ArtVista БРОЙ /// Мениджър 09/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

„Отблизо“ по ръба на бръснача

Звезден актьорски квартет посяга дръзко към хитовата пиеса на Патрик Марбър

Автор:

Маргарита Бойчева

Снимки:

Стефан Н. Щерев

„Отблизо“ по ръба на бръснача

„Отблизо“ по ръба на бръснача

Звезден актьорски квартет посяга дръзко към хитовата пиеса на Патрик Марбър

„Отблизо“ по ръба на бръснача
quotes

Око. В зеницата му прозира една разголена душа. Бръчки. Дълбаят право в аортата. Кожа. Едва придържа цялата тази все по-разпадаща се руина. И всичко е толкова отблизо, че ти се завива свят от предстоящата неизбежност.

Това е спектакълът „Отблизо“ – прецизна, рязка и безпощадна разходка по острието на бръснача. Пътуване по конспекта на чувствата, по географията на болките, по изпепеляването след секса, по цялата невъзможност на това да смирим себе си и просто да обичаме другия.

„Отблизо“ е сложен драматургичен текст, към който малцина режисьори в българския театър посягат през последните години. Не само защото филмовата интерпретация с участието на Натали Портман, Джулия Побъртс, Клайв Оуен и Джъд Лоу остави огромна следа в съзнанието на публиката 40+ по цял свят, но и защото пиесата преплита със заблуждаваща лекота комичното с трагичното.

Една от най-запомнящите се интерпретации на „По-близо“ (тогавашният превод на заглавието „Отблизо“) в българския театър е на режисьора доайен Пламен Марков през далечната 2000 г. с неподражаемите Петър Попйорданов, Владимир Пенев, Бойка Велкова и Искра Ангелова.

Ето че и днешното театрално поколение с неговата присъща непринуденост посяга дръзко към своя прочит на тази впечатляваща пиеса на Патрик Марбър. И трябва да отбележим, че интерпретацията на режисьора Антон Угринов е обезоръжаващо честна, оголена и лишена от всякаква маниерност.

Александър Сано, Луиза Григорова, Любомира Башева и Башар Рахал правят роли, които едновременно милват и стъписват. Великолепната четворка на сцената на Theatro успява да ни пренесе в Лондон и да ни оплете в изкусна паяжина от мъгла и страст, от любов без корички на хляба, секс като сделка, от която няма връщане, раздяла като отхапване на ябълка в Райската градина и бляскаво вътрешно самоубийство като едно невинно „щрак“ на фотоапарат.

Познаваме ли човека до нас и колко от него е измислица? Сигурни ли сме, че болките наистина болят? Колко секс е нужен, за да укроти разяждащите разочарования? Колко подправки трябват, за да не горчи любовта никога повече? Колко бодат прегръдките на самотата, самоизтезанието и самосъжалението?

Това са само част от въпросите, с които човек си тръгва от спектакъла и си ги носи дълго след това. Което всъщност е и най-голямото постижение на това представление – че ще те връща към себе си с всяка ситуация или реплика от живия живот, които със сигурност ще ти се случват съвсем същите. Дори и вече да са ти се случили.