Подновяват работата по довършването на „Хемус”

Подновяват работата по довършването на „Хемус”

Има шанс строителството на автомагистрала „Хемус” да продължи от тази есен и до края на 2025 г. да са готови още 80 км. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред Нова телевизия.

„Истината е, че тази магистрала е изключително показателен пример за това как не трябва да се осъществява магистрално строителство. Довършването й беше възложено чрез инхаус процедури през 2018 г. и 2019 г. за близо 3 млрд. лв. Последните 2 години и половина по „Хемус” не се строи. Нито едно ръководство на АПИ не е имало смелостта да погледне фактите. Има 2 възможности – едната е държавата да поеме риска, да загуби раздадените в размер на над 1 млрд. лв., да загуби едни съдебни дела, които ще се проточат около 3 години или да търси начин да оправи допуснатите закононарушения, така че да продължи строителството по вече сключените договори. Държавата е вкарана в един правен капан”, поясни той.

По думите му участък едно от магистралата е готов на 76%, а участък 2 и 3 – на около 40%.  По участък 4 и 5 има изготвени технически проекти, уточни министърът на регионалното развитие.

За първи път поръчките за зимно поддържане и за текуща поддръжка на пътищата са обявени на критерий най-ниска цена, което е най-голямата гаранция за това, че ще има свободна конкуренция, твърди Андрей Цеков.

„При това те са обявени по т.н обратен ред, което означава, че, след като изтече срокът за подаване на офертите, се отварят всички цени. Извършва се класиране. Републиканската пътна мрежа има 20 000 км, което означава, че в една област имаме средно 800 км пътна мрежа, която следва да бъде поддържана. Целта е да се гарантира, че въпросният изпълнител в крайна сметка ще има достатъчно опит и ресурс да я поддържа”, каза още регионалният министър.

Според него сегашното решение за „Струма” да минава в едната посока по Кресненското дефиле, а в другата над него категорично не е икономично. „Търсим възможност сегашният път да се запази като локален, а магистралата да се изнесе. Единственият одобрен от ЕК вариант през годините е за тунел, от който обаче държавата се е отказала", каза още Цеков. По думите му голяма част от магистралите у нас приличат на натрошен пъзел. 

„Докато основната ни пътна мрежа е в това състояние, не може да изискваме по-високи тол такси”, заключи Андрей Цеков.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изследователи откриха микроби, които са в капан на арктическите ледове вече 40 000 години
Навици за постигане на висока емоционална интелигентност
Тръмп може да се позове на закон за извънредно положение, за да изпрати армията в американски градове
Учени от Обединеното кралство направиха рядко откритие, свързано с гъбите
Пореден случай: Бившият директор на руското издателство "Правда" загина след падане от прозорец
Времето: Предупреждения от първа, втора и трета степен за обилни валежи в 23 области
Великобритания се отказа да съди заподозрени за китайски шпиони в името на добрите отношения с Пекин
Какво всъщност е AI - заплаха, технологична революция, пазарен балон или просто бизнес?