Не давайте заповеди, те блокират идеите

Не давайте заповеди, те блокират идеите

Много хора вярват, че за да бъдат добри мениджъри трябва да дават заповеди на тези под тях. Грешат. Не трябва да издавате заповеди. Когато издавате заповед, казвате на някого да направи нещо.

"Остави този документ на бюрото ми" е заповед. "Роджър да поеме късната смяна", също. Когато давате заповед, не позволявате на другото лице да помисли какво да направи или как да го направи. Всичко, което то може да стори, за да задоволи вашата поръчка, е да направи точно това, което сте поръчали. Има две причини, поради които това е лошо. Първо, вие не позволявате на лицето да разбере кой е най-добрият начин да изпълни тази задача. Второ, не винаги е подходящо да се дават заповеди. В армията има моменти, когато един лидер трябва да дава заповеди. В опасни ситуации войниците не трябва да мислят, а да действат. Въпреки това, дори и в армията лидерите не дават заповеди, освен ако наистина не трябва да бъда дадени такива.

Вместо да дават заповеди и да казват на някого какво да прави, добрите мениджъри дават инструкции. Не казвайте на хората какво да направят, а какво искате да направят.

Когато кажеш на един служител това, което искаш да бъде направено, вместо да дадеш заповед му даваш свободата да намери най-добрия начин, по който да свърши тази задача. Така винаги има вариант той да направи нещо по-добро от това, което си планирал. Когато на работника или на служителя е дадена инструкция, вместо заповед, той трябва да мисли. Трябва да реши кой е най-добрият начин. Трябва да инвестира малко от себе си, за да получи добър резултат.

Също така, когато дадете на един служител инструкция, вместо заповед, е много по-вероятно да получите неговото участие и подкрепа. Ако е взел решение за най-добрия начин, по който да се изпълни задачата, по-склонен е да вярва, че тя е вярна и ценна. Той ще я защитава срещу другите, които я поставят под въпрос.

Трябва обаче да бъдете ясни. Заповедите обикновено са много ясни и кратки. "Искам доклад за четвъртък сутринта" не оставя много място за интерпретация. Така че, когато давате инструкции, трябва да сте наясно какви резултати очаквате.

Може да кажете например: "Бих искал да прегледам данните за последния месец в четвъртък сутринта" или пък "За нашата среща в петък искам консолидирани всички проекти на отдела в един файл." Един добър мениджър задава инструкциите ясно.

Вашата работа като мениджър е да вършите различни неща. Но също така се предполага, че тези неща ще бъдат свършени чрез други. Когато давате инструкции, служителите допринасят с каквото могат. То може да не е толкова добро, колкото това, което бихте направили, но това е индикация, че трябва обучите хората си, така че да постигате желаните резултати. Освен това те може да дойдат с по-добре свършена работа от вашата идея.

Следващият път, преди издадете заповед се замислете за резултата, който искате да постигнете. В крайна сметка това е най-важната ви цел. Да имате служители, които могат да вземат интелигентни решения и да преценяват ситуацията сами е най-ценният капитал на една компания. Давайки достатъчно свобода на хората ви, те ще се чувстват по-ценени и мотивирани да работят. Така ще се научат сами да поемат отговорност, а вие ще сте спокойни, дори когато сте извън офиса и трябва да бъде свършена важна работа.

Джон Рех за Management About

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ