Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Адаптирай се сега

Гласът на туриста в интернет е по-силен от всякога и бизнеси, които са посредствени, изпадат от класациите

Автор:

Константин Занков, председател на фондация Travel Mind United

Адаптирай се сега

Адаптирай се сега

Гласът на туриста в интернет е по-силен от всякога и бизнеси, които са посредствени, изпадат от класациите

Адаптирай се сега
quotes

Топ 20 Туроператори 

Топ 20 Хотелиерство и ресторантьорство 

Туризмът е един от ключовите двигатели на икономиката в България, с потенциала да обогатява не само финансовите показатели, но и културната свързаност и социалното благополучие. В годините след пандемията секторът демонстрира значителна устойчивост и адаптивност, каквито е време да покаже отново. Въпреки предизвикателствата, като недостигът на кадри и влиянието на икономическите и политическите кризи, индустрията се променя чрез иновации, дигитализация и повишено качество.

По отношение на моментното състояние и данните за 2024 г. при 

изходящия туризъм (българи, пътуващи в чужбина)

очакваме годината да завърши с около 8,5 млн. брой пътувания за сметка на около 8 млн. през 2023 г. Увеличението е видимо особено при чартърните програми, където освен традиционната Турция налагащи се дестинации са Египет, Тунис, Мароко. През последните три години забелязваме и значително повишаване на пътешествията до екзотични дестинации – има реализирани и директни полети до над десет нови такива. 

Българите пътуват много по-осъзнато и вече търсят все по-качествена туристическа услуга, което увеличава и броя резервации за по-луксозни пътувания. Когато говорим за масов туристически продукт – например all inclusive почивка в Турция, Египет, Тунис, Албания, цената остава определящ фактор. Когато обаче става въпрос за по-бутикови пътешествия, комбинирани дестинации, се забелязват изключително детайлно разписвани програми за всеки вкус, както и предварително проучване на хотелите. 

Нова тенденция при изходящия туризъм са круизните пътешествия. Те дават възможност на пътешествениците за оптимално време и бюджет да посетят няколко държави. На пазара вече има изключително атрактивни предложения. Започна да се очертава нарастващ интерес към луксозни круизни линии, речни круизи по-света, а още по-бутикови са почивките с яхти и катамарани в съседна Гърция.

Относно 

входящия туризъм (чужденци в България)

се отчита растеж както на приходите, така и на броя на чуждестранните посетители – над 65% от тях са граждани на ЕС, като очакваме за годината да надминат 13,2 млн. души (миналата година са около 12,6 млн.). Основните фактори зад растежа включват намалената инфлация, откриването на нови хотели и подобренията в качеството на предлаганите услуги. Разбира се, трябва да се отчетат и подобренията в комуникацията на хотелите към туристите, повечето удобни полети до България, влизането в Шенген.

Около 70% от входящия туризъм в страната са съсредоточени през периода май – октомври. Ако обаче искаме да развиваме устойчив висококачествен туристически продукт, трябва да разглеждаме България като целогодишна туристическа дестинация. В това отношение можем да вземем пример от Турция. Там след силния летен туристически сезон хотелските бази се използват за събитиен туризъм, зимата се ориентират към туристически пакети с дълъг престой за по-възрастната аудитория на Европа, а през пролетта се фокусират върху спортни лагери, здравен и други форми на туризъм. 

Може да има и много подобрения в комуникационната стратегия на бранд България към ключовите пазарни сегменти. Културните фестивали и събития допълнително обогатяват ваканцията. Това е още една възможност, чрез която да засилим крилата на сезона. 

При 

вътрешния туризъм (пътувания на българи в страната)

очакваме близо 25 млн. пътувания през 2024 г. – с около един милион повече на годишна база. Най-търсените са балнео и СПА хотелите с атрактивни пакети през цялата година. Българите почиват в морските ни курорти основно във високия сезон, докато планинските курорти се развиват изключително устойчиво и вече не говорим само за ски и сноуборд ваканции, а за много активен туризъм и през летните месеци. 

Предизвикателствата продължават 

Недостигът на квалифицирани кадри е критично предизвикателство за повишаване на качеството на туристическите услуги. Необходимо е всеки бизнес да има създадени стандарти за работа, които да се спазват от всички работещи, както и да се осигури достатъчно време на новопостъпилите да се обучат. Няма как да се предоставя качествена туристическа услуга, без да има качествено обслужване, още повече в сферата на гостоприемството. 

Вече съществуват множество технологични решения и възможности, които правят въвеждащото обучение и работните процеси много по-лесни и бързи за възприемане от новите хора в екипа. По отношение на подготовката на кадри за туризма вярвам, че много училищата, колежите и висшите учебни заведения биха искали да включват освен хабилитираните преподаватели и представители на бизнеса. Това би помогнало на учениците и студентите да придобият знанията и уменията, които ще им бъдат необходими в реалната работна среда – спрямо актуалните тенденции и новите технологии в туроператорската и хотелиерската дейност. 

Ключова е и мотивацията. Трябва да припомним на кадрите, работещи или планиращи работа в бизнеса на гостоприемството, колко позитивни страни има тази работа. Да създаваш хубави емоции у хората, предизвиква хубави емоции и у самия теб.

Останалите предизвикателства са свързани с поскъпването на основни суровини и промяната на данъчната ставка в туризма без време за адаптация и планиране на бюджетирането. Препятствие е и забавеният гаранционен фонд, по който има неясноти и работата продължава.

Тенденциите в туризма

  • Хората пътуват все по-често и търсят все повече изживявания, като комбинират почивките си със своите хобита.

  • Правят се ранни резервации, което повишава културата на туриста, защото получава това, което желае във всяко отношение – хотела, стаята, превоза и пр.

  • Има повишаване на качеството на услугите. Ключов фактор за това е, че туристите пишат много отзиви за местата, които са посетили в ревю сайтовете и социалните мрежи. Гласът на туриста в интернет е по-силен от всякога и бизнеси, които са посредствени, изпадат от класациите.

  • Наблюдава се устойчива дигитална трансформация на бизнесите в туризма и ползването на нови технологии.

  • Започна активното използване на изкуствен интелект за персонализирани пътувания.

  • Развива се туризъм, фокусиран върху грижата за здравето.

  • Последните години започна усилено да се развива и туризъм, свързан със спортни, културни и музикални събития.

  • Нарастващ брой екскурзии са ориентирани към досег с природата – плуване с делфини, трекинг турове, конна езда, велопоходи, практикуване на водни спортове, екстремни изживявания и т.н.

  • Развива се устойчива тенденция към екологични дестинации и балансиран живот в природна среда.

Няколко съвета към предприемачите в сектора:

  • Дигитализацията много силно навлезе в туризма. Разширете дигиталното си присъствие, инвестирайте в качествено съдържание, технологии и маркетинг.

  • Продавайте мултиканално, като използвате различни платформи и подобрете видимостта си онлайн.

  • Персонализирайте туристическите изживявания и предлагайте високо качество на услугата.

  • Включете уелнес и здравни услуги с грижа за гостите, които се интересуват от здравословно хранене, физическа активност, възстановяване и релаксация.

  • Често при хотелите ресторантът не работи финансово ефективно. Тук е моментът да подготвите сезонни менюта, да инвестирате в добри готвачи и репутация, защото този финансов поток може много да заздрави бизнеса.

  • Обърнете внимание на новото поколение туристи, които търсят автентични преживявания.

  • Следете тенденциите и конкурентите не само във вашето населено място, а и по света. 

Бъдещето на туризма зависи от устойчивото му развитие като целогодишен продукт, съобразен с нуждите на съвременния потребител, търсещ автентични изживявания. Ключът към успеха е интегрирането на технологиите, привличането на млади и добре обучени кадри и ефективната комуникация на България като атрактивна туристическа дестинация.

* При съставянето на общите и секторните класации в списанието използвахме изчерпателен и прозрачен подход за събиране и анализ на информацията. Данните за компаниите са събрани от Търговския регистър, Националния статистически институт (НСИ), Сиела Инфо, индивидуалните годишни финансови отчети и докладите за дейността на компаниите, публични регистри. 

Всички данни са базирани на индивидуалните финансови отчети на компаниите към 31 декември 2023 г., като информацията е актуализирана и обработена до 10 октомври 2024 г.

Класациите по приходи са направени на база приходи от оперативна дейност, което осигурява съпоставимост между участващите компании.