Урокът, който ни оставя Стив Джобс

Урокът, който ни оставя Стив Джобс

В един изключителен момент след старта на iPad Стив Джобс, който до вчера беше изпълнителен директор на Apple каза нещо много запомнящо се за ДНК-то на компанията.

Той каза: "Технологията сама по себе си не е достатъчна. Това е технология, женена за изкуството, женена за хуманност, която да дава резултати, която кара сърцата ни да пеят. Това не е по-вярно за нищо повече отколкото за тези компютърни устройства, които трябва да бъдат още по-интуитивни, отколкото компютърният софтуер и хардуер и трябва да преплитат приложенията си още по-безпроблемно, отколкото компютрите го правят. Ние мислим, че сме на прав път. Мислим, че имаме правилната архитектура в организацията за създаването на тези видове продукти."

Наследството на Стив Джобс в разработването на продукти е ясно установено и изпробвано. Това, което остава сега е да се определи наследството на Джобс в развитието на компанията. Да се определи дали Apple наистина има правилна архетиктура на организацията. Събирането на доказателства започва от днес.

Както Джон Грубер подчерта: „Най-голямото творение на Джобс не са продуктите на Apple, това е Apple сама по себе си“. Ако той наистина е изградил Apple достатъчно добре, за да продължи с успеха си, той е изградил процес, достоен за възхищение, а не просто продукт. Но това не би било уникално постижение. Има и други фирми, които са запазили културните отпечатъци на създателите си, поне за значителни периоди, след като те са ги напуснали.

Счита се, че "Дисни", "Форд" и дори HP и IBM останаха успешни в продължение на много години след като бяха напуснати от създателите си, работейки по същия начин. Те имаха уникална култура и я запазиха за известно време.

Но един лидер трябва да се стреми да направи повече. Един лидер трябва да твърди, че е оставил наследство не само на собствената си компания, но и на всички останали.

Не е ли по-достойно да си променил съдбата на цивилизацията? Вярвам, че Стив Джобс всъщност направи точно това. Той разработи нови продукти, които промениха всичко. Но ако има нещо, от което Стив Джобс трябва да бъде най-горд, то това е създаването на Apple Inc.

Урокът, който лидерите по света трябва да вземат от Apple е, че една компания трябва да се превърне в многоизмерна. Тя трябва да смесва основната си дейност с разрушителна иновация. Необходимо е да се комбинират интелектуалното с художественото. Тя трябва да бъде поддържана в рамките на рационалното и на лунатичното.

Успехът на Apple трябва да служи като мощна мотивация за останалите. Вместо да копирате продуктите на другите, трябва да копирате процесите на Apple. Това е начин на мислене, по който Apple успя да събере творческия и технологичния процес под един покрив.

Време е когато хуманното трябва да балансира с корпоративното. Време е, когато рационалното се съчетава с духовното.

Оракъл Дедю за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Нов транспортен коридор през Гърция, България и Румъния ще свръзва Егейско и Черно море
„Кръстниците на AI“ и публични личности настояват за спиране на развитието на изкуствения суперинтелект
Coca-Cola HBC купува 75% дял в африканския си конкурент
„ДПС-Ново начало” ще продължи да подкрепя кабинета, но няма да участва в него (Обновена)
Тръмп: Не искам безсмислена среща с Путин
Понижения на фондовите борси в Европа на фона на разочароващи корпоративни отчети*
Бизнес перспективи: Сърф туризмът и влиянието му върху местните общности
Приватизация на войната: Глобалният бизнес с наемници процъфтява