Добрите лидери се доказват в криза

Добрите лидери се доказват в криза

Всеки бизнес лидер знае, че рано или късно ще се сблъска с някаква криза. Предизвикателството за всеки ръководител е да се справи с кризата бързо и ефективно, за да не губи доверието на своите служители и клиенти.

В ролята си на бизнес съветник виждам лидери, които се справят добре чисто инстинктивно, както и други, които не издържат на напрежението и позволяват на емоциите и пристрастията да ги поведат в грешна посока.

Моят опит показва, че трябва да научите и практикувате няколко основни неща, за да се справяте добре в кризисни ситуации. Наскоро видях тези неща обобщени кратко и ясно в книгата „Build“ на предприемача Тони Фадел. Той пише, че тези стратегии са приложими както за външна криза, върху която нямате контрол, така и за вътрешни за компанията проблеми.

Съсредоточете се върху това как да отстраните проблема

На първо място, забравете за приписването на вина, тъй като това само ще усложни нещата и ще превърне доведе до емоционална битка. Най-важното нещо във време на криза е лидерът, или лидерският екип, да изградят план, да разпределят задачите на правилните хора и да наблюдават тяхното изпълнение. Трябва да осигурите нужните инструменти и ресурси, за да могат служителите да се справят със задълженията си възможно най-добре.

Когато емоциите кипят е добре да се фокусирате върху разбиването на големите предизвикателства и кризи на по-малки проблеми, които са по-лесни за разрешаване и които носят чувство за напредък към постигането на крайната цел.

Микромениджмънтът е позволен в началото на кризата

Вашите хора трябва да знаят кого да следват, какво да правят и как да го правят. Въпреки това, след като всеки получи своята задача и започне да работи активно, трябва да оставите вашите служители да си вършат работата, без да поставяте под съмнение всяка тяхна стъпка. Микромениджмънтът на по-късен етап само увеличава стреса и забавя напредъка.

Потърсете съвет, преди да вземете прибързано решение

Не опитвайте да решите всички проблеми и да изградите цялостен план сами, особено ако нямате нужния опит. Потърсете съвет от ментор или експерт в тази област. Важно е да получите гледаната точка на някой, който е в страни от самата ситуация, за да се уверите, че личните ви предубеждения не замъгляват преценката ви и не ви водят по пътя към погрешно заключение.

Слушайте повече и говорете по-малко

Когато осъзнаете, че сте изправени пред кризисна ситуация, трябва да изслушвате внимателно другите и да бъдете ясни, съпричастни и прозрачни в комуникацията си с тях. Прозрачността изгражда доверие във вас като лидер, а показването на съпричастност насърчава служителите да дават най-доброто от себе си.

Винаги бъдете готови да поемете отговорност

Независимо дали предстоящата криза е била причинена от ваша грешка, от такава на вашия екип, или пък е случайна злополука, вие печелите доверие, когато поемате отговорност и се извинявате на засегнатите от нея ваши клиенти. Същевременно с това най-бързият и сигурен начин да загубите напълно подкрепата както на клиентите, така и на служителите, е като припишете проблемите на някой друг.

Ако успеете да преодолеете една или две кризи, използвайки тези препоръки, ще откриете, че освен множеството проблеми, които вървят ръка за ръка с тях, кризите ви дават шанса да се докажете като добър лидер. Възползвайте се от тази възможност.

…………..

Мартин Зуилинг, основател и главен изпълнителен директор на Startup Professionals, за Inc.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Данъчен проблем: Шефът на Ferrari ще полага една година общественополезен труд
Имение с отстъпка: Свалят 25 млн. долара от цената на бившия дом на Рики Мартин
Световните петролни компании съкращават работни места поради ниските цени на "черното злато"
На днешната дата, 10 септември. Рождениците днес
Велосипедист покорява планините в това поразително видео
Goldman Sachs ще управлява пенсионни активи на Shell за 40 милиарда долара
Жива акула на повече от 5 века откриха край Гренландия
"Хитачи" открива нов завод за железопътни вагони на стойност 100 милиона долара близо до Вашингтон