са основните пречки пред постигането му?

Очаквам ръстът да продължи устойчиво и смислено – не просто като обороти, а като доверие. Външната реклама не само се възстанови след пандемията, но и се адаптира към новата реалност. В България само за последните две години външната реклама нарасна с близо 5 милиона лева по данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Този растеж е закономерен, защото днес хората предпочитат да бъдат навън, да общуват, вместо да стоят у дома пред екран.

Растежът ще продължи, ако съумяваме да пазим човешкото в комуникацията. Рекламата остава естествена част от живота ни, която ни дава възможности и идеи, а не ни напряга и затормозява. Количеството не трябва да надделява над качеството.

Кои са основните тенденции, които оказват влияние върху външния рекламен пазар и какви са двигателите зад тях?

Наблюдаваме две основни тенденции в момента – пълна интеграция между физическа и дигитална среда и стремеж към перфектен синхрон между локацията, момента и посланието. Хората търсят физическото присъствие и именно външната реклама е първата, която им го дава. В подкрепа идват и данните от проучване на Американската асоциация за външна реклама, според които 85% от потребителите намират този канал за достоверен и полезен източник на информация.

Каква е ролята на дигиталната външна реклама в сектора – допълнение или пълна трансформация на форматите?

В своята същност външната реклама остава форма на присъствие в реална среда, но дигиталните екрани я трансформират в нещо живо, адаптивно и дори интерактивно. Не става дума просто за подмяна на винила с LED, а за нова култура на комуникация – с динамика, данни и диалог. Дигиталната форма не измества класическата външна реклама, а я допълва и развива.

Как изглежда пазарът на външна реклама в България спрямо тенденциите в Европа?

Българският пазар е хибриден. В някои аспекти сме изключително иновативни – особено в индивидуалния креативен подход на агенциите. В други все още сме в преход. Например симбиозата между външната реклама и градската среда в много европейски столици е развита в резултат от дългосрочна културна политика, докато у нас ние тепърва градим такъв подход. Хубавото е, че вече има диалог и ангажирани стъпки в тази посока. Извън това външната реклама в столицата функционира с насищане, характерно за цяла Европа. Над 40% от всички рекламни формати в България са позиционирани в София, а метрото, както в другите столици на Стария континент, закономерно е един от най-ефективните медийни канали.

В среда, пренаситена от съобщения и образи, какво прави една външна реклама „невъзможна за пропускане“?

Перфектното съчетание на локация, послание и визия.

Как се балансира между нуждата от кратко послание и желанието на клиента да „каже всичко“?

Да, това обикновено е доста трудно, но в „Метрореклама“ успяваме заради професионализма и доверието на партньорите ни, което сме натрупали в годините. От една страна, работим с едни от най-креативните български и световни агенции. Постигнали сме „златно партньорство“, както го нарича БАКА, с тези колеги. От друга страна, ние намираме баланса и успяваме, „защото е важно рекламата да е на правилното място“. Когато пазарът е наясно с експертизата ти и резултатите, които постигаш, е много по-лесно да имаш и най-балансираното послание.

Работите ли със специфични визуални принципи или психологически трикове?

Най-важното е да влезеш в погледа на потребителя и да съумееш да го управляваш само за две секунди. Това реално е времето, с което рекламата навън разполага, за да грабне вниманието и да го уплътни със своето съдържание. Ако има психология, то тя е в перфектното изчисление по формулата една идея, едно послание, един момент.

Къде е границата между ефективната реклама и визуалната агресия в градската среда?

Границата е там, където комуникацията се превръща в натиск. Градът не е за брандиране, а за живеене. Рекламата трябва да е естествен спътник на живота ни, да го обогатява и да носи добавена стойност, не тежест. Като председател на Транспортна Индоор и Аутдоор Рекламна асоциация (ТИАРА) работя именно за това – външната реклама у нас да бъде интегрирана в една по-качествена и хармонична градска визия. Тя се постига с колективни и еднопосочни усилия от страна на общини, урбанисти, рекламисти и граждани. Смятам, че сме готови и достатъчно зрели, за да го постигнем.

Напоследък се забелязва, че определени категории реклами присъстват все по-често и агресивно в заобикалящата среда. Има ли етична граница за това какво и къде би следвало да се рекламира и как се поставя тя?

Да, пространството не е неутрално и има своето влияние, което изисква наличието на етични граници. Свидетели сме, че не всеки ги следва, но аз се старая да бъда добрият пример с моята компания. Ето защо ние имаме вътрешни критерии и отказваме съдържание, което противоречи на тях. Това е част от ценността на нашия бизнес модел – да печелиш, без да правиш компромис с онова, в което вярваш.

Променя ли и как концепцията за „умните“ градове пазара на външна реклама?

Да, разбира се. Умният град предполага взаимовръзка между транспорт, хора, съдържание и превръща рекламата в инфраструктура за информация и преживяване. Метрото в София например е жив медиен канал, в който всяка спирка има свой собствен пулс. Над 60% от софиянци използват ежедневно метрото, показва съвместното ни проучване с BluePoint. Това го превръща не просто в транспортна зона, а в изключително мощен комуникационен хъб за над 11 млн. пътници месечно.

Коя е най-голямата възможност и най-непосредствената заплаха за бизнеса днес?

Най-голямата възможност в рекламната индустрия е в интеграцията между физическо, дигитално и социално преживяване. Външната реклама вече не е само търговска. Тя може да бъде посланик на кауза, култура или емоция, което дава възможност за друг начин на функциониране както на личността в града, така и на града в самата личност. Това от своя страна води и най-голямата заплаха – употребата на тази сила на външната реклама в негативни концепции, загуба на смисъл и деградация. Затова отговорността на аутдоор – комуникатори и рекламисти, е изключително голяма. Трябва да сме внимателни и да не обезценим самата стойност на рекламата и едновременно с това да пазим доверието на публиката.

Как всички промени, за които говорим, се отразяват на визията ви за лидерство? Какви нови умения трябва да изгражда и развива успешният лидер в подобна среда?

Да бъде визионер. Да е смел във вземането на решения и да води както екипа си, така и целия сектор в посока, която да го развива в хармония с динамичната среда, хора и дигиталната реалност на XXI век. Време, в което лидерството не е власт, а отговорност и вдъхновение.

В интервю споделяте, че едно от предизвикателствата на семейния бизнес е, че не можеш да си подадеш оставката и просто да напуснеш. Имало ли е все пак моменти, в които ви се е искало да го направите? 

Не. Може да ми е било тежко и трудно да балансирам между дома и офиса, но никога не съм поставяла под съмнение изборите си и пътя си точно защото те произхождат от семейството. Както обичам да казвам: семейният бизнес е като дете – невинаги е благодарен, но винаги е твой.

За мен животът е партия шах. Винаги започваш като пешка, но с ясното разбиране, че без нея няма как да се случи играта. Ако положиш нужните усилия, се изкачваш в дъската, заемаш позиция на други фигури и започваш да заучаваш нови ходове, да правиш грешки и накрая да печелиш, губиш, да те матират или ти да матираш. Това е животът.

Кои са каузите, зад които заставате? Как ги подбирате и какъв отпечатък се стремите да оставите чрез тях?

Културата, във всеки смисъл на думата, отдавна е моя кауза. Подкрепям проекти, които не са просто спектакъл, красота и изява, а които възпитават и носят смисъл за обществото и неговото ценностно развитие. Заставам зад таланта, за да подпомогна неговото израстване и утвърждаване, а не да приобщя себе си към постигнат успех. Най-важното за мен е да подкрепя пътя към нечий връх.

Какви проекти по-конкретно подкрепяте напоследък?

Подкрепихме програмата на Столичния общински съвет за скрининг на сърдечносъдовата система „Твоето сърце е наша грижа“, която е първата по рода си в България и вече спасява човешки животи. За поредна година бяхме сред главните спомоществователи на спектаклите „Опера на площада“ на Софийската опера и балет. Подкрепяме и най-голямото международно изложение в България за съвременно изкуство Sofia Art Fair, което събира художници, колекционери и ентусиасти на изкуството от цял свят.

Кои 5 книги бихте препоръчали на нашите читатели?

Ще споделя книгите, които най-силно са ми повлияли в различните етапи на живота ми. Като дете „Чичо Томовата колиба“ на Хариет Бичер Стоу ме накара силно да намразя робството и повече от всичко да обичам свободата, а „Пипи Дългото чорапче“ на Астрид Линдгрен ме научи да вярвам в истинското приятелство и големите приключения. В тийнейджърските ми години българските класики „Под игото“, „Преспанските камбани“ и „Време разделно“ изградиха у мен непреходна обич и лоялност към род и родина. След 20-ата ми година трилогията „Атлас изправи рамене“ на Айн Ранд ми даде най-прекрасната дефиниция, която съм виждала до момента, за парите и какво носят те. Днес чета биографии, защото не спирам да се вълнувам от това как се създават и утвърждават световно значимите личности.

Зарина Генчева е управляващ директор на „Моушън Артс“ ООД (известна с търговската си марка „Метрореклама“) близо 20 години. Тя е основател и председател на Управителния съвет на Транспортна Индоор и Аутдоор Рекламна Асоциация (ТИАРА), която е активен член на Международната асоциация за външна реклама. Тя е член на УС на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), на Българския форум на бизнес лидерите (ББЛФ), на Бизнес съвета към кмета на Столична община и на много други организации и структури. Спомоществовател е на Софийската опера и балет, дарител е в редица кампании за деца и подкрепя културни проекти.