Как медитацията променя живота на Джобс и провокира революция в дизайна
Когато Стив Джобс се появил пред родителите си на летището в Сан Франциско на 19-годишна възраст, те не могли да го познаят. Той се завръщал от Индия, където прекарал месеци след като бил изключен от колежа "Рийд".
Светът знае, че в Индия Джобс се е запознал с традициите и практиките на индуизма и будизма, с техните прозрения. Силното слънце в страната потъмнило кожата му. Това пътуване го променило завинаги, освен на външен вид за известно време.
Макар че едва ли някой би могъл да предположи по онова време, този негов престой в Индия в известен смисъл променя света на бизнеса и технологиите завинаги, според Business Insider. След като се завръща в САЩ, Джобс продължава да практикува медитация, разказва американският бизнес сайт. Оказва се на правилното място в точното време да го прави - през 70-те години зен будизмът започва да набира популярност на американска почва и особено сред жителите на Сан Франциско. Джобс се запознава с Шунрю Сузуки, автор на книгата "Зен-ум, ум на начинаещ" и последва ученията на един от учениците на Сузуки - Кобун Чино Отогава. Среща се с Отогава почти всеки ден, разказва Уолтър Айзъксън в биографията на Джобс. На всеки няколко месеца двамата отивали да медитират заедно.
Зен будизмът и практиките му на медитация са оформили разбирането на Джобс за собствените му умствени процеси, твърдят наблюдатели на религията. "Ако седиш и наблюдаваш нещо, ще разбереш колко е неспокоен умът ти. Ако се опиташ да успокоиш ума, това само ще влоши нещата. Но с времето все пак той наистина се успокоява и когато го стори става способен да чуе по-деликатни неща - това е моментът, в който интуицията ти започва да разцъфтява и започваш да виждаш нещата по-ясно и повече да присъстваш в настоящето. Умът ти просто се затваря и ти виждаш невероятно огромно разширяване на момента. Виждаш толкова много повече от това, което си виждал преди. Става въпрос за дисциплина, трябва да го практикуваш", е казвал Джобс на Айзъксън. Той дори обмислял да заживее някой ден в Япония, където да задълбочи уменията си. Но Отогава го убедил да остане да работи в Калифорния.
Ако върнем поглед назад към кариерата на Джобс, е лесно да определим влиянието на зен, продължава Business Insider. За 1300 години будизмът е учил чрез практиките си хората да бъдат отдадени на смелостта, решителността и оскъдния живот с максимална простотата, на оскъдното мислене. Това може да се свърже с фокуса на Apple върху максималната простота и интуитивност на продуктите. То може да се види в еволюцията на компютърната мишка на компанията.
Будизмът не се свързва само с чувството за естетика на Джобс, а и с разбиранията му за клиентите. Стотици пъти той е цитиран да казва, че успехът в бизнеса се корени не в умението да дадеш на хората нещо, което те казват, че искат, а в това да им доставиш друго, което не са знаели, че желаят. Така той отхвърля разчитането на пазарните изследвания и се оповава на интуицията. Тя и чувството за съпричастност, емпатията, умението максимално да се поставиш под кожата на другия, са усещания, тренирани от медитацията.
В това се корени поне отчасти успеха на Джобс, който с работата си провокира материал на в."Ню Йорк Таймс" със заглавието "Ти докосна грозен свят на технологиите и го направи красив".
Качествата на технологиите отвъд дизайна са друга тема.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.