Три урока за завладяващата презентация от конференциите TED
Какво е нужно за знаменита изява – такава, която пробужда интерес у хората и ги подтиква към действие? Конференциите TED, безспорно, зададоха нови стандарти в това изкуство.
Ето няколко универсални, но златни правила, изведени от ораторското майсторство на лекторите, оставили най-дълбоко впечателние сред аудиторията на конференциите.
Използвайте емоциите. Речта на Браян Стивънсън „Да поговорим за несправедливостта”, предизвика най-продължителните аплодисменти в цялата история на конференциите. Този адвокат и правозащитник, успял да спечели в американския Върховен съд делото „Милър срещу щата Алабама (и създал прецедент, който забранява да се наказават непълнолетни за убийство на доживотен затвор без право на замяна), без съмнение знае как да убеждава своята аудитория.
Ако речта му бъде разделена на трите типа убеждения по формулата на Аристотел, то само 10% от нея попадат в „етос” (предизвикване на доверие към говорещия, 25% са „логос” (данни, статистика) и цели 65% „патос” (емоции, разказ). В своята 18-минутна реч Стивънсън представя три живи примера в подкрепа на тезата си и първата от тях е история за неговата баба. На въпроса защо е започнал именно с това, Стивънсън отговаря: „Защото всеки от нас има или е имал баба”. Тоест, това е уловката, с която веднага установява контакт със слушателите.
Обикновено, в деловите разговори има много данни, но малко сюжети, а те са нужни за аргументиране на основната мисъл. Включвайте в изказванията си забавни случки от собствения си живот или от живота на ваши познати, истории на успеха или провала на даден проект – всичко това засилва въздействието на презентацията
Стремете се към новаторство. Всеки иска да види и чуе нещо ново. На конференциите TED предварително отправят молба към ораторите да не „показват стари трикове.” От тях се очаква уникална, дори шокираща информация.
През 2009 г., Бил Гейтс участва в TED с реч за разпространение на маларията на територията на Африка. Той шокира публиката като отваря буркан с комари и ги пуска в залата. „Комарите разнасят маларията – напомня той – донесох ги, за да почувствате истински страх. Нека си летят из залата. Защо само бедните трябва да се страхуват от тях.”, казва Гейтс. Веднага след това успокоява аудиторията, че комарите не са маларийни, а най-обикновени и безобидни, но вече е успял да завладее вниманието на аудиторията и да я въвлече в темата.
Оживявайте словото с визии. През 2008 г., докато правеше презентация за „Титаник”, Робърт Балард показа 57 слайд, без никакъв коментар. Това бяха картини и записи от подводния живот, без нито една дума – и аудиторията изпадна във възторг. Защо Балард построи цялата си презентация само на слайдове? „Защото исках да разкажа история, а не да чета лекция”, пояснява той.
Източник: Harvard Business Review
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.