Защо посланието ви не достига до хората?

Защо посланието ви не достига до хората?

Защо посланието ви не достига до хората?

Да речем, че искате да разпуснете след края на дълга и тежка работна седмица и решавате да се отбиете в близкия хипстърски бар. Знаете що за места са това – електронна музика, приглушено осветление и всички членове на персонала са облечени в черно.

Заведението е претъпкано. Някак – с лакти и колене – успявате да си проправите път до бара. И – невероятен късмет! – намирате свободно място. Нужни са няколко минути, за да привлечете вниманието на един от барманите (от които всички са с еднакви „бодливи“ прически и очила с дебели рамки). Най-накрая, на висок глас, си поръчвате пиене и много скоро вече се наслаждавате на вкусно „мръсно“ мартини.

Питието ви идва добре (може би прекалено добре) и скоро се отпускате. Взирате се в почти празната си чаша и обмисляте да обърнете още една. „Защо не?“, казвате си. „Все пак е петък, а и винаги мога да си извикам такси.“

Затова помахвате на същия барман, посочвате чашата си и питате „Може ли още едно?“

Реакцията му ви изненадва – празен поглед. Поглежда ви, но... нищо.

Стигате до заключението, че не ви е чул, затова – на по-висок глас и този път повдигайки чашата – повтаряте: „Може ли още едно?“

Барманът не е идиот (а и бакшишът му е важен), затова се доближава до вас. И в този момент разбирате – той не е същият, който ви е обслужил по-рано. Да, барман е, облечен е в черно, косата му е на бодлички, очилата – с дебели рамки... но това не е вашият барман.

Затова и посланието ви не достига до него. Той не е запознат с контекста – или, казано иначе, с предишната ви поръчка. Да, разпознава сигналите – празната чаша и молбата за още едно. Но не знае какво питие сте поръчали по-рано.

Липсата на контекст е дори по-проблематична, когато не виждате събеседника си. Вчера прекарах известно време в компанията на няколко доста трудолюбиви специалиста по управление на човешките ресурси, които искаха да разпространят информация за програма, която ще нарека Aspire. Трябваше да разпратят имейли до мениджърите в компанията и измислиха следната „тема“: „Помогнете на членовете на екипа си да преуспеят с Aspire.”

„Готино“, помислих си. Но след това ги попитах дали мениджърите знаят какво е това Aspire.

Малцина отговориха, „Разбира се, че знаят!“ Но с течение на разговора стана ясно, че някои мениджъри не са наясно с програмата и как тя ги касае.

Моят съвет: Не предполагайте, че хората, с които общувате, са запознати с предисторията. Оформяйте посланието си така, че адресатите ви да разбират защо то е важно за тях. Осигурявайте им контекст, за да могат лесно да разберат какво имате предвид.

А сега ми донесете питието, моля!

Алисън Дейвис, основател и главен изпълнителен директор на Davis & Company, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ