Дефлация за втори пореден месец

Дефлация за втори пореден месец

Страната ни продължава да не може да се измъкне от дефлационния капан. През март е отчетена дефлация от 0,7% след спад на потребителските цени от 0,3 на сто през февруари. Инфлацията от началото на годината (март 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 1%, а годишната инфлация за март 2016 г. спрямо март 2015 г. е минус 1,5%. Средногодишната инфлация за периода април 2015 - март 2016 г. спрямо периода април 2014 - март 2015 г. е минус 0,2%, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).

 През март 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

Намаление

  • транспорт - с 1,7%;
  • съобщения - с 1,9%;
  • облекло и обувки - с 1,1%;
  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0,9%;
  • развлечения и култура - с 0,9%;
  • здравеопазване - с 0,3%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,2%;
  • ресторанти и хотели - с 0,2%;
  • разнообразни стоки и услуги - с 0,1%.

Увеличение

алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%.

Без промяна

  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива;
  • образование.

През март са намалели цените на следните хранителни продукти: краставици - с 19,9%, домати - с 16,2%, листни зеленчуци - с 14,5%, зрял боб - с 5%, месо от домашни птици - с 2,2%, яйца - с 2%, свинско месо - с 1,4%, кафе - с 1,4%, млечни масла - с 1%, пресни зеленчукови подправки - с 1%, брашно - с 0,9%, олио - с 0,5%, оцет - с 0,4%, бира - с 0,4%. сирене - с 0,3%, мляно месо (кайма) - с 0,3% и други.

Увеличили са цените на: пипер - с 8,9%, зрял чесън - с 5,5%, зеле - с 5,1%, леща - с 4,5%, цитрусови и южни плодове - с 3,4%, ябълки - с 2,5%, моркови - с 2,1%, прясно мляко - с 1,3%, макаронени изделия - с 0,9%, картофи - с 0,9%, захар - с 0,9% и други.

През март 2016 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: газообразни горива за битови нужди - съответно с 5,9%, услуги по краткосрочно настаняване - с 3,8%, дизелово гориво - с 3,5%, мебели - с 3,2%, автомобилен бензин А95Н - с 3,1%, автомобилен бензин А98Н - с 2,6%, обувки – 1,8%, течни горива за битови нужди – 1,7% телевизионни приемници - с 1,7%, козметични продукти - с 0,8%, кина, театри, концерти - с 0,7%, пътнически въздушен транспорт - с 0,6% и други.

Увеличили са се цените на: отоплителни уреди - със 7,2%, продукти и препарати за почистване - с 1%, продукти за лична хигиена - с 0,9%, готварски печки - с 0,4%,цигари - с 0,2%, хладилници и фризери - с 0,2%, въглища и дърва за отопление - съответно с 0,1 и 0,2% и други.

През март 2016 г. цените на лекарствените продукти са намалели с 0,4%, цените на лекарските услуги са се увеличили с 0,4%, а цените на стоматологичните услуги остават на равнището си от предходния месец.

Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през март в сравнение с февруари цените са намалели с 0,6%. Инфлацията от началото на годината (март 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 1,3%, а годишната инфлация за март 2016 г. спрямо март 2015 г. е минус 1,9%. Средногодишната инфлация за периода април 2015 - март 2016 г. спрямо периода април 2014 - март 2015 г. е минус 0,9%.

Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата) за месец са намалели с 0,5 на сто.

Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:

  • хранителни продукти - намаление с 1%;
  • нехранителни стоки - увеличение с 0,1%;
  • услуги - цените остават на равнището от миналия месец.

За обикновените граждани е добра новина да падат цените на стоките и услугите, но това като цяло е лошо за икономиката. Дефлацията говори за свиване на търсенето, тъй като потребителите отлагат покупките в очакване на ново поевтиняване, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите и заетостта като цяло. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ