Предотвратяването на картови измами e сред топ темите на DIGI PAY 2022
Как да се справим със зачестилите онлайн измами ще е сред топ темите на бизнес конференцията за сигурни и достъпни дигитални плащания DIGI PAY 2022
Модерните риск мениджмънт решения изискват интегрирани анализ на първопричините и вземане на решения в реално време, които засягат цялата организация. Прилагането на оперативни риск модели изисква употребата на хибридни технологии, които ползват традиционни мониторинг стратегии, комбинирани с изкуствен интелект. За тенденциите в моделите за мониторинг и нарастващата нужда от интегрирани решения за управление на риска от изпиране на пари и финансови измами разговаряме със Светлин Добрев, съосновател и COO на Нотолитикс. Нотолитикс (НОТО) е златен партньор на събитието за сигурни и достъпни дигитални плащания на петото издание на бизнес събитието за сигурни и достъпни дигитални плащания DIGI PAY 2022, което ще се състои на 5 октомври в Интер Експо Център.
Компанията е основана през 2015 г. като основната й дейност е разработката и усъвършенстването на НОТО - риск мениджмънт платформа, осигуряваща мониторинг на трансакции в реално време за целите на превенция на изпирането на пари и финансови измами. За последните 5 години Нотолитикс се развива самостоятелно, растейки органично и устойчиво, в резултат на постоянното разрастване на клиентската база и усъвършенстването на продукта.
Предотвратяването на картови измами ще е сред топ темите, които ще се обсъждат от партньорите и лекторите, водещи компании във финансовия, банков и финтех сектор.
Петото издание на платформата ще обедини цялата екосистема, която се интересува от дигитални плащания и има вече свой Viber канал DIGI PAY (тук може да се присъедините към канала). Регистрацията за петото издание на DIGI PAY е отворена: ТУК.
- Г-н Добрев, какви са основните подходи на бизнеса за предотвратяване на измами последните две години?
- Успешното справяне с постоянно променящите се тактики при онлайн измамите изисква употребата на гъвкави решения, които позволяват на компаниите да имат своевременен поглед над всички рискови трансакции и и да вземат бързи и информирани решения на различни корпоративни нива и за всеки продукт в портфолиото им. Възможността за бързо и лесно адаптиране на съществуващи или нововъведени правила и модели на монотиринг е ключова за успешното адресиране на всякакъв тип неоторизирани трансакции или високорисково поведение на клиентите. Най-често в NOTO използваме XG BOOST и Random forest техники за моделиране тъй, като те позволяват постигането на устойчиви във времето резултати.
- Увеличава ли се търсенето на решения за предотвратяване на измами и от кои видове бизнеси, това запазена марка на банковите институции ли е? Какво се променя?
- Да, определено се наблюдав ръст в търсенето на решения за управлението на риска от онлайн измами или изпиране на пари. Интересът обхваща множество индустрии, които предлагат онлайн решения или продукти, от сайтове за електронна търговия или онлайн залагания до компании от финтех и банковото пространство. Потребителите очакват лесни за внедряване и употреба решения, които максимално да се доближават до особеностите на бизнеса им, без нужда от продължителна или допълнителна разработка на функционалности.
- Каква е ролята на изкуствения интелект и доколко той може да засече измамите в реално време?
- Все по-значима, но при условие, че целите на потребителя са ясно дефинирани и добре разбрани от доставчика на услугата. Платформи, които предлагат хибридни решения, позволяващи на експертите да прилагат модели, генерирани от изкуствен интелект, в комбинация с правила и политики разработени от тях самите, са определено бъдещето в това пространство.
- Като една от новите компании в сферата, с какво NOTO се опитва да се различава от своите конкуренти?
- НОТО разработва и предлага решение за цялостен риск мениджмънт, което успешно покрива нуждите на нашите нашите клиенти в две основни направления - превенция на измами и изпирането на пари, чрез една интеграция и една платформа. Продуктът ни е изключително гъвкав, но в същото време лесен за употреба, и позволява на клиентите ни да управляват с лекота всички оперативни рискове. От ден първи развиваме продуктите си изцяло от потребителска гледна точка, опирайки се предишния си богат опит в тази индустрия, както и на обратна връзка от клиентите ни.
- Какви решения ще представите на петото издание на събитието за сигурни и достъпни дигитални плащания DIGI PAY?
- Акцентът ще бъде върху NOTO - нашата платформа за управление на риска от финансови престъпления. Ще разкрием и част от новите функционалности, които сме развили през последната година, за анализ на мрежи от транскации и потребители, както и за оценка на ефективността на потребителските политики и модели.
- Как бихте оценили възможността за развитие на иновативни и дигитални компании в България, какво отличава българския от международните пазари?
- В България все още има много високо квалифицирани специалисти на световно ниво, въпреки размера на местният пазар. Независимо от по-малките обеми от трансакции и клиенти, които банките и финансовите институции в България генерират, техните проблеми по отношение на рисковете свързани с финансови престъпления не са по-различни или по-незначитлени. Регулаторните изисквания в България имат еднаква тежест с тези в останалите части на света и нуждата от оптимизация на приходите е цел на всяка търговска организация в страната. Компаниите, които прилагат и разработват иновативни дигитални продукти в страната имат равни шансове срещу международните си конкуренти.
- Какви са вашите наблюдения, има ли ръст и с колко на инвестициите, които предвиждат компаниите за предотвратяване на измами?
- Размерът на инвестициите варира според конкретният пазар и вертикалата, в която оперира даден бизнес. По-значими инвестиции се правят и от компании с по - висок рисков профил - електронни портфейли, крипто портфейли и т.н.
- Става ли по-сложно засичането на измами, защо?
- Да, определно. Техниките, използвани от организираната престъпност в интернет стават по-разнообразни и сложни. Използват се не само крадени самоличности, но и "мулета", които съзнателно или не, стават част от схемата за измами. Накратко - измамите биват извършвани от потребителски профили, които са много трудно различими от тези на легитимните потребители.
- След установяване на измами какви са стъпките, които трябва да следват организациите?
- От особена важност е времето за реакция. Първите стъпки винаги са насочени към установяване на обема на транскации и/или сметки които са част от измамата и оценка на потенциалната загуба. Максимално бързо трябва да се изясни и самият механизъм, по който се случва измамата, за да се предприемат и стъпки към ъпдейтването на мониторинговия набор от правила и модели или пък да се заложат липсващи контроли на продуктово ниво. Последната стъпка е тестане и прилагане на разработените мерки за справяне с конкурентният тим измама. Процентът предотвратени измами зависи от рисковия профил и апетит на бизнеса, наличието на внедрени решения за мониторинг и това на екип по превенция на измамите. Опитен екип, оборудван с необходимите инструменти може да предотврати значителна част от атаките към съответната институция - например над 80%.
Мениджър Нюз
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.