Разкажете вашата история по правилния начин
Всеки обича интересните лични истории. Личните анекдоти сближават хората и укрепват връзките с вашите слушатели. Независимо дали участвате в бизнес среща с ваш екип, представяте се пред клиент или сте на интервю за работа, разказването на добра история за самите вас може да ви помогне да изградите магическа връзка с вашата аудитория.
Личните истории обаче лесно могат да излязат извън релсите и да станат скучни (или дори обидни). За максимално въздействие е добре да вземете предвид тези шест ключови техники за разказването на добри истории.
Бъдете кратки
Колко пъти сте слушали как ваш колега да разказва история, която продължава, и продължава, и продължава, без той да осъзнава, че вече говори несвързани глупости? Науката показва, че когато човек говори за себе си, неговият мозък отделя допамин – т. нар хормон на щастието. Това обаче може да бъде „опасен наркотик“.
Да предположим, че сте на интервю за работа и ви задават въпроса: „Можете ли да ми разкажете за проблем, който сте решили в предишната си работа?“. От вълнение започвате да разказвате за всеки един аспект на ситуацията, с която сте се справили. Пет минути по-късно все още говорите за същия случай. Може да сте сигурни, че вече сте загубили публиката (и работата си). Бъдете кратки и точни.
Ангажирайте аудиторията емоционално
Майсторът разказвач Дейвид Седарис казва, че главният герой в добрата история е човек, с когото публиката може да се свърже. Най-добрите истории ангажират слушателите на емоционално ниво.
Да предположим, че закъснявате за среща с екипа с няколко минути. Влизате в залата задъхан и изпотен. Може да започнете да говорите директно по първата точка от дневния ред, но вместо това се извинявате за закъснението и разказвате история за това как сте разхождали кучето си в парка, когато някой се е опитал да го открадне. Вие бързо сте взели на ръце кучето и сте избягали, но все още сте разтърсени от инцидента! Вече имате заинтересована публика - готова да чуе всичко, което имате да кажете.
Предайте някаква идея
Всяка история трябва да има някаква поука. В противен случай тя не стига до никъде и слушателят се чуди защо я споделяте. Може да се каже, че най-добрата история е тази, която вдъхновява и повдига духа.
Да предположим, че ваше колега идва в офиса ви и е с разбито сърце, защото е не е бил избран за проект, по който е искал да работи от дълго време. В този случай би било добре да му разкажете за случай от миналото, когато самите вие не сте получили желана от вас работа, но малко по-късно пред вас се е открила възможност за участие в проект, който е бил дори по-подходящ за вас.
Разкажете я добре
Разказването на истории е умение, като успехът идва както от това, което казвате, така и от начина, по който го правите. Как трябва да разкажете историята си? Първо, говорете с ентусиазъм, но не прекалявайте с емоциите си. Искате публиката ви да изпитва емоции, да се смее или да се вълнува. Ако самите вие правите всички тези неща, то слушателите ви няма да ги правят.
Не се старайте да говорите бързо. Вместо това правете чести паузи, за да дадете време на аудиторията си да обработи казаното и да реагира на него.
Завършете с действие
Всяка история, която разказвате за себе си, трябва да завършва с някакво действие или решение. Ако наставлявате някого и споделяте история за това какво сте научили от първия си шеф, завършете с оптимистично и смислено действие.
Да предположим, че сте се научили от първия си шеф как да показвате увереност, когато говорите с хора с власт. Може да кажете нещо от рода на: „И така, това, което научих и което бих искал да видя от теб, е че можеш да бъдеш лидер, независимо от това каква позиция заемаш в компанията“.
…………………..
Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.