Заплатите вече не са най-важни

Заплатите вече не са най-важни

В IT сектора не достигат качествени кадри, няма и достатъчно български продуктови компании

В началото на годината специализираният сайт за IT обяви за работа DEV.BG направи детайлно допитване сред сектора в България. По традиция в подобни проучвания участват мениджърите на компаниите и специалистите по човешки ресурси. Този път обаче фокус на изследването са хората, които реално създават продуктите и услугите с работата си – програмисти, QA специалисти, системни администратори, DevOps, Business Analysts, Project managers и др. Идеята е да се очертае друга гледна точка и картина на нагласите в IT индустрията.

Проучването е проведено чрез онлайн интервюта. В тях мнозинство имат спонтанни (без даване на опция) отговори. Смята се, че този метод осигурява богата палитра от мнения, надеждни данни и резултати.

Близо 60% от анкетираните поставят на първо място по значимост на работното място колегите и екипа. Те категорично определят заплащането като следващ по важност фактор. На трето място са посочени проектите и типът работа. А след това – възможностите за развитие в компанията и нейният мениджмънт.

Социалните придобивки са силна мотивация

Противно на все по-често срещаното мнение, че в IT компаниите служителите изискват различни (понякога екзотични) социални придобивки, от проучването се вижда, че това не е така.

Близо 50% от анкетираните споделят, че най-важно за тях е допълнителното здравно осигуряване. На следващо място се нарежда месечната карта за спорт. Този по-скоро незначителен разход за работодателите може да има тежест за IT специалистите при избор на бъдеща компания. Водещо място има и искането за допълнителни дни за отпуск към задължителните 20 дни годишно. Оказва се, че всички придобивки, посочени като най-желани от анкетираните, са стандартните, които се предлагат и в други сектори.

Продуктова или аутсорсинг компания?

Работата в продуктова компания е по-предпочитана от IT специалистите. Над половината от респондентите (56,5%) посочват, че искат да работят именно в такива фирми.         

За близо 30% пък видът на компанията няма значение и биха работили както в продуктова, така и в аутсорсинг организация. Запитани дали предпочитат реализация в българска или чуждестранна фирма, над 40% не дават отговор, а 18,4% избират българска.

Динамиката невинаги се възприема добре

На въпроса кое е най-голямото предизвикателство в сегашната им работа, участниците в проучването посочват динамиката и честата смяна на проектите. Те се отчитат като казус за определена част от IT специалистите. Данните са на база спонтанни отговори. На второ място се нареждат високите технически изисквания и сложност на проектите. А на следващо – темата за комуникацията между хората и екипите.

Баланс работа – личен живот

Участниците в проучването категорично заявяват, че успяват успешно да балансират. Те дават оценка 4,13 от максимална 5. Това е добра новина. И за натоварените IT хора. И за служителите в HR отделите, които се грижат за тяхната спокойна работна обстановка.

Хибридно работно място

IT специалистите очакват в бъдеще да работят хибридно, показват резултатите. 62,9% от респондентите смятат, че след 3 години това ще бъде начинът им на работа. Един от трима предполага, че ще работи изцяло отдалечено. Предпочитащите да работят от офиса са само 8,3%.

Секторът през очите на работещите

Данните от проучването на DEV.BG показват още, че IT специалистите определят сектора като много добре развит. Това се подкрепя и от традиционното допитване на БАСКОМ, според което през 2020 г. IT индустрията нараства с близо 600 млн. лв. И това я превръща в най-бързо растящия сектор – с по около 20% годишно от 2015 г. насам.

Традиционно липсата на кадри се приема за проблем пред индустрията. В допитването обаче някои от респондентите посочват като положително наличието на много свободни позиции и различни компании, които търсят служители. Част от участниците определят като позитив и евтината работна ръка, въпреки че все повече се говори за изравняване на заплащането с това на IT специалистите в Западна Европа.

Очаквания за развитие

Повече от половината от респондентите не посочват изрично проблеми или възможности, които не са се осъществили в сектора през последните години. Качественото обучение на кадри обаче остава дефицит в бранша. От години това е тема на дискусия в сектора. Но и не се откроява значително в резултатите на проучването.

Търсене на нови специалисти

Допитването показва и къде IT браншът не се справя толкова добре. На първо място респондентите поставят недостига на качествени кадри, а на второ – липсата на достатъчно български продуктови компании.

Не е тайна, че в сектора отдавна се говори за необходимостта да се постави повече фокус върху предприемаческата екосистема, стартиращите компании и нуждата да се развиваме в посока на създаване на собствени продукти. Първият български еднорог вече е факт, но IT специалистите все още не виждат достатъчен напредък в тази посока. У нас вече има много големи аутсорсинг компании, навлизат и нови, които „дърпат“ сектора напред.

В топ 5 слаби страни анкетираните поставят и това, че държавата не подпомага сектора. 

***

The Voice of IT

Проучването е проведено от екип на платформата за IT работа DEV.BG в първата половина на 2022 г. като количествено изследване. Обемът на извадката е 315 ефективни контакта, сред които 66% мъже и 34% жени, като половината от всички респонденти са с опит над 10 години в сектора. Целева група са Програмисти (34% от респондентите), QA (11%), DevOps (8,9%), Project managers, Product owners, Business analysts, (за трите общо 14,6%), Data Scientists (3,8%) и всички други, свързани с технологиите роли. В допитването се включват хора от цялата страна, като най голям процент респонденти има в София (66%). 2,2% от респондентите живеят и работят в чужбина.

Данните са обработени от BluePoint – агенция за маркетингови изследвания и консултации, която през последните години се фокусира върху проекти в IT и BPO сектора.

Екип на Dev.bg. Материалът е част от първия брой на специалното издание на списание „Мениджър“ – Tech Connect. Може да бъде намерен в дистрибуторската мрежа, както и онлайн в мобилното приложение ZinZin.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ