Момчил Василев: Успехът не трябва да е съвпадение, а закономерност

Момчил Василев: Успехът не трябва да е съвпадение, а закономерност

Момчил Василев: Успехът не трябва да е съвпадение, а закономерност

Момчил Василев е изпълнителен директор на Българския офис на глобалната предприемаческа мрежа Endeavor. Притежава над 25 години професионален опит в управлението и бизнес развитието на компании в различен стадии на развитие. В продължение на 17 години е част от екипа на PricewaterhouseCoopers, ръководещ проекти в областта на одита, сливанията и придобивания, и организационно преструктуриране, достигайки до позицията "Старши мениджър". Преди да се присъедини към Ендевър ръководи дейността "Корпоративно развитие" в инвестиционна компания, развиваща проекти в различни индустрии. Той е и активен ментор и инвеститор в технологични компании.

Завършва магистърска степен в областта на икономиката в УНСС, както и програмата по предприемачество в Харвардския университет в Масачузетс. Член е на Асоциацията на дипломираните сертифицирани счетоводители (ACCA), член на Управителните съвети на BESCO и Клуба на финансовите директори, както и е част Консултативния съвет в BVCA.

Tой ще вземе участие в първия дискусионен панел Investments in tech: Staying ahead, част от предстоящата конференция Technovation 2023, която списание "Мениджър" организира на 11 май в Sofia Event Center.

Г-н Василев, имате поглед върху предприемачески среди в различни страни. Как стои България на европейската и световна сцена - лесно ли се стартира бизнес?

Що се касае до технологичното предприемачество в последните 10 години в България се разви една доста добре структурирана екосистема. От една страна, тя обхваща рисковото финансиране на проекти от идейна до активна фаза на растеж. Към днешна дата в България оперират 20 местни фонда за рисково инвестиране и предстои структурирането на нови на база на мандати от Европейския инвестиционен фонд, Фонда на фондовете, както на частни капитали. Това дава относително добра капиталова обезпеченост за предприемаческите проекти. Все още повечето инвеститори, ограничени от размерите на фондовете, които управляват са съсредоточени повече в по-ранната фаза на развитие. Наличният инвестиционен капитал за проекти в активна фаза на растеж все още е силно ограничен, което е проблем не само за България, но и като цяло за целия регион на ЦИЕ. С оглед на натрупания опит в нашата екосистема, това представлява и възможност за български фонд мениджъри да имат водеща роля в структурирането на регионални фондове, подпомагащи по-зрели компании и така в България и региона да бъде задържана още една част от създаваната от тях добавена стойност. 

От друга страна, в страната ни вече има една добре структурирана екосистема от организации, даващи на предприемачите достъп до знание, пазари, талант и капитал на всеки етап от тяхното развитие - от ученическата скамейка (Teenovator) до изграждането на глобален бизнес (Endeavor). Особено важна роля в тази екосистема играят и организациите ангажирани със законотворчество и застъпничество като BESCO, създаването и привличането на талант (Тук-Там, Телерик Академия, СофтУни и др.), както и специализираните медии (The Recursive, Мениджър, Forbes, Bloomberg и др.).

На този фон, въпреки че предстои още много работа за укрепването и разрастването на тази екосистема вече виждаме, че тя произвежда систематичен успех. Ярък пример за това и първия български еднорог Payhawk. На база на това бих казал, че България стои добре като предприемаческа среда в сравнение със страните от региона, а и не само. Пред нас има редица предизвикателства, но и много възможности да развием това лидерство.

В технологичния сектор се създават компании по-бързо от който и да е друг. От какво зависи оцеляването им е колко е важна обмяната на опит? 

Степента на преживяемост и мащаба на успех на предприемаческите проекти зависи много от релевантността на проблема, който са се захванали да решават. Още по-важна, особено на ранния етап на развитие, е способността на екипа да разпознава и устоява на предизвикателствата, пред които неминуемо ще се изправя и ако се налага, да се адаптира към променящата се среда. Както споменах, ключово, не само за оцеляването, но и за постигането на систематичен успех на предприемаческите начинания, е качеството на средата, в която се развиват и ефективността на екосистемата, която подпомага тяхното развитие. За да се постигне устойчив и съществен положителен ефект за икономиката, успехът не трябва да е въпрос на случайно съвпадение на благоприятни фактори, а на закономерност в начина на тяхното оползотворяване.

Добрите предприемачи знаят, че могат да научат по нещо полезно от всеки човек, с когото се срещнат независимо от коя част на света идва. В Ендевър имаме възможност да наблюдаваме и подпомагаме пряко този процес на база на глобалната ни мрежа, чрез която нашите предприемачи намират решения, идеи и възможности от ментори и други предприемачи от цял свят. Това е смисъла, силата и възможността да си част от голяма мрежа обединяваща знанията и ресурсите на много хора водени от обща кауза.  

Кои 3 истории на български компании, които сте селектирали до сега, бихте посочили като успешни и защо?

На първо място разбира се бих отличил историята на Телерик. Тя важна не само заради това, че до днес е една от най-големите сделки на пазара ни, а по-скоро заради мултипликационния ефект, който предизвика в екосистемата ни. Целенасоченото решение на основателите ѝ да развиват вътрешна предприемаческа култура и да споделят успеха на компанията с екипа си под формата на капиталови опции роди повече от 70 нови успешни бизнес проекти. Те бяха допълнително подпомагани от основателите на Телерик със съвети, капитал и контакти и мнозина от тях са вече нови истории на успеха. Още по-важното е, че това даден силен тласък на културата на взаимопомощ в предприемаческата среда, която се оказа доста заразна и един от основните фактори за успеха и към момента. 

Втората история, която бих искал да откроя е тази на Payhawk - една от компаниите, родена от предходната история. Както казах и по-рано това, че те постигнаха статут на еднорог само по себе си разбира се е много важно, защото привлече много положително внимание от страна на големите инвеститори в бранша към страната ни. Ползите от това тепърва ще се усещат от други перспективни компании, стартирани у нас. Историята на Payhawk е важна и по две други причини - тя е емблематична именно за този успешен резултат от работата на все по-зрялата предприемаческа екосистема у нас. Успехът ѝ се дължи безспорно на дързостта, визията и упорития труд на основателите и да намерят и разрешат глобален проблем. В същото време този успех е заченат още от културата, ресурсите и подкрепата, която те са имали в Телерик, а впоследствие и от много други хора и организации в екосистемата. Нещо повече, те са показателни и за това как успехът трябва да се предава нататък и основателите и са много активни в това да подпомагат тези, които вървят по техния път.

За третата история имам много кандидати, но ако трябва да избера един това би бил Райчо Райчев, основателят на EnduroSat. За мен тази история е важна заради неимоверната дързост да развиваш космическа индустрия от страна със сравнително ограничени ресурси в тази област на фона световните лидери. Това е същността на предприемачеството - да имаш голяма мечта, да си и напълно отдаден и да я реализираш независимо от трудностите и ограниченията. Райчо е единственият предприемач, когото познавам, който когато описва дейността на компанията към момента, говори за нещата, които те правят "на тази планета". Едва ли по-ясно може да бъде изразена една амбиция!

Technovation 2023 ще се състои на 11 май от 12.30 ч. в Sofia Event Center. Събитието е с безплатен достъп, който можете да си осигурите чрез предварителна регистрация тук.

Генерален партньор на събитието е Accenture.

Основни партньори на конференцията са iuvo, tbi bank, Bosch Домакински уреди България и BAT Bulgaria.

Събитието се провежда и с подкрепата на Lirex, Checkpoint, Daticum, Noventiq и FTS Bulgaria.

Партньор на коктейла е Monkey Shoulders.

Институционални партньори са BASSCOM, AIBEST и Българска стопанска камара.

Медийни партньори са bTV Media Group, БНТ, dir.bg и dev.bg.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ