Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Светът на парите: Неочакваният скок на еврото допълнително задълбочава проблемите на Европа с митата

Еврото неочаквано поскъпна след обявяването на мащабните мита от президента на САЩ Доналд Тръмп, което вероятно ще намали печалбите на европейските компании с поне няколко процентни пункта, допълнително засилвайки въздействието на самите мита, пише Ройтерс.
Макар икономистите обикновено да очакват валутите на държавите да отслабнат, когато бъдат засегнати от мита, ограничавайки донякъде щетите от налозите, в този случай стана точно обратното след като бомбардировката на Тръмп от 2 април предизвика пазарен хаос и срина долара, който е считан за убежище.
Еврото, подкрепено и от сеизмичната промяна във фискалната политика на Германия към големи разходи, се покачи с около 10% от началото на март и достигна рекордно високо ниво на търговско-претеглена база - ключов показател за Европейската централна банка. Половината от това покачване дойде през април, което постави валутата на път за най-силния ѝ месец от края на 2022 г.
Това обаче е лоша новина за зависимата от износа икономиката на блока, където компаниите в индекса STOXX 600 получават 60% от приходите си от чужбина, а САЩ представляват почти половината от този процент, според оценки на Goldman Sachs.
„Ако имате много по-слаб растеж и много по-силно евро, това е двоен удар за Европа“, каза Еманюел Ко, ръководител на стратегията за европейски акции в Barclays.
В исторически план, устойчиво покачване на еврото с 10% намалява корпоративните печалби с 2-3%, каза главният стратег за акции на BNP Paribas Денис Жозе. Това само ще увеличи несигурността, тъй като тарифите вече натежават върху перспективите за печалбите за първото тримесечие.
Германия – най-голямата икономика в блока, която има голям износ, може да претърпи „лека рецесия“ през 2025 г., заяви миналата седмица президентът на Бундесбанк Йоахим Нагел, докато Международният валутен фонд намали прогнозата си за растеж за блока като цяло за тази и следващата година.
По-дълбока болка
Тъй като някои банки очакват еврото да се повиши до 1,20 долара тази година, болката може да бъде по-дълбока и компаниите вече бият тревога в коментарите си за печалбите и приходите за първото тримесечие.
Дори преди последния етап от укрепването на еврото, оборотът на Unilever за първото тримесечие намаля, тъй като влиянието на валутния курс помогна да се компенсира ръстът на продажбите.
Най-ценната компания в Европа – SAP, прогнозира, че за всеки 1 цент покачване на еврото, годишните ѝ приходи могат да намалеят с около 30 милиона евро.
L'Oreal изчисли, че поддържането на нивото от 1,15 долара за цялата година, което еврото достигна миналата седмица, може да намали нетните ѝ продажби с до 2,9%.
За компаниите това намалява и конкурентоспособността им – сфера, в която блокът отчаяно се нуждае от тласък още преди всички сътресения, свързани с тарифите.
„Ние сме континент износител и това означава, че ще видите по-малко търсене“, каза главният икономист на ING Марике Блом.
Тя очаква растежът в еврозоната да пострада, дори когато силата на валутата подкрепя потребителите, намалявайки разходите за внос, включително на енергия.
Едно голямо слабо място са автомобилните производители. Автомобилите са ключов европейски износ и те бяха подложени на натиск от китайските конкуренти още преди да бъдат засегнати от допълнителни американски мита.
От встъпването в длъжност на Тръмп индексът на европейските автомобили и авточасти SXAP се е сринал с около 8%, в сравнение с по-малко от 1% спад в STOXX 600.
Инвеститорите в европейски акции, вече притеснени от митата, заявиха, че силата на валутата е друга причина за предпазливост.
Фредерик Кариер, ръководител на инвестиционната стратегия на RBC Wealth Management за Британските острови и Азия, предпочита европейски акции, фокусирани върху вътрешния пазар, и тези, които могат да спечелят от германските стимули.
Предизвикателство с хеджирането
В допълнение към проблемите на Europe Inc, не е ясно доколко компаниите могат да се защитят от валутните колебания, както обикновено правят, като използват деривати.
Джаки Боуи, ръководител на EMEA в компанията за управление на риска Chatham Financial, заяви, че корпоративната хеджираща активност се е увеличила тази година, но напоследък се е забавила, тъй като клиентите са загрижени, че може да се окажат с по-лош лихвен процент, предвид скоростта на скорошния спад на долара.
Корпорациите може също да искат да се хеджират за по-дълго време, но това е рисковано, тъй като тарифите биха могли бързо да променят географското обхват на продажбите, както и на производството им, каза тя.
Повечето компании използват форуърдния пазар, за да хеджират валутните си експозиции, докато по-големите фирми използват и опции.
Една популярна стратегия за опции – така наречената волатилност на продажбите, при която компаниите получават печалби, когато валутите се движат в тесен диапазон, на практик е спряла през последните шест седмици, предвид всички пазарни колебания, каза Адит Раман, търговец на валутни опции от Nomura,.
Nomura съветва компаниите да увеличат използването на опции, предвид несигурността около бъдещите парични потоци, добави Раман, тъй като те могат да структурират сделки, позволявайки им да купуват или продават повече евро от първоначално очакваното.
„Последните шест седмици бяха безпрецедентни... така че хората действат много предпазливо“, подчерта Раман.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.