13 тендеции, определящи бъдещето на глобалната икономика
Колкото повече се вглеждаме в политическите и икономическите кризи в САЩ или Европа, толкова по-бързо забравяме, че бизнесът има глобален характер. Величини като технологиите или пък търговията например оказват влияние върху бизнеса и икономиката на всяка страна, а оттам и в глобален мащаб.
Списание Access се опита да изследва и обобщи най-популярните тенденции в бизнеса, технологиите и търговията, които ще са от определящо значение за бъдещето на световната икономика. Ето прогнозите
- Автомобили без водачи ще навлязат много по-бързо в живота, отколкото предполагаме.
Прогнозата е изведена от мнението на Кевин Кели – съосновател на Wired Magazine, попитан от авторите на проучването кое ще е най-характерното в световната търговия и бизнес в следващите няколко години.
"Мисля, че много скоро, още в следващите две години ще се появат в определени участъци на пътищата системи, чрез които автомобилите ще се управляват дистанционно, от компютър в рамките на определени параметри ", твърди той.
Потенциалото въздействие на подобно нововъведение върху икономика би било огромно, тъй като щетите от задръствания възлизат на десетки милиарди долара годишно.
- Бурно развитие на високоскоростните железопътни мрежи
Понастоящем се водят преговори за създаване на най-голямата мрежа от високоскоростни железници в света. Тя може да се простира от Китай до Великобритания, обхващайки повече от 17 страни. Части от нея вече работят и има надежди, че ще е наплъно завършена през 2022 г.
- Участието на Япония в Транс-Тихоокеанското партньорство може да определи търговските отношения през този век в Азиатско-Тихоокеанския регион.
Присъединяването на Япония може да се превърне във важен стратегически плюс за САЩ и Транс-Тихоокеанското партньорство като цяло. Това би засилило значимостта на търговското споразумение от гледна точка на САЩ и би изменило характера на преговорите. А те са от съществено значение за създаването на нови правила за търговия в този регион пред настоящия век.
- Разрастващият се сектор на логистиката
Професорът от MIT Йоси Шефи има любопитна теория по този въпрос. Според него глобалният поток от инвестиции се насочва само в някои определени градове и само те са предопределени да се превърнат в логистични столици, а оттам и да доминират в световната търговия.
"Ако разгледаме стратегическите планове за Панамския канал за следващите пет години, ще видим, че амбициите са много по-големи от това да е просто един канал. Още един град, достоен за внимание в това отношение е Чунцин в Централен Китай. По отношение на Европа, бих обърнал внимание на факта, че германското правителство съвсем наскоро вложи 100 млн. евро в Дортмунд, посочва професор Шефи.
- Премахването на бариерите пред търговията с услуги в световен мащаб
САЩ са износител номер едно на услуги в света. Но в тази област съществуват все още много и сериозни бариери, посочва Джени Робъртсън от FedEx.
„Американските компании, износители на услуги, се сблъскват с доста съществени нетарифни бариери по целия свят, които не позволяват на търговията в този сектор да постигне пълния си потенциал. Сред тях най-разпространени са секторните забрани за чуждестранно участие, ограниченията за чуждестранен капитал, дискриминационни нормативни изисквания, отсъствие на прозрачни и единни държави изисквания към доставчиците на услуги. А също и ограничения на информационния поток, принудителна локализация и нелоялна конкуренция от страна на държавните предприятия ", коментира Робъртсън
- Китайските мегаполиси ще се превърнат в икономически гиганти
Пак по прогноза на Fedex 9 града ще бъдат свързани от 150 инфраструктурни проекти. Това ще роди гигант в делтата на река Чжуцзян и ще създаде огромен индустриален център със заетост в размер на 42 млн души. В резултат, към 2018 г. там ще се оформи най-големият град в света с огромна концентрация на икономическа власт.
- Инфраструктурата става все по-голямо преимущество и в това отношение страните ще се стремят да доонят Германия и Сингапур
Изследване на консултантската фирма Mercer посочва, че Сингапур разполага с най-добрата инфраструктура в света, но пък цели три немски града влизат в първата петица по този показател. Преимуществата са очевидни. Сингапур е мощен делови и морски център от глобален мащаб, а индустриалната мощ на Германия стабилно понесе негативите от световната и европейската финансова криза.
Затова останалите страни ще се опитват да наваксат пропуснатото в това отношение.
- Повишаващият се коефициент на интелигентност на GPS-а
Технологията, която вече е с масово приложение, е подложена на непрекъснато усъвършенстване. Например изследователи от университета в Бирмингъм създадоха алгоритъм за своего рода интелектуален GPS, който с помощта на вашите приятели използва данните от вашия телефон, за да предскаже къде ще бъдете в определено време на деня.
- Социалната търговия може да сложи край на ексклузивността
Все повече и с активното участие на интернет, търговията става колективна. Затова е важно всички участници в търговията да си изяснят как се работи с много по-свързана и демократична екосистема.
- Споразуменията за свободна търговия ще правят света все по-открит и отворен
Тук от значение са три важни споразумения
1. За свободна търговия между САЩ и Южна Корея, което обхваща 95% от двустранния безмитен стокооборот между две големи економики в следващите 5 години.
2. Новото споразумение за свободна търговия между САЩ и Панама, ликвидиращо търговските тарифи, достигащи до 81%.
3. Споразумението за свободна търговия между ЕС и Сингапур, което сериозно облекчава правенето на бизнес.
- "Умните" очила ще изменят потребителския опит
Съвсем скоро и съвсем доскоро предмет по-скоро на научната фантастика компютъризираните очила ще станат факт от живота на потребителите. Компаниите не бива да изоставят от тази тенденция, а час по-скоро трябва да се заемат да преценят преимуществата на тази иновация, която ще става все по-разпространена.
- Свръхпотокът от информация промени всичко и всички, но все още нямаме понятие как да го регулираме
Регулирането на потока от данни е един от най-обсъжданите, но и най-неотложните въпроси, засягащи търговията, твърдят експерти. Международната търговска политика има нужда от сериозно модернизиране, за да е в крак с темпа на иновациите. Понастоящем страните са по-скоро реакционни, отколкото планиращи и иновационни.
- Финансовата криза ще доведе до масови разходи за инфраструктура
По прогнози на канадската банка CIBC World Markets разходите за инфраструктура в следващите 20 години ще съставляват $35 трлн. Това значително превишава похарченото досега в тази област и в същото време като паричен обем, такава сума не се е вливала в световната икономика от Втората световна война насам.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.