Бизнесът ви се нуждае от "специален сос"

Бизнесът ви се нуждае от специален сос

Най-успешните бизнеси ясно определят онова, което ги отличава. Всяка компания трябва да открие нишата, която ще изучава и разработва – кредото, отношението към света или специфичната характеристика, които я правят различни от конкурентите. Визията на лидера трябва да изведе бизнеса от анонимността и да го въведе в ярко осветеното пространство, отредено за истински различните. 

Не изобретявайте – обновявайте!

Когато „Макдоналдс” популяризираха фразата „специален сос” за своя Биг Мак преди около 40 години, веригата за хамбургери не разкри съставките му. Няма значение. Фактът, че този мистериозен сос не беше кетчуп и горчица, както при всички останали, направи офертата им различна. Останалото е история.

По същия начин компаниите, които редовно са на върха на всички класации за най-обичани фирми, често не са изобретили нищо абсолютно ново в бизнеса. Вместо това те са намерили по-добър начин да се справят в своята категория – такива са кафенетата „Старбъкс”, авиокомпанията „Саутуест Еърлайнс”, FedEx, Whole Foods, Caterpillar, Toyota и така нататък. За Стив Джобс и Apple отличителният белег стана традицията на дизайна; продуктите му бяха по-интуитивни и по-добре проектирани.

Много компании просто се опитват да са по-евтините. Нима това е достатъчно – освен ако наистина не сте уникално евтини, без аналог на пазара? Не, на вас ви трябва още и „специален сос”. Какво ще предложите на клиента си, та да го накарате да забрави всички останали? Цялата енергия и креативност на бизнес лидера трябва да се вложи в диференцирането и подобряването на това малко, специално нещо.

Вземете пример от кексчетата

Когато разберете какво е то, съзнанието ви постоянно трябва да е фокусирано върху нещата, които твърдите, че ви определят. Като стратег на своята компания, трябва да изясните какво ви прави различни от конкурентите ви. И това не може да бъде просто един слоган. То трябва да бъде кауза, нещо, на което сте напълно отдадени. Инвестирайте всичките си ресурси в откриването и разработването на тази тайна съставка. Все по-евтиното и по-евтино не е пътят към успеха на една компания.

Да вземем един пример от действителността. В един американски град има пекарна на име „Кексчетата от Джорджтаун”. Хората се редят на опашка пред нея почти по цял ден, за да дадат три долара за кексче. Когато голям брой хора са готови да чакат над 20 минути на опашка, за да платят една немалка сума за сладкишче, е ясно, че компанията добре е изяснила какво я прави особена и по-добра от другите, както и че прави всичко възможно да изпълнява даденото обещание.

Тази компания пресъздаде кексчетата по новому. И успя. Какво ще направите по-добре вие?

Дрю Грийнблат, президент на американската стоманопреработвателна компания Marlin Steel, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ