Предимствата на тридневната работна седмица
Един от най-ценните ви служители иска да работи по-малко време. Мотивите му може да са различни - изпит, строителство на къща, гледане на дете. Как да постъпите? Ако кажете "не", ще загубите ценен човек. Ако пък се съгласите, не излагате ли на риск работата? Преди да решите, си изяснете отговорите на няколко ключови въпроса:
- Резултатите на служителя над средните ли са? Как намаленото работно време ще се отрази на представянето му?
- Какво ще се случи, ако откажа молбата му?
- Кои проекти и клиенти може да загубим, ако напусне?
- Колко ще струва наемането и обучаването на заместник?
И докато се чудите какво да правите, ние ви предлагаме едно просто, но много ефективно решение, което нарекохме 60:60. Разказано по-подробно, то означава, че служителят работи три дни в седмицата, т.е. 60% от времето, и получава 60% от заплатата. Така, ако двама души в един отдел минат на този принцип, те поне ден ще са заедно в офиса и ще могат да решават общите задачи. Най-важното за успеха на подобна организация е добрата комуникация между тях. Тогава компанията постига големи резултати, тъй като ползва знанията и уменията на двама специалисти вместо на един. При това за почти същите пари.
Ще ви разкажем един случай, който много ни впечатли. В голяма компания за мениджър кандидатстваха трима души двама с опит в продажбите и един във финансите. Шефовете им предложиха да наемат и тримата на принципа 60:60. Те се съгласиха. Допълващите качества се оказаха изключително ценни и успяха да увеличат продажбите с над 30 на сто.
Все пак не забравяйте, че подобно решение не е вечно. С течение на времето то може да се окаже неизгодно за една от страните. Затова анализирайте ситуацията веднъж в годината и се пригответе да промените или прекратите договора.
Елън Ернст Косек, преподавател по управление на човешките ресурси и организационно поведение към Университета в Мичиган.
Мери Дийн Лий, преподавател по организационно поведение и управление на човешките ресурси във Факултета по мениджмънт към McGill University.
Дъглас Хол, преподавател по организационно поведение и директор към Училището по мениджмънт на Boston University.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.