Делът на малките и средни предприятия в износа на България е над 45%

Делът на малките и средни предприятия в износа на България е над 45%

Делът на малките и средни предприятия в износа на България е нараснал през миналата година и е достигнал 45,4%. Това каза председателят на НСИ Сергей Цветарски по време на конференцията „Made in Bulgaria - предимство или недостатък“, организирана от сайта exporter.bg., под патронажа на Министерството на икономиката и с подкрепата на Националния статистически институт (НСИ). В конференцията взеха участие изпълнителният директор на Българската агенция за експортно застраховане БАЕЗ Илиян Райчев, Стефан Стайков, изпълнителен директор на Национална компания Индустриални зони, президентът на Българо-Скандинавската камара Йоран Свенсон,  Христина Филипова, изпълнителен директор на СИБАНК, Цветелина Николова, управляващ директор на „Катаржина естейт”, Кирил Вътев, собственик на „Тандем“, инж. Евгени Дракалийски – търговски директор на ВМВ Метал, Петър Петров – консултант по мениджмънт на Гопет Транс и др.

България е изнесла продукция за 45,5 млрд. лв., което е ръст от 5,2%. Основният пазар са страните от Европейския съюз. Традиционно добрите ни търговски партньори са Германия, Италия, Румъния, Гърция, Франция и Белгия, които формират 69.1% от износа за държавите - членки на ЕС. Износът ни към трети страни е най-голям в Турция, Китай, Сърбия, Руската федерация и Македония. От страните извън ЕС с нарастващ износ за периода 2011 - 2015 г. е Египет, която се нарежда на 7-мо място в тази група.

„Изнасяме основно стоките на индустрията, като през 2015 г. делът им нараства до 91,7%. На селскостопанската продукция, риба и рибни изделия се падат едва 7,4%, а на услугите – 0,7%.”, посочи Цветарски.

„Българският бизнес трябва да търси форми на обединение, за да може да е конкурентоспособен на външните пазари”, посочи по време на дискусията зам.-министърът на икономиката Любен Петров.

„Предлагането на продукцията на повече български производители под една марка ще отвори нови пазари и ще удовлетвори високите изисквания на чуждестранните партньори по отношение на количество и качество”, допълни Петров.

Участници и гости в конференцията бяха единодушни, че българските стоки имат потенциал и могат да бъдат конкурентни на международните пазари. Че родните производители трябва да се фокусират върху производството на стоки с добавена стойност и да се конкурират не на база цена, а на база качество. „И ако могат да отговорят на изискванията за количество, ритмичност на доставките и гаранции за постоянно качество, те ще успеят да възвърнат традиционните си позиции на тези добри пазари”, посочиха участниците.

Бизнесът се обедини около мнението, че подобряването имиджа на страната ни е национална цел и е необходимо да се организира системна и координирана държавна политика в дългосрочен план. Държавата трябва да демонстрира непрекъснато и неотклонно чрез политиката си, че заслужава репутацията, която желае.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ