Отговорите на въпросите са по-важни от речта

Отговорите на въпросите са по-важни от речта

Трябва ви съвет за изнасяне на речи? Рафтовете в книжарниците са отрупани с тях. Там обаче ще намерите твърде малко за въпросите и отговорите след тях. Майкъл Шийън - известният консултант по комуникациите, работил с Бил Клинтън през цялото му президентство, казва, че говорещият трябва да има стратегия точно за тази част. Ето неговия съвет (естествено, под формата на въпроси и отговори).

- Как може да имате стратегия за нещо, което не знаете какво е?

- Грешите, ако мислите, че можете да импровизирате. Директорите обикновено имат папка с 500 въпроса, които може да им бъдат зададени. Те я занасят у дома и я наизустяват. Но екипът, създал тази папка, рядко успява да прогнозира истинските въпроси, които задава аудиторията. И се случва най-лошото. Човекът на сцената става и почесвайки се по главата, си мисли: "Това въпрос 177 ли беше, или по-скоро 491?". Моят подход е да изхвърля тази папка и да я заменя с фиш, който очертава агресивна рамка с три или най-много четири точки.

- По този начин искате да кажете на говорещия да се придържа към посланието си?

- Това е неприятна тема за мен. След "търговска марка" "послание" е думата, която най-често се разбира погрешно. Хората на бизнеса мислят, че посланието им е следствие от мисията или ценностите, които изповядват. Или пък е комплект от няколко точки, които трябва да повтаряш като говореща кукла. Когато видя 75 слайда на PowerPoint, искам да знам какъв е сюжетът. Със сигурност може да орежем една трета от презентацията. После може да изготвим стратегия за това как да използваме формата с въпросите и отговорите като втори стълб на комуникацията. Как да се възползваме от засиленото внимание, за да обясним или да представим проблема.

- Какво става, когато не искате да отговорите на някой въпрос?

- Държа се атакуващо. Енергията, която показвате, изпраща собствено послание. Когато отговаря на въпроси, Бил Гейтс често изглежда така, все едно мисли: "О, това ми напомня за една идея, която исках да споделя". Тази положителна агресия е половината от битката.

- Има ли идеално времетраене за един отговор?

- Не.

- Моля?

- Ако всичките ви отговори са кратки, те ще звучат като показания под клетва, а вие ще получавате все по-враждебни въпроси. Направите ли ги прекалено дълги, аудиторията ще се отегчи до смърт. Разнообразявайте дължината. Тогава може да се "отпуснете" и да отговорите на един въпрос по-задълбочено.

- Някакъв съвет, който можем да си вземем с нас?

- Да - ЛЪЖЕТЕ (от анг. - LIE): "L" (listen) - слушайте всяка дума от въпроса, вместо да отговаряте, преди питащият да е свършил. "I" (identify) - открийте кога трябва да отговорите просто или с повече аргументи. "E" (enhance) - разширете отговора си с нещо запомнящо се, като конкретен пример, аналогия, личен опит или по-особен израз за цвят.

Джулия Кърби, старши редактор на Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Боксовият ветеран Майк Тайсън ще се бие с 48-годишният Флойд Мейуедър през 2026 г.
„Европа срещу Китай“: Автомобилното изложение в Мюнхен e следващото бойно поле в борбата за пазарен дял
Шефът на BMW: Забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС е голяма грешка
На днешната дата, 6 септември. 140 години от Съединението на България
Mastercard подкрепя Иван Иванов – новата българска тенис звезда, шампион при юношите на „Уимбълдън“ за 2025 г.
Управителят на Датската централна банка призовава сънародниците си да обмислят въвеждане на еврото
Истинската роля на имейла
Защо всяка работна среща трябва да започва точно навреме