30-секудното правило за добро първо впечатление

Да бъдете харесвани от другите е важно както в личен, така и в професионален план. Това означава, че е важно да се направи добро първо впечатление.
Както казва не Марк Кюбан, да бъдеш добър е едно от най-недооценените бизнес умения и изследванията го подкрепят. Харесваните хора са:
- по-влиятелни
- по-ефективни лидери
- по-успешни в продажбите
- по-склонни да изграждат и поддържат добри взаимоотношения
- по-често избирани за повишение или наемане
Как можете да направите добро първо впечатление? Ето един прост и лесен начин:
30-секудното правило
Да направите добро първо впечатление имплицитно означава да направите така, че да изглеждате добре, докато представяте кой сте, какво правите и какво сте постигнали.
Този подход е особено изкушаващ, когато сте нервни или когато срещнете някой, когото възприемате като човек с по-висок статус или „авторитет“.
Правилото за 30 секунди на автора на книги за лидерство Джон Максуел обръща наопаки това разбиране. Както Максуел пише в „25 Ways to Win With People“: „Хората се чувстват по-добре и се справят по-добре, когато им обръщате внимание, утвърждавате техните идеи и демонстрирате признателност.“
Така че целта според него му е проста – в рамките на първите 30 секунди от разговора кажете нещо окуражаващо или направете комплимент.
Важно е обаче този коментар да не е твърде общ. Комплиментът за нечие облекло или външен вид може да изглежда като подготвена предварително реплика, което означава, че дори да е искрен, най-вероятно няма да бъде запомнящ се. Затова използвайте първите 30 секунди, за да намерите нещо по-смислено. Задайте въпрос, но не го използвайте като трамплин, за да говорите за себе си (психолозите наричат това „бумерангови въпроси“).
Вместо това, задръжте фокуса върху другия човек. Да речем, че питате: „С какво се занимавате?“ Не се връщайте след въпроса към това какво самите в самите правите. Моят подход е да кажа нещо за работата им, което изглежда трудно, и да ги похваля способността им да се справят с това.
Ако срещна някого в продажбите, понякога казвам: „Възхищавам се на способността ти редовно да чуваш „не“ и въпреки това да продължаваш. Не съм сигурен, че аз бих могъл да го направя“. Това твърдение е директно комплимент и отваря вратата за разговор за вътрешна мотивация и фокусиране върху дългосрочния процес, а не върху краткосрочните резултати.
Този подход превръща задължителния въпрос „С какво се занимавате?“ в началото на чудесен разговор, особено от гледна точка на човека, когото току-що сте срещнали.
Това се дължи на простия факт, че всички обичаме да говорим за себе си. Проучване, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, установи, че когато човек говори за себе си, това причинява повишена активност в мозъчните области, свързани с чувството за награда и удовлетворение, подобно на парите, храната и дори секса.
Следващият път, когато срещнете някого, използвайте правилото за 30 секунди и намерете нещо окуражаващо, което да кажете. След това помогнете на другия човек да продължи да говори за себе си. Задавайте въпроси. Попитайте какво е научил. Поискайте съвет.
Както пишат авторите на проучване, публикувано в Journal of Personality and Social Psychology: „Когато хората задават повече въпроси, те се възприемат като по-отзивчиви – междуличностна конструкция, която обхваща слушане, разбиране, валидиране и грижа“.
Хората, които задават въпроси, особено последващи въпроси, са по-харесвани от събеседниците си – а хората, които току-що са получили комплимент, е много по-вероятно да отговорят смислено на тези въпроси.
…………..
Джеф Хейдън, автор на „The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win“, за Inc.com.
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.