Уменията, от които се нуждаят всички съвременни лидери

Уменията, от които се нуждаят всички съвременни лидери

В днешния бизнес свят да си експерт в нещо само по себе си не е достатъчно, за да гарантира успеха ти като лидер. Способността да разбирате и управлявате своите емоции и тези на другите, известна като емоционалната интелигентност, е ключовият фактор, които разграничава успешните мениджъри от всички останали.

Изследванията показват, че лидерите, които демонстрират висока емоционална интелигентност, са по-способни да изградят ефективни екипи и да увеличат лоялността на служителите си. Едновременно с това те осигуряват по-високи нива на бизнес ефективност.

Ето седем доказани стратегии за развитие на емоционалната интелигентност, която ще подобри вашето представяне като лидер:

Развийте умения за активно слушане

Лидерите, които притежават емоционална интелигентност, винаги слушат внимателно. За да практикувате активно слушане, трябва да насочите цялото си внимание към говорещия. Избягвайте всякакви прекъсвания и задавайте въпроси, които изясняват посланието на вашия събеседник. Научете се да интерпретирате невербални сигнали и емоционален контекст заедно с изговорените думи. Активното слушане изгражда доверие между лидерите и членовете на екипа. То също така показва уважение и разкрива съществени подробности за перспективите и изискванията на членовете на екипа.

Търсете искрена обратна връзка

Начинът, по който виждаме себе си, не винаги съвпада с начина, по който другите ни възприемат. Не забравяйте редовно да търсите прозрачна и искрена обратна връзка относно вашия лидерски подход и емоционално влияние. Не се страхувайте от неудобните истини, които обраната връзка ще разкрие, и я използвайте като инструмент за растеж и развитие.

Практикувайте радикално самосъзнание

Разбирането на вашия собствен емоционален пейзаж е отправната точка за развитието на емоционалната интелигентност. Отделете време, за да анализирате емоционалните си реакции, особено когато сте изправени пред трудни обстоятелства. Забележете вашите реакции и модели на действие. Записването на вашите емоционални преживявания в дневник може да ви помогне да документирате тези лични наблюдения. Лидерите, които разбират добре себе си, забелязват кога стресът или разочарованието засягат процеса на вземане на решения.

Култивирайте емпатия

Умението да се разбират чувствата и гледните точки на другите хора служи като основа за ефективни междуличностни отношения. Развийте съпричастност, като активно практикувате умението за разбиране на ситуации от гледната точка на членовете на вашия екип. Оценете как различните заинтересовани страни ще бъдат повлияни от потенциалните резултати, преди да вземете каквито и да било решения. Емпатията изисква да разпознавате позициите на другите, без непременно да се съгласявате с техните възгледи.

Овладейте емоционалната регулация

Повечето лидерски позиции неизбежно носят със себе си стрес и напрежение. Като овладеете техники за управление на емоциите, вие гарантирате, че вашите лидерски решения ще произтичат от ясна мисъл, а не от импулсивни реакции. Ефективните стратегии за емоционално регулиране могат да включват практики за медитация и дишане. Въведете кратки паузи, преди да адресирате по-напрегнати събития. Емоционалното регулиране изисква да разпознавате чувствата си и внимателно да избирате отговорите си.

Развийте умения за разрешаване на конфликти

Лидерите, които показват емоционална интелигентност, са в състояние да се справят ефективно с междуличностните конфликти. Те емпатично се изправят лице в лице с конфликтите, като същевременно запазват фокуса си върху проблемите и работят към решения, които са от полза за всички. Практикувайте трудни разговори в некритични условия, преди да се справите с по-сложни ситуации.

Демонстрирайте уязвимост и емоционална автентичност

Лидерите, които са уязвими, повишават своята лидерска ефективност. Вашият екип ще изпита психологическа безопасност, когато признавате грешките си и изразявате истински емоции, докато демонстрирате смирение. Целта не е да споделите всяко лично предизвикателство, пред което сте изправени, а да демонстрирате вродената си човечност. Това позволява на другите да правят същото.

Развитието на емоционалната интелигентност носи лични ползи и също така генерира осезаеми бизнес резултати. Овладяването на тези умения води до по-добра комуникация с екипите, увеличава ангажираността на служителите и същевременно с това намалява текучеството.

………………

Питър Иконъми, автор на бестселъра „Managing for Dummies, The Management Bible, Leading Through Uncertainty“, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ