Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|КЗП даде 14 дни на банките да премахнат нелоялни практики от договорите за потребителски кредити
Комисията за защита на потребителите (КЗП) препоръчва на всички банки в България в срок от 14 дни да преразгледат договорите си за потребителски кредити и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите. Това се казва в прессъобщение на КЗП.
За да защити особено важни обществени интереси, каквито са потребителските, КЗП има готовност да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу банките, които откажат да изпълнят доброволно препоръките ѝ, допълват от комисията.
В продължение на засилването на контрола върху дейността по предоставяне на потребителски кредити, КЗП е извършила проверки на договорите на всички банки, опериращи на територията на страната. Проверките са разкрили наличието на неравноправни клаузи във всички изследвани договори, както и прилагането на различни нелоялни търговски практики.
Сред тях са събиране на непрозрачни такси и комисионни, включване на забранени от закона такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита, както и събиране на такси и комисионни, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит, отбелязват от комисията.
Друга нелоялна практика е свързана с ограничения върху правото на отказ. Потребителите са задължени да спазват специфични и едностранно наложени от банките процедури, които са незаконосъобразни, за да упражни правото си на отказ. КЗП е установила и нарушение свързано с обезпечителни изисквания, нарушаващи граждански права - въвеждане на клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост (оглед и посещение на място) или правото да налага ограничения върху имуществото на потребителя, дори при незначителни или спорни задължения.
Установено е и нарушение на принципа за уведомяване на потребителя - липсва задължение за банките да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие.
КЗП определя като нарушение и поставени несправедливи условия за предсрочна изискуемост - възможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.
Друго нарушение, което КЗП е констатирала, е ограничаването на възможността за електронна комуникация - необосновани задължения към потребителя да комуникира с банката предимно на траен хартиен носител на информация.
За установените нелоялни търговски практики са издадени заповеди, които целят преустановяване на нарушенията и забрана за тяхното бъдещо извършване. Едновременно с това на нарушителите предстои да бъдат наложени имуществени санкции за всяко извършено от тях нарушение, отбелязват от комисията.
Припомняме, че преди седмица КЗП започна преди седмица процедура по завеждане на колективни искове срещу някои от фирмите за бързи кредити неотстранени 122 неправомерни клаузи.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.