Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Бъдещето на хляба

Вярваме, че ферментацията е един от най-обещаващите пътища към изхранването на 10 млрд. души по сигурен, здравословен и устойчив начин, посочва Венета Писарска, генерален мениджър на Lesaffre България

Снимки:

Жан Златков

Бъдещето на хляба

Бъдещето на хляба

Вярваме, че ферментацията е един от най-обещаващите пътища към изхранването на 10 млрд. души по сигурен, здравословен и устойчив начин, посочва Венета Писарска, генерален мениджър на Lesaffre България

Бъдещето на хляба
quotes

През 2024 г. отбелязвате 50 години от създаването на първия пекарски център в рамките на Lesaffre. Кои са най-големите постижения и най-ценните уроци, научени през този дълъг път?

Създаването на пекарските центрове в Lesaffre е едно от нещата, които обуславят международния успех на компанията. Те са много важни за хлебопекарската индустрия, защото това са места за изследване и иновации, за срещи и работа с клиенти, по време на които се създават нови или се подобряват съществуващи продукти и процеси. В тези демоцентрове анализираме и оптимизираме разходите в хлебопроизводствената индустрия с цел постигане на конкурентно предимство на пазара. Бейкинг центровете са също така място за обучение, за въображение и творчество, за... тиймбилдинг.

Как продуктите на Lesaffre допринасят за здравословния начин на живот? Какви са техните ползи за крайния потребител?

Lesaffre произвежда и доставя продукти, които са сертифицирани и отговарят на всички европейски стандарти за качество, в над 160 страни в целия свят. Ние осигуряваме пълна проследяемост на съставките, които използваме в производството, и имаме установена система, която позволява мониторинг в реално време. Предлагаме продукти за хлебопроизводството, които в основата си задействат или ускоряват процесите на ферментация – сами по себе си те са полезни за всяко живо същество. Специално в хлебопроизводството, колкото е по-дълъг ферментационният процес, толкова по-богати вкусове могат да се развият и крайният продукт става по-вкусен и по-здравословен. Затова ръчният хляб с дълга ферментация е много по-вкусен от индустриалния.

Развивате ли програми или инициативи, които да популяризират подобен тип продукти? Променя ли се потребителското търсене през годините и в каква насока?

Разбира се. През последните 10 години нашето портфолио е обогатено с много и разнообразни ферментационни продукти (различни видове мая, квас и закваски, стартерни култури и т.н.). Наблюдаваме увеличено търсене на квас, но все още се сблъскваме с голяма доза консерватизъм от страна на производителите за обогатяване и разнообразяване на крайните продукти. Има и неразбиране на пазарните нужди, тъй като у нас няма практика хлебопроизводителите да правят сензорен анализ и/или маркетингови проучвания, които отчитат промяната на вкуса и нагласите на потребителите. Сблъскваме се и с дезинформация – недоказани данни относно определени продукти и съставки, които объркват крайния потребител. 

Ферментацията е древен метод за приготвяне на храни. Намират ли технологиите и иновациите своята роля в процеса днес?

Да, определено. Lesaffre е прекрасен пример за успешна комбинация на древни методи и иновационни технологии. При нас R&D дейността е водеща във всички сфери както при разработването на нови продукти, така и в тестването на нови процеси и технологии за производство.

Как виждате ролята на ферментацията в устойчивото изхранване на нарастващото световно население?

От хилядолетия ферментацията е била използвана по целия свят: да преработва отпадъци, да съхранява храната, да ѝ придава вкус… От 170 години ние от Lesaffre прилагаме нашия опит и с отдаденост работим в тази невероятна област. Ние вярваме, че ферментацията е един от най-обещаващите пътища към изхранването на 10 милиарда души по сигурен, здравословен и устойчив начин.

Какъв е потенциалът на процеса да помогне за преодоляване на проблема с хранителните отпадъци, ефективното използване на суровините?

В наши дни микроорганизмите и микроелементите създават ново поле за развитие, за изследване ново разширяване на границите. Ферментационните процеси са едни от водещите в тази насока и Lesaffre неслучайно диверсифицира бизнес портфолиото си в световен мащаб в различни сфери.

Използвате ли суровини от местни производители?

Във всички страни, в които имаме производство, Lesaffre винаги се стреми да използва най-напред суровини от местни производители, които отговарят на нашите стандарти за качество. За нас е много важно да се адаптираме към контекста в дадена страна или регион, тъй като хлябът не е унифициран продукт, а има своите локални специфики

 Кои са останалите начини, по които Lesaffre оказва влияние на местните общности?

Lesaffre инициира и участва в множество образователни проекти в различни страни, в други организираме благотворителни акции. Например в България организираме съвместно с Френската камара инициативата „Супа от сърце“. Тя има за цел да дарява топла храна на хора в нужда в най-студените дни в годината. Тази година стартирахме и Бейкинг Център Академия за професионалисти с цел да интегрира хората, които принудително напускат домовете си заради война или природни бедствия и желаят да се установят у нас, да намерят работа и да са полезни на обществото. 

Венета Писарска е генерален мениджър на Lesaffre България. От 2002 г. тя работи за Lesaffre International, първо в централата във Франция, после за регионалната дирекция за Централна и Източна Европа. Завръща се в България, за да поеме управлението на българския клон. Завършила е УНСС и е специализирала в EDHEC, един от водещите бизнес университети във Франция. Има опит в международната търговия и транспорт в Нова Зеландия и Белгия.

Lesaffre България е част от Lesaffre Group – международен експерт в областта на ферментационните процеси. Екипът на Lesaffre България е ангажиран с вноса и дистрибуцията на продуктите на Lesaffre Group в страната. Основният бизнес на местния филиал е насочен към професионалистите. Компанията работи с почти всички хлебозаводи в страната, като предлага също и продукти и за крайните потребители. Всеки, който меси и пече вкъщи, познава селекцията от прясна и суха мая за употреба в домашни условия. Сред любимите марки на потребителите са „Виво“, „Юва“ и „Саф-инстант“.