По-приветливи, по-влиятелни

По-приветливи, по-влиятелни

По-приветливи, по-влиятелни

Сред колегите на работното място винаги има няколко, които изглежда си заслужават да бъдат изслушани. Когато говорят, те привличат вниманието ви. Когато поискат нещо, вие желаете да го предоставите.

Изследванията на харизмата предполагат, че тя има две ключови измерения, които изследователите са нарекли „приветливост“ и „влияние“. Приветливостта отразява за колко симпатичен намирате даден човек. Влиянието е свързано с лидерските способности на хората и вероятността да мотивират другите да направят нещо.

Има също така и доказателства, че можете бързо да прецените нечия харизма. Според едно изследване участници, които гледат видеоклип на човек за минута, могат да дадат оценка на неговата харизма, която също така предсказва колко е вероятно да бъде възприет като лидер от другите.

Ако в момента не чувствате, че излъчвате харизма в работата, но бихте искали да бъдете възприемани като човек, на когото другите трябва да обърнат внимание, има няколко неща, които можете да направите. Те са свързани с това да изглеждате едновременно по-приветливи и по-компетентни.

Преди да продължим обаче, струва си да отбележим, че не е нужно да сте харизматични, за да имате успех в работата. Ако предпочитате да останете зад кулисите и да подкрепяте усилията на другите, вместо да ги ръководите, може да не искате да привличате много внимание. Можете да окажете значително влияние върху вашата организация и да получите признание за свършената работа, дори ако не сте център на внимание. Не мислете, че имате задължение се превърнете в човек, който не искате да бъдете.

Привличане на правилното внимание

Ако искате да бъдете възприемани от другите като по-приветливи, трябва да се ангажирате с другите по начин, който привлича хората. Експертите по езика на тялото посочват, че изпращате сигнали за вашето ниво на топлота и достъпност чрез начина, по който говорите и се държите. Когато се навеждате към хората и ги гледате в очите с израз на интерес, бивате възприемани като човек, който иска да се ангажира с другите.

Също така е важно да говорите по начини, които показват както че сте достъпни, така и че сте уверени в способността си да успеете. Говорете повече за положителни неща, отколкото за отрицателни. Фокусирайте разговорите върху възможностите, а не върху това, което не може да се направи. Когато обсъждате проблеми, може да ги използвате, за да разберете как да се справяте по-добре в бъдеще, вместо да преразглеждате трудностите от миналото.

Ангажирайте хората в разговор, вместо да водите монолог. Искате да привлечете вниманието им, а не да ги отегчавате. Попитайте хората за техните интереси. Разберете вижданията им относно проблемите, върху които работите. Дори когато не сте съгласни с нечий подход, намерете нещо положително, което можете да вземете от казаното и надградете върху това. Целта е да се ангажирате по начини, които карат хората да искат да работят отново с вас.

Избягване на негативното внимание

Също така искате да сте сигурни, че избягвате да правите неща, които в крайна сметка ще привлекат негативно внимание. Част от това включва избягване на език на тялото, който ви затваря за другите. Избягването на зрителен контакт и нацупената физиономия ще изпратят посланието, че не искате да общувате с другите. По същия начин, когато говорите само за себе си, игнорирайки чуждите мнения, карате хората да се чувстват така, сякаш не се интересувате от тях.

В краткосрочен план можете да привлечете вниманието на другите с оплакване. Говоренето за това какво се случва на работа може да привлече цяла тълпа. Но ако постоянно посочвате неща, които са лоши или обвинявате други хора за липсата си на успех, ще подкопаете способността си да влияете на другите.

Хората искат да следват онези, които ще ги отведат към по-добро бъдеще. Когато цялата ви личност излъчва пренебрежение към другите и разочарование от настоящето състояние на вашия живот или работа, тогава е малко вероятно други да ви дадат възможности да ръководите.

Служене и водене

Голяма част от елемента на влияние в харизмата включва дългосрочен фокус върху лидерството. Харизматичните лидери не нареждат на хората. Те ангажират хората, създавайки усещане за споделена цел.

В основата на това усещане за споделена цел е идеята да прекосим заедно една привидно непреодолима пропаст. Това означава, че трябва да започнете с намирането на разлика между това къде е вашата организация сега и това къде искате да бъдете в бъдеще. Въпреки че това може да  включва фокусиране върху даден проблем, целта е да се говори за възможности за сътрудничество.

Описването на пропастта и възможностите за нейното преодоляване може да даде енергия на екипа да работи.

Просто артикулирането на пропастта не е достатъчно. Трябва да има план, който може да позволи тази пропаст да бъде пресечена. Целта е да се използва енергията, създадена от дефинирането на пропастта, за предприемане на действия за нейното преодоляване.

Очевидно има още много какво да се каже по тази тема. Но е важно да се признае, че да станеш по-харизматичен включва комбинация от различни сигнали за приветливост и влияние, както и упорита работа, която ода ви превърне в човек, имащ способността да води другите.

…………………

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ