16 съвета за професионално щастие - Част 2

16 съвета за професионално щастие - Част 2

За жалост, щастието и работата рядко вървят ръка за ръка. Проучване на Gallup от 2013 година, проведено сред 180 милиона души, сочи, че едва 13% от участниците се чувстват щастливи в службата. Онези, които са заявили удовлетворението си, са с 36% по-мотивирани, 6 пъти по-енергични и два пъти по-продуктивни от своите нещастни съмишленици. Добрата новина е, че едва 50% от щастието ни е въпрос на генетична предразположеност – останалото зависи от самите нас.

Трябва сами да откриете нещата, които ви носят удовлетворение. Щом направите това, всичко си идва на мястото, а личното щастие не само ще подобри представянето ви в службата, но и здравословното ви състояние. Ето кои са останалите 8 прости съвета за постигане на професионално щастие, посочени от TalentSmart (Част 1 можете да намерите ТУК):

9. Въведете ред

Не е нужно да ви напомням колко много време прекарвате в службата. Вгледайте се внимателно в работното си място. Трябва да отделите някакво пространство за релаксация. Независимо дали ще използвате семейна снимка, растение или награда, с която се гордеете, сложете ги на видно място и ги пазете в мислите си. Отървете се от боклуците, които нямат никаква стойност за вас и по никакъв начин не благоприятстват духовното си състояние.

10. Помагайте на околните

Подобни жестове ще донесат щастие не само тях, но и вас. Когато правите нещо за другите, в организма се отделят хормони, които повишават настроението като окситоцин, серотонин и допамин. В University of Harvard, служителите, които помагали на колегите си, били 10 пъти по-концентрирани върху работата и имали 40% по-голям шанс за повишение. Според същото проучване, онези, които периодично осигурявали на колегите си социална подкрепа, били най-предразположени към това, да останат щастливи в стресови ситуации. Стига да се уверите, че не отдавате прекалена част от себе си, времето и усилията си на другите, помощта, която оказвате, влияе позитивно върху вашето щастие.

11. Оставете силите ви да „потекат”

Проучване на чикагския университет сочи, че хората, които съумяват да достигнат до състояние на интензивна концентрация, наречено „поток”, постигат невероятни резултати. Потокът е състояние на ума, при което сте напълно потопени в работата, която вършите, губите представа за времето и не забелязвате разсейващите фактори. Потокът често бива описан като ободряващо състояние, в което изпитвате еуфория и, едновременно с това, усещане за майсторство. Резултатите са не просто щастие и продуктивност, но и усвояването на нови умения. Постигането на това състояние зависи от приоритизирането на задачите и поставянето на ясни и постижими цели. Когато започнете да работите по изпълнението на тези задачи, концентрацията ви се увеличава паралелно с усещането за удовлетвореност. С течение на времето, достигате до състояние на поток, в което щастието и продуктивността разцъфтяват. Поставяйте си ясни цели всеки ден и експериментирайте със задачите си, за да откриете тайната формула, която ще ви отключи портата към това върховно състояние.

12. Усмихвайте се и се смейте повече

Проучване на манхаймския университет в Германия демонстрира, че всъщност можем да манипулираме емоциите си, като променяме израженията си. Група участници били помолени да поставят хоризонтално химикал между устните си – това ги принуждавало да се усмихнат. След това, те трябвало да оценят серия от карикатури по това, колко забавни са. Онези, които държали химикалите, сметнали карикатурите за много по-смешни от другите, които наблюдавали без химикал.  

Според проучването, няма значение дали се усмихвате искрено, или не, защото изражението ви често предхожда емоциите. Ако попаднете в неприятна ситуация в службата, забавете темпото, усмихнете се или гледайте някое забавно видео в YouTube. Това може да преобърне деня ви.

13. Стойте далеч от негативните личности

Трябва да бягате от мрънкащите и негативни хора като дявол от тамян – те се заравят в проблемите си и не съумяват да забележат решенията им; искат от околните да се присъединят към тях, за да се чувстват по-добре в нещастието си. Много от нас често се чувстват принудени да слушат оплакванията им, защото не искаме да бъде възприети като безсърдечни или груби. Но съществува тънка граница между съчувствието и това, да попаднете в нечия спирала от негативни емоции. Можете да избегнете тези капани единствено като поставите граници и се дистанцирате, когато е необходимо. Мислете за нещата по следния начин: ако някой пуши, бихте ли стояли до него цял следобед, вдишвайки цигарения дим? Със сигурност бихте се отдалечили. Същото е с негативните личности. Чудесен начин да поставите граници е, като ги попитате как смятат да решат проблемите си. Така или ще ги накарате да се успокоят, или ще насочите разговора в по-продуктивна посока.

14. Самоиронизирайте се

Ако се вземате прекалено на сериозно, щастието и представянето ви в службата могат да пострадат. Не се страхувайте да покажете малко уязвимост. Нещо толкова просто, колкото самоиронията, може да привлече околните - те ще забележат колко скромни и земни сте всъщност (а и така няма да се смеят зад гърба ви). Щастливите хора балансират самоувереността си, със своите чувство за хумор и скромност.

15. Изразявайте благодарността си

Много е лесно да се отплеснете по неща, които не са се случили според плановете и желанията ви. Понякога е най-добре да откъснете мисълта си от негативните ситуации, да направите стъпка назад и да се фокусирате върху онова, за които си струва да сте благодарни. Отделете малко време за размишления върху позитивните аспекти от живота си. Това ще повдигне настроението ви и ще редуцира хормона на стреса – кортизол – с 23%. Проучване на калифорнийския университет сочи, че хората, които полагат ежедневни усилия, за да изразят благодарността си, имат повече енергия и се намират в по-добро умствено и физическо състояние.

16. Вярвайте, че най-доброто предстои

Недейте просто да си го повтаряте – трябва и да го повярвате. Оптимистичният поглед към бъдещето не просто ви прави по-щастливи, той подобрява представянето и усещането ви за производителност. Умът има склонността да хиперболизира отминалите удоволствия до такава степен, че да кара настоящето да бледнее. Този феномен може да убие вярата ви в способността да надскочите успехите си в бъдещето. Не се заблуждавайте. Вярвайте във великите неща, които ви очакват!

Прилагайки тези прости стратегии, не просто ще увеличите удовлетвореността си в службата, но и ще развиете емоционалната си интелигентност. Изберете онези съвети, които смятате, че пасват на личността ви, и се забавлявайте.

Д-р Травис Брадбери, президент на TalentSmart, за LinkedIn.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ