Следвай умната тълпа: Методът на двата бръснача за по-добри решения
Има много начини да се познае възрастта на човек. Може да се определи от бръчките по лицето или по количеството посивели коса (и тяхното отсъствие). Може да се наблюдава колко внимателно сяда човек или пък как шофира. Но един от най-сигурните начини е да се види какви мемета споделя.
Когато преподавах, учениците ми показаха кратки видеа със странни танци на странна музика и с използването на не по-малко странни думи. Бяха достатъчно смешни, но напълно чужди за мен. И от друга страна, когато баща ми идва на гости, ми показва "забавна снимка, която ще ти хареса, Джони". Той ме отвежда настрана, подава ми телефона и очаква неизбежен смях. Почти всеки път снимката е една и съща. Повечето интернет потребители са я виждали много пъти. Мемето вероятно е от години. Но, поддавайки се на очакването в очите на стареца, ще се смея фалшиво като Лорънс Оливие в най-добрите му години.
Зад историята на меметата и старите хора стои изненадващо проницателен и много практичен съвет, който си струва да се използва в ежедневието. Всичко се свежда до това, че трябва да бъдете по-внимателни към това къде чуваме дадено нещо.
В точното време на правилното място
През април миналата година писателят Джордж Мак ни запозна с идеята за "бръсначът рано и късно". Той обясни: "Ако това се съобщава в LinkedIn или Facebook , определено сте закъснели". С други думи, бъдете бдителни: източникът на идеята често ви казва толкова, колкото и самата идея.
Много хора използват различни социални мрежи за различни цели. Например, ако има бунтове на някое място, вероятно ще отворите X. Обичайният вестник също ще пише за случилото се, но е малко вероятно информацията да е свежа и актуална. Разбира се, ако търсите нещо висококачествено и изпитано във времето, няма да го намерите в "най-новото" на лентата в Reddit. Това ще намерите от интелигентни и ерудирани коментатори на Substack или в LinkedIn, когато прахът се уталожи. Няма нищо лошо в старите новини. Освен това, те често са по-обмислени и добре написани от сводките "на коляното". Просто са различни неща.
По същия начин има метод на „бръсначът на умните приятели“. Става въпрос за това да бъдеш внимателен към някого, от когото чуваш нещо. В този случай, ако всичките ви умни приятели говорят за нещо, вероятно си струва да се обсъди. Ако всички, които уважавате и имате доверие, са фокусирани върху определена тема, това е добър знак, че трябва да им обърнете внимание. Може би това е залог, който трябва да се направи, или мъдрост, която трябва да се приеме. Може да става дума за добри коли, за това къде да отидем на почивка, или за сериал, който си заслужава да се гледа. Това не означава, че трябва да следвате тълпата. Това означава, че трябва да следвате умна тълпа.
Как да използвате метода на "бръснача“
Когато философите или писателите използват "бръснача", те имат предвид диагностичните инструменти, използвани за оценка на идеи. Самобръсначката е добър начин да разпознаете стойността и да отхвърлите ненужното. Как да го направите?
Знайте кого да питате. В последната ми работа имах колега на име Патрик - нисък мъж на средна възраст, който беше неизменно любезен. И почти всички пишеха на Патрик по имейл. Това беше така, защото Патрик знаеше всичко - от клюки от коледно парти до неразбираеми поправки на страница 38 в ръководството за служители. Той беше справочник, енциклопедия и отдел „Кадри“ в едно. Във всяка компания има по един Патрик. Един от най-важните аспекти на продуктивната и щастливата работа е да знаеш с кого за какво да говориш. Така че питайте. Намерете Патрик!
Следете за тенденциите. Лесно е да се превъртате вирусни видеоклипове и недоумяващо да се оглеждате за някоя нова тенденция, но за почти всички компании това е възможност, така че използвайте социалните медии, за да ги идентифицирате. Разбира се, винаги ще има част от обществото, която ще гледа с насмешка към препратката за дадено меме, но то най-вероятно ще бъде запомнено. Социалните медии са безценен инструмент, който предоставя безплатни данни за милиарди хора и техните навици на харчене. Изследователи очертават четири ефективни начина, по които социалните медии могат да подобрят бизнеса: "социален капитал, идентифицирани предпочитания на клиентите, социален маркетинг и социални корпоративни мрежи".
Заложете на по-бавното. "Бръсначът рано или късно" не е оценъчно изявление, а по-скоро констатация на факт: някои места са добри за бързи новини, а други за старите. Същото може да се каже и за бизнес решенията. Не всичко трябва да се прави незабавно. Освен ако не работите в Спешна помощ, вероятно имате време да помислите малко преди да действате. Всъщност, ако не бързате да мислите и да правите всичко правилно, това често носи невероятни резултати. Бившият експерт от ФБР по преговори с похитители Крис Уос казва: "Често бързаме да вземаме решения. Но, дори и да звучи нелогично забавянето може да спести време и да донесе по-добри резултати.“
Автор: Джони Томсън, философ, за Big Think
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.