ТРАЙНА//// Великите слушатели използват три думи, за да пробият защитната черупка на събеседниците си

ТРАЙНА//// Великите слушатели използват три думи, за да пробият защитната черупка на събеседниците си

Попитайте един лидер дали е добър слушател и, както показват проучвания, почти всеки ще отговори с „да“. Резултатът достига дори изумителните 96% в едно проучване на Accenture. Ако обаче попитате членовете на един екип дали техният лидер е добър слушател ще получите доста по-различен резултат. Едно проучване на LinkedIn сред 14 000 служители установи, че едва 8% смятат шефа си за добър слушател.

 Разбира се, хората надценяват способностите си в цял спектър от задачи. Всички ние си мислим, че сме брилянтни шофьори и академични отличници, дори ако базовата математика казва, че не може всички да бъдем над средното ниво. Надценяването на способностите ни за слушане обаче може да бъде особено проблематично.

Ако смятате, че вече сте добър слушател, е малко вероятно да предприемете нужните  усилия, за да се подобрите. А на всички е ясно, че повечето лидери имат нужда от това подобрение. Както професорите Джефри Ип и Колин Фишър пишат в скорошна статия в Harvard Business Review, лидерите често подхождат прибързано в разговорите, губят фокус или заемат отбранителна позиция.

Първата стъпка към решаването на тези проблеми е да признаете, че те съществуват. Второто, обяснява Ип в подкаста на HBR IdeaCast, е запомнянето на три прости думи.

„Разкажи ми повече“

Разбира се, да станеш по-добър слушател не е толкова просто, колкото да запомниш една кратка фраза. В подкаста Ип предлага редица съвети и трикове за лидерите, за да подобрят уменията си за слушане. Други експерти също имат много съвети. Но един инструмент, който Ип предлага, ми се стори изключително ефективен и много прост, което го превръща в чудесна стартова точка.

Лидерите често имат чувството, че трябва да проектират компетентност и авторитет, което ги прави особено склонни да заемат защитна позиция, ако разговорът се насочи към спор или негативна обратна връзка, казва Ип.

Представете си, че служител казва: „Понякога не съм наясно как изглежда успехът в рамките на този проект“ и лидерът отговаря импулсивно: „Задавах ясни очаквания на всяка среща.“ Служителят вероятно ще се почувства пренебрегнат, а лидерът ще пропусне да научи нещо ценно за това как се чувства екипът, посочва Ип. „Мениджърът всъщност не чува какво се казва“, обяснява той. Това е пример за човек ,който е лош слушател.

В подобни ситуации Ип има прост съвет за лидерите. Ако усетите, че заемате отбранителна позиция, не бързайте да защитавате действията си или да предлагате решения. Вместо това използвате фразата: „Разкажете ми повече.“

Повече информация, по-малко дефанзивност

„Фразата „Разкажете ми повече“ създава пространство за учене и пространство за разговор, вместо веднага да се преминава към защита или отговор“, настоява Ип.

Търсенето на повече информация би трябвало да доведе до по-добро решение. Но други експерти по комуникация предполагат, че тези три прости думи не само помагат на лидерите да преодолеят собствената си дефанзивна позиция, но и да получат по-пълна картина на ситуацията. Те също така е вероятно да променят динамиката между говорещия и слушателя в положителна посока.

Ако например спорите с някого и действително искате да промените мнението му, психолозите от Станфорд препоръчват да го попитате: „Можете ли да ми кажете повече защо мислите така?“

Целта не е просто да получите повече информация. Тя е и да покажете, че цените гледната точка на другия човек и възнамерявате да се отнасяте с уважение към него. След като хората разберат, че спокойно могат да споделят истинските си виждания, то става многопо-вероятно да поемат риска да се борят искрено с проблема и потенциално да променят мнението си.

Как да станете по-добър слушател, веднага

Всички тези примери сочат в една и съща посока. Когато някой се обърне към вас с критика или оплакване и почувствате, че заемате отбранителна позиция, използването на фразата „разкажете ми повече“ това може да има редица положителни ефекти.

Ще потушите собствения си импулс да заемете отбранителна позиция и да научите повече за ситуацията. Ще потвърдите уважението си към другия човек. Ще създадете атмосфера на учене един от друг. И ще намалите емоционалната температура на разговора, помагайки на всички да мислят трезво.

Накратко, веднага ще се превърнете в по-добър слушател. И всичко, което трябва да направите, за да получите този резултат, е да запомните три думи: „Разкажете ми повече.“

…………

Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ