Дефлация за втори пореден месец

Дефлация за втори пореден месец

Икономиката на България отново се сблъска с дефлацията. За втори пореден месец потребителските цени падат. Те  намаляват през юни с 0,9%. Като цяло дефлацията говори за свиване на търсенето, тъй като потребителите отлагат покупките в очакване на ново поевтиняване, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите и заетостта. Раздвижването на инфлацията ще има обратния ефект.

 Инфлацията от началото на годината (юни 2015 г. спрямо декември 2014 г.) е минус 0,2%, а годишната инфлация за юни 2015 г. спрямо юни 2014 г. е 0,4%. Средногодишната инфлация за периода юли 2014 - юни 2015 г. спрямо периода юли 2013 - юни 2014 г. е минус 0,3%.

За месец най-много са намалели цените на:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 2,3%;
  • здравеопазване - с 0,7%;
  • разнообразни стоки и услуги - с 0,6%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,6%;
  • облекло и обувки - с 0,4%;
  • транспорт - с 0,2%;
  • съобщения - с 0,1%;
  • развлечения и култура - с 0,1%.

Увеличили са се цените на:

  • ресторанти и хотели - с 0,4%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%.

Без промяна:

  • жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други;
  • образование.

През юни са намалили цените на следните хранителни стоки: зеле - с 31,2%, домати - с 31,1%, други пресни и замразени плодове (череши и ягоди) - с 25,6%, краставици - с 25,5%, пипер всички видове - с 21,3%, картофи - с 13,4%, листни зеленчуци - с 9,2%, риба (прясна и замразена) - с 3,7%, мляно месо (кайма) - с 2,3%, чесън и праз - с 2,3%, свинско месо - с 1,7%, месо от едър рогат добитък - с 1,5%, хляб „Добруджа“ - с 1,5%, зрял боб - с 1,2%, малотрайни колбаси - с 1,1%, яйца - с 1,1%, плодови сокове - с 1,1%, кашкавал - с 0,8% и други

Увеличили са се цените на: зрял чесън - с 10,3%, ябълки - с 6,6%, цитрусови и южни плодове - с 5,8%, слънчогледово олио - с 4,6%, сол - с 1,6%, макаронени изделия - с 1,4%, моркови - с 1,3%, леща - с 1%, оцет - с 0,9%, газирани напитки - с 0,8%, ориз - с 0,7%, млечни масла - с 0,2%, брашно - с 0,1% и други.

През юни в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление при: цветарство - с 5,1%, климатични инсталации - с 2,9%, прахове за пране и други перилни средства - с 2,2%, кина и театри - с 2,2%, продукти за лична хигиена и козметични продукти - с 1,1%, мебели и предмети за обзавеждане - с 0,8%, телевизионни приемници - с 0,6% и други.

Увеличили са се цените на: препарати за почистване на съдове - с 0,8%, хладилници и фризери - с 0,7%, бойлери - с 0,7%, комплексни услуги за почивка и туристически пътувания - с 0,6%, автомобилни гуми - с 0,5%, автомобилен бензин А98Н - с 0,5%, автомобилен бензин А95Н - с 0,4% и други.

През юни 2015 г. е регистрирано намаление на цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти с 1%. Цените на лекарските услуги са се увеличили с 0,4%, а цените на стоматологичните услуги остават на равнището от предходния месец.

Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през юни в сравнение с май цените са намалели с 0,5%. Инфлацията от началото на годината (юни 2015 г. спрямо декември 2014 г.) е минус 0,3%, а годишната инфлация за юни 2015 г. спрямо юни 2014 г. е минус 0,6%.Средногодишната инфлация за периода юли 2014 - юни 2015 г. спрямо периода юли 2013 - юни 2014 г. е минус 1,3%.

Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата) за месец намаляват с 1,5%, а от началото на годината – с 0,6%.

Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:

  • хранителни продукти - намаление с 2,6%;
  • нехранителни стоки - намаление с 0,2%;
  • услуги - цените остават на равнището от миналия месец.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ