Клиентите на Nvidia от Big Tech могат да се превърнат в най-голямата ѝ конкурентна заплаха

Клиентите на Nvidia от Big Tech могат да се превърнат в най-голямата ѝ конкурентна заплаха

Клиентите на Nvidia от т. нар. Big Tech (големите технологични компании) се подготвят да завземат значителен дял от пазара на чипове с изкуствен интелект – динамика, която в крайна сметка би могла да се отрази на маржовете на печалба на производителя на чипове, пише YahooFinance.

Технологичните гиганти предприемат стъпки за укрепване на собствения си бизнес с производство на чипове. Разработчикът на ChatGPT OpenAI – голям клиент на чиповете на Nvidia чрез наемане на облачно пространство в центровете за данни на Microsoft и CoreWeave, заяви, че ще започне да проектира свои собствени персонализирани чипове в партньорство с Broadcom.

Докато лъвският пай от пазара на чипове с изкуствен интелект е доминиран от графичните процесори (GPU) на Nvidia, технологичните компании, водени ot Alphabet, Amazon и Microsoft, проектират персонализирани чипове в партньорство с производителите на чипове Broadcom и Marvell Technology (MRVL).

Чиповете са по-евтини и по-добре оптимизирани за софтуера на тези компании, обясниха анализатори. Въпреки че тези доставчици на облачни услуги от големи технологични компании не продават физически, самостоятелни чипове на други компании, както прави Nvidia, фирмите вътрешно управляват своите AI модели със собствени чипове, а техните облачни клиенти също имат възможността да изпълняват AI натоварвания, използвайки тези персонализирани чипове на по-ниска цена.

JPMorgan посочи в изследователска бележка през юни, че персонализираните чипове, проектирани от компании като Google, Amazon, Meta и OpenAI, ще представляват 45% от пазара на AI чипове до 2028 г., в сравнение с 37% през 2024 г. и 40% през 2025 г. Останалата част от пазара на чипове се държи от производители на графични процесори, а именно Nvidia и нейния конкурент Advanced Micro Devices (AMD).

„Смърт от хиляда порязвания“

Компаниите на „Великолепната седморка“ имат основателна причина да проектират свои собствени чипове.

„В случая с всички хиперскейлъри, които търсят персонализиран силиций, стратегическият ъгъл тук е, че те не искат да бъдат заключени зад монопола на NVIDIA“, каза анализаторът на Seaport Джей Голдбърг. Невероятно високата цена на AI чиповете на Nvidia означава, че доставчиците на облачни услуги печелят по-малко от отдаването им под наем, отколкото от отдаването на свои собствени, казват анализатори.

„Nvidia сега трябва да се конкурира със своите клиенти“, добави Голдбърг.

Докато персонализираните чипове на технологичните фирми се използват широко за изпълнение на вътрешни AI натоварвания, според съобщенията Google е започнала физически да продава своите AI чипове, наречени TPU (тензорни процесорни единици), на доставчик на облачни услуги през септември – ход, който би го поставил в пряка конкуренция с компании като Nvidia. Анализаторът на DA Davidson, Гил Лурия, оцени бизнеса на Google с TPU, комбиниран със сегмента DeepMind AI, на стойност 900 милиарда долара и каза, че това е „може би един от най-ценните бизнеси на Alphabet“.

„TPU-тата на Google остават най-добрата алтернатива на NVIDIA, като разликата между двете се е скъсила значително през последните 9-12 месеца“, пише Лурия в бележка до клиентите през септември.

Голдбърг от Seaport заяви, че kато цялo очаква „много активност около персонализирания силиций“ през 2026 г. въз основа на разговорите си по цялата верига за доставки на AI чипове.

Големите технологични компании са на различни етапи от еволюцията на своя чипов бизнес. Google разработва своите AI чипове, наречени TPU, повече от десетилетие и е ясен лидер сред своите конкуренти, казаха анализатори пред YahooFinance. Amazon започна своето вътрешно пътешествие с чипове година след като Google пусна първия си TPU чрез придобиването на стартъпа за чипове Anapurna Labs през 2015 г. и пусна първия си чип Trainium през 2020 г. Междувременно Microsoft пусна първия си персонализиран AI чип Maia през 2023 г. и изостана от своите конкуренти.

Въпреки че персонализираните чипове може да са по-евтини за използване, разработчиците на AI често предпочитат чиповете на Nvidia заради софтуерния пакет, който върви тях.

Въпреки че Nvidia е ясен лидер днес, анализаторът на Futurum Group Дейвид Никълсън заяви, че усилията на технологичните гиганти за разработване на персонализирани чипове в крайна сметка ще се отразят на печалбите на Nvidia: „С течение на времето маржовете, които Nvidia може да управлява в момента, ще намалеят... [това ще бъде] нещо като смърт от хиляда порязвания, защото имате всички тези различни персонализирани силициеви ускорители [чипове], които съществуват“

Когато беше попитан за конкурентната заплаха от персонализирани чипове в скорошна изява в подкаст, главният изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуан сякаш отхвърли опасенията, казвайки, че Nvidia е нещо повече от производител на AI чипове, тъй като предоставя пълномащабни сървърни системи, а не само отделни графични процесори. Докато клиентите ѝ в много случаи изграждат единични чипове, Nvidia проектира масивни сървърни стелажи с множество вътрешни чипове - от своите Blackwell графични процесори до своите Arm-базирани централни процесорни устройства (CPU) и мрежови продукти, които позволяват на чиповете да комуникират помежду си.

„Ние сме единствената компания в света днес, която изгражда всички чипове в рамките на AI инфраструктура“, коментира Хуан в подкаста „BG2“ през септември.

Някои анализатори също твърдят, че пазарът на чипове с изкуствен интелект е толкова голям, че има място технологичните фирми да разширят усилията си за персонализирани чипове, без да пречат на Nvidia.

Вивек Аря от Bank of America и Гил Лурия от DA Davidson заявиха дословно в отделни интервюта, че нарастващият пазарен дял на персонализираните чипове „няма значение“.

Това е така, защото Nvidia „успява постоянно да разширява размера на пазара“, обясни Аря. Nvidia е инвестирала сериозно в екосистемата на изкуствения интелект и „неооблачните“ компании, които конкурират собствените ѝ клиенти, с инвестиции в рисков капитал на стойност 47 милиарда долара в компании за изкуствен интелект от 2020 г. до септември тази година, според данни на Pitchbook.

„Растежът и търсенето са толкова значителни“, каза Лурия. „Ще ни трябват много повече изчисления и моделите [на изкуствен интелект] стават все по-полезни, което означава, че паят ще стане много по-голям през следващите няколко години.“

„Nvidia няма да расте толкова бързо, колкото пазарът, но тъй като пазарът расте толкова бързо, те все още ще могат да растат“, добави той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Зеленски не харесва Будапеща като място за среща на върха с Путин, но би присъствал
„Файненшъл таймс“: Тръмп е призовал Зеленски да приеме условията на Путин за край на войната
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 20 до 26 октомври
Дигиталното евро – новата основа на европейската финансова инфраструктура
Шефът на НСИ: Над 41% е натрупаната за 5 години инфлация
Oreo трансформира пешеходните пътеки в бисквитки, за да стимулира импулсивните покупки
Едни от най-големите приложения и уебсайтове в света спряха да работят
Важни решения по пътя към успеха