Смесени сигнали, но убиват доверието

Смесени сигнали, но убиват доверието

Представете си, че шефът ви казва: „Можеш ли да дойдеш в офиса ми? Трябва да говоря с теб“. Незабавно сетивата ви се активират, опитвайки се да разнищят тона на гласа и несъзнателното му поведение в търсене на улики за неговото намерение. Ядосан ли е? Или пък е развълнуван? А може би нещо го притеснява.

Ами ако той изпраща смесени съобщения? Гласът му топъл, но забелязвате леко намръщено лице и скръстени ръце. На какво можете да разчитате?

В свят, който е свръхфокусиран върху прозрачността и автентичността, доверието е валутата, която движи взаимоотношенията, партньорствата и успешните сътрудничества. И все пак изграждането на доверие надхвърля нашите думи. Невербалните сигнали – тези несъзнателни действия, които издават нашите мисли и емоции, оказват дълбоко влияние върху връзката ни с другите.

Когато не вярваме на някого, но не можем да разберем защо, това се дължи на факта, че мозъците ни са направили мигновено изчисление въз основа на стотици малки данни. Без да го осъзнаваме, ние непрекъснато оценяваме тона и езика на тялото на другите, пространствената връзка с нас, зрителния контакт, позата, честотата на дишане и дори телесната температура. Всички тези данни от несъзнателния спектър ни карат да отговорим на един прост въпрос: „Мога ли да ви имам доверие?“

За да получите одобрението и да спечелите нечие доверие е добре да сте ясно с трите основни типа несъзнателни поведение, които убиват доверието, както и да знаете как да ги коригирате.

Целете се към съответствие

Нищо не убива доверието по-бързо от несъответствието. Когато предаваме информация лично, винаги се водят два разговора,. Първият е на нивото на думите, които използваме. Вторият се промъква чрез несъзнателно поведение в нашия глас и език на тялото. Когато двата разговора не са в съответствие, слушателят винаги ще дава приоритет на физическите сигнали. Това несъответствие задейства механизма на мозъка за откриване на измамници, подсъзнателно подтиквайки другите да поставят под въпрос нашата искреност или почтеност.

Несъответствието може да приеме няколко форми. В най-благоприятния си вид говорещият просто не подкрепя посланието си с подходящата интонация и емоция, оставяйки слушателя объркан и немотивиран. Всички сме чували монотонни говорители да се провалят в опитите си да вдъхновят действие.

Друга по-неблагоприятна форма на дисонанс, обречена от самото начало, се случва, когато комуникаторът умишлено се крие зад фасада, за да придаде положителен ефект на негативно послание. Преструвките винаги подкопават доверието.

За да се борите с тези форми на несъответствие, започнете с изграждането на ясно намерение да се свържете с вашия слушател и да спечелите доверие. Запитайте се: „Как искам да се чувства моята публика?“ за намиране на по-конгруентни изрази. Ако съобщавате лоши новини, не ги крийте. Вместо това подгответе публиката, като целенасочено синхронизирате и забавите жестовете си. Използвайте паузи, за да позволите на вашия слушател да реагира и да усвои информацията.

Изградете емоционално осъзнаване

Емоционалното изтичане е по-обезпокоителният братовчед на несъответствието. Доверието незабавно се разпада, когато неволни емоции нарушат вашето послание. Това е като да се опитвате да слушате радиостанция, която не е напълно настроена - съобщението е там, но е заглушено от статичния шум.

Телата ни изпитват и изразяват емоции много преди да постигнем когнитивна осъзнатост. Ако комуникацията с високи залози предизвика безпокойство, нараняване, разочарование, гняв или някаква силна емоция във вас, има голям шанс несъзнателно да демонстрирате това чувство. За съжаление, емоционалните изтичания имат двоен недостатък. Несъзнаването или пълното отричане на емоция може да сигнализира, че не контролирате напълно чувствата си или ситуацията. Хората не само ще се чувстват несигурни, общувайки с вас, но може да започнат да се съмняват в компетентността ви.

Изграждането на емоционално осъзнаване е от решаващо значение за управлението на тези изтичания. Първо, преди да предоставите важна информация, направете анализ на чувствата си по темата. Решете кои искате открито да комуникирате, за да подсилите посланието си и да се свържете с аудиторията. След това идентифицирайте потенциалните фактори, които могат да предизвикат нежелани емоции. Например, как ще се справите с враждебни въпроси или апатия?

Практикувайте отворен език на тялото

Изследванията идентифицират специфичен набор от невербални поведения - накланяне, кръстосване на ръце, докосване на лицето и нервно движение с ръце , които, когато се комбинират, могат значително да подкопаят доверието. Дори при липсата на измамно намерение, те предизвикват подозрение. Когато робот проявяваше тази група от поведения, хората бяха склонни да не вярват на робота.

Практикуването на открит език на тялото е от ключово значение за преодоляването на този квартет недоверие. Записвайте на видео вашите презентации или срещи, за да направите обективни наблюдения. Поддържате ли спокойна поза и държите ли ръцете си видими и неподвижни по време на разговори? Позата ви отворена ли е, когато изразявате ангажираност?

Превърнете съзнателното общуване в навик

Комуникацията е холистично начинание – думите, тонът и жестовете ви трябва да са в съответствие, за да предадат вашето послание. Съзнателното и преднамерено използване на сигналите укрепва самоувереността и чувството за контрол, което ви прави по-магнетични и кара другите да ви се доверяват.

……………..

Жаклин Фарингтън, автор на „The Non-Obvious Guide to Better Presentations“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ