Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Диамантите са вечни? Митата на Тръмп поставят това под въпрос

Може да са направени от най-твърдия материал на земята, но диамантите, със сложните си вериги за доставки и висока цена, са особено уязвими на агресивната тарифна програма на президента на САЩ Доналд Тръмп.
Скъпоценният минерал е изправен пред базово вносно мито от 10% в САЩ - пазар, който представлява над половината от световното търсене на полирани диаманти.
Секторът също се готви за допълнителни мита, ако 90-дневната тарифна пауза на Тръмп приключи без нови споразумения.
„Ясно е, че диамантената индустрия на световно ниво е изправена пред перфектна буря от предизвикателства“, каза пред Си Ен Би Си, Карън Рентмистърс, главен изпълнителен директор на Световния диамантен център в Антверпен, като добави, че тарифите са само „последния удар“.
Малките скъпоценни камъни често пресичат няколко граници, преди да стигнат до магазин. От мини в Ботсвана или Южна Африка, до търговски центрове в Близкия изток или Европа, и след това до центрове за рязане и полиране, преди да се върнат при производител на бижута - често има дълъг път, преди артикулът да пристигне в магазин. Тази сложна верига за доставки означава, че диамантената индустрия е силно податлива на всякакви търговски смущения.
Суровини като злато и мед са изключени от американските тарифи, а индустрията настоява диамантите също да попаднат в този списък.
Тарифната несигурност идва в момент, когато луксозната индустрия като цяло вече се бори със забавяне на търсенето след бума след пандемията и последвалото по-слабо икономическо представяне на Китай.
Лабораторно произведени диаманти
Най-голямото смущение в индустрията обаче идва от лабораторно произведените диаманти (LGD). Химически идентични, камъните са невъзможни за разграничаване с просто око. Те се продават с 80% отстъпка от естествената версия и клиентите се възползват от по-ниските цени.
Над половината от анкетираните двойки в САЩ миналата година са заявили, че годежният им пръстен е с диамант, произведен в лаборатория, според проучването „Истински сватби“ от 2025 г. на The Knot, което включва информация от близо 17 000 двойки.
Повратен момент е през 2021 г., когато Pandora – най-голямата марка бижута в света по обем, стана първата, която спря да продава естествени диаманти.
„В САЩ, преди около 18 месеца, обемът на диамантите, произведени в лаборатория в насипно състояние, надмина този на добитите. Така че, ако има някакво съмнение в съзнанието на хората, че има промяна, тя беше много видима оттам нататък и оттогава продължава да расте“, каза главният изпълнителен директор на Pandora Александър Лачик пред Си Ен Би Си.
„С този тип ценностно предложение, което могат да предложат диамантите, произведени в лаборатория, всъщност можем да предлагаме диаманти на повече хора. Така че не е задължително общият обем диаманти да намалее. Вероятно ще привлечем повече хора в категорията.“
С лошите макроикономически условия и нарастващата конкуренция от страна на LGD, цената на добитите диаманти е паднала с близо 60% от пика си през март 2022 г.
Митата заплашват точката на стабилизация
Някои анализатори обаче казват, че индустрията е близо до достигане на точка на стабилизация между LGD и добитите диаманти. „Въпросът, който трябва да си зададете, е колко по-ниски могат да паднат цените, преди потребителите да видят ясна разлика между двата продукта“, каза Пол Зимниски, независим анализатор на диаманти.
В лицето на тези предизвикателства някои ключови играчи преосмислят стратегиите си.
De Beers, основен играч в диамантената индустрия, заяви, че има признаци на нарастване на търсенето в САЩ преди Коледа и преди да се отрази несигурността около тарифите. Вместо да инвестира в разрастващия се пазар на LGD, DeBeers удвоява инвестициите си в естествени диаманти.
De Beers наскоро обяви, че ще затвори своята марка бижута Lightbox с LGD в опит да засили „ангажимента си към естествените диаманти в бижутерския сектор“.
„Постоянно намаляващата стойност на лабораторно произведените диаманти в бижутата подчертава нарастващата диференциация между тези фабрично произведени продукти и естествените диаманти“, каза главният изпълнителен директор на De Beers Ал Кук в изявление на компанията.
Фирмата заяви, че затварянето е в съответствие със стратегията, която представи през май миналата година, „да се фокусира върху дейности с висока възвръщаемост и да рационализира бизнеса“.
Затварянето идва и в момент, когато Anglo American – компанията майка на De Beers, се освобождава от компанията и е в процес на търсене на потенциални купувачи.
В настоящия спад на луксозния пазар бижутата носят известен оптимизъм. По-рано този месец Richemont надмина пазарните прогнози за приходи през тримесечието, подсилени от двуцифрен растеж в подразделението Jewellery Maisons на групата, което включва Cartier, Van Cleef & Arpels и Buccellati.
Според анализатори, ключът за добиваната индустрия в бъдеще е в посланието. „Трябва да помните, че диамантът е много емоционална покупка. Не е практична покупка. И хората харесват историята зад създаването му“, каза Зимниски.
„Просто мисля, че индустрията трябва да предостави на потребителите увереността, от която се нуждаят. Ако ще харчат значително повече за естествен диамант, те искат да се уверят, че определено е естествен диамант. Мисля, че това трябва да е приоритетът на индустрията в този момент.“
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.