Особености на националното онлайн пазаруване

Особености на националното онлайн пазаруване

Особености на националното онлайн пазаруване

Все повече ще расте популярността сред българските потребители на плащането с карти  при онлайн пазаруване, прогнозират от Visa България. Броят на потребителите, които оценяват удобството и сигурността им, непрекъснато се увеличава, коментира Красимира Райчева мениджър на Visa Европа за България, която представи днес данни от проучване за електронната търговия в страната. То е изготвено от пазарния изследовател Ноема* по поръчка на Visa Европа,

 При картовите разплащания търговците обикновено правят отстъпки от цената, за разлика от пазаруване в магазинната мрежа. В комбинация с възможностите за безплатна доставка, която също навлиза масово в онлайн търговията у нас като бонус за клиента, както и предлагането на допълнителните услуги за онлайн защита на личните данни и финанси, които Visa Европа предлага на потребители и търговци, това ще даде силен тласък за увеличаването на дела на българите, които избират да платят с карта при  онлайн пазаруване, поясни Райчева. Интерес факт от проучването, представено от нея е, че една пета от участниците посочват, че биха се отказали от покупка онлайн, ако в съответния сайт няма възможност за плащане с карта.

Иначе, дрехи, обувки, техника и резервации за почивка са трите категории стоки и услуги, които българските потребители най-често пазаруват онлайн. 60% процента от населението в страната си купува дрехи и обувки от онлайн търговци, 40% - техника, а 39% резервират ваканциите през интернет. В същото време резервациите за почивка са и категорията, която най-голям процент от сънародниците ни – 24%, заявяват, че извършват единствено онлайн.

Открояват се любоптини различия между двата пола за пазаруване на стоки и услуги онлайн. Така например, за най-предпочитаната категория – почивките, делът на мъжете, които заплащат за нея онлайн, е 17%, докато при жените той достига 26%. Мъжете най-често купуват по електронен път техника (67% от анкетираните), а жените се доверяват на онлайн търговци основно за дрехи и обувки (69% от анкетираните). При битовите услуги 19% от мъжете и 12% от жените предпочитат да ги заплащат единствено онлайн, като това са най-вече потребители на възраст между 36 и 55 години.

Сред останалите стоки и услуги, които българските потребители пазаруват най-често онлайн, са книги (16%), билети за концерти (15%), козметика и детски продукти (по 14% за всяка категория), самолетни билети (12%) и др. В обхвата от стоки, които най-голяма част от населението заплаща единствено онлайн освен почивките, влизат също и ваучери (15%), самолетни билети (13%), битови услуги (13%), дрехи и обувки (9% от анкетираните).

Двадесет и осем процента от всички активни онлайн български потребители заплащат за стоките и услугите, които пазаруват с дебитна карта или кредитна карта, като посочват бързината, удобството и сигурността на този вид разплащания сред причините за избора си. По-голям дял сред тях заемат мъжете – 43%, както и жителите, живеещи извън столицата – 29%. Електронните разплащания с дебитна карта при онлайн пазаруването са по-предпочитани сред по-младото население – 20% от анкетираните на възраст между 18 - 35 години заплащат на търговците по този начин.

Деветдесет и девет процента от хората, които пазаруват онлайн и най-често правят разплащания онлайн, смятат, че онлайн пазаруването е удобно, пести време, лесно, не е необходимо посещение на място, може да се плати по всяко време и има възможност за следене на разходите.

Предпочитанията на българските потребители към онлайн търговците са разнообразни и включват както местни, така и чуждестранни търговци. Сред най-често посочваните сайтове за онлайн пазаруване сред българите са различните по големина български марки (41% от мъжете и 45% от жените), големите чуждестранни търговци (33% от мъжете и 17% от жените), сайтовете за групово пазаруване (14% от мъжете и 22% от жените) и различните по големина чуждестранни търговци (12% от мъжете и 15% от жените). Сред най-важните критерии при избора на сайтове за онлайн пазаруване на стоки и услуги българските потребители посочват безплатната доставка (63%), наличието на повече продуктови категории на сайта (60%), гаранциите за сигурност на личните данни при онлайн разплащанията (42%) и предоставените възможности за осъществяване на електронни разплащания (32%).

****

* Проучването за практиките на пазаруване на стоки и услуги онлайн е изготвено от агенция за пазарни проучвания Ноема по поръчка на Visa Европа. То представлява представително количествено изследване, проведено в 10-те най-големи градове в страната – София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Добрич, Шумен и Сливен, и изследва население на възраст 18-55 години, пазарували стоки и услуги онлайн през последните три месеца.

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ