Инвестирайте в компании, които винаги възнаграждават акционера

Инвестирайте в компании, които винаги възнаграждават акционера

Инвестирайте в компании, които винаги възнаграждават акционера

Инвеститорът, който купува дял, има два начина да получи доходност от този финансов актив. Най-очевидното е да го продаде на по-висока цена от това, което е платил, за да постигне капиталова печалба. Второто е да получи плащане под формата на дивидент. Докато сте собственик на тази гаранция с променлив доход, ще имате право да получите част от парите, които компанията разпределя между акционерите. Повечето регистрирани компании не са задължени да изплащат дивидент – те могат да реинвестират печалби или да изкупуват обратно акции с тях – но тези, които могат да го правят редовно, дори и с рецесии между тях, и които всяка година успяват да го увеличат, са платежоспособни на пазарите, пише cincodias.elpais.com.

Съединените щати дори разработиха специфична категория за тези фирми, които плащат на своите акционери нарастващ дивидент повече от 100 години. Наричат ги "дивидентни зомбита", защото продължават да доставят на своите собственици дори и в най-трудните бизнес обстоятелства (войни, петролни шокове, рецесии...). Това са бизнес компании като Coca Cola, Exxon, Procter & Gamble, Black & Decker, Colgate, Consolidate Edison, General Mills и PPG Industries. 

Антонио Рико, управител на фонда Gestión Boutique VI Baelo Patrimonio, от Andbank AM, обяснява, че "възнаграждението на акционерите предлага много полезна информация за компанията. Като цяло компаниите, които винаги са успявали да запазят или увеличат дивидента си, са имали по-добра възвръщаемост на фондовия пазар от останалите акции”. Фондът, който Рико управлява, инвестира основно във фирми, които са силно ангажирани да плащат на акционерите. 

Тъй като "зомби клубът" е много малък (има само осем компании в САЩ, които имат повече от 100 години увеличаване на плащанията), са създадени по-малко взискателни категории. 

Така наречените "крале на дивиденти" са компании, които могат да докажат 50 години постоянни и нарастващи плащания на своите акционери.
Едно стъпало по-надолу е "дивидентната аристокрация". За да принадлежите към него, си струва да поддържате този ангажимент с нарастващото разпределение на печалбите в продължение на 25 години. В Съединените щати има 64 компании в тази последна категория, в рамките на индекса S&P 500, който обединява най-мощните фирми.

Последователността на тази стратегия е повече от доказана през годините. През последните две десетилетия средната годишна възвръщаемост на тези "аристократи" е била 11,1%, в сравнение с 9,7% за S&P 500. 

Един фактор, който привлича много инвеститори към тези "зомбита", "крале" или "аристократи", е именно възможността да получават редовен доход, точно както се начислява купон при инвестиция в облигации. Това е начин да се гарантира периодичен доход. В момента дивидентната доходност, предлагана от този тип компании, е между 3% годишно за Coca Cola, 4% за Black & Decker и 5% за IBM и 3M. Компаниите с дългосрочен ангажимент към акционерите са спечелили 2% повече годишно от общия индекс. 

Лусия Гутиерес-Меладо, директор стратегия в JP Morgan Asset Management обяснява, че през последните месеци търсенето на един от техните глобални фондове JP Morgan Global Dividend рязко се е повишил поради увеличаването на интереса към стратегии за висока дивидентна доходност, особено в този пазарен контекст. Някои от тези продукти реинвестират получените дивиденти във фонда, но има и разпределителни фондове, които изплащат получените дивиденти. 

"Аристократичният списък" има и своя европейски вариант, макар и с по-малко корени. Noble 40 са компании, които поддържат дивидентите в продължение на 10 години. Той включва имена като Nestlé, Unilever, Roche, Total или Sanofi. Средната годишна възвръщаемост, генерирана от тези компании, е 3,6% през последното десетилетие. 

В Испания има двадесет компании, които могат да се похвалят с две десетилетия стабилни изплащания на дивиденти, като Inditex, Viscofán или CAF поддържат плащането на акционера винаги в брой. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ