Някои особености на зеления маркетинг

Някои особености на зеления маркетинг

"Епохата, в която зеленият маркетинг означаваше „слънчев“ дизайн на логото и големи обещания за опазване на околната среда в рекламата, отмина безвъзвратно. Ако не вярвате, попитайте BP". Това коментира в американското списание Entrepreneur Джейсън Дилей. Авторът напомня, че в продължение на десетилетие петролният гигант наводнява медиите в Щатите и Европа с реклами, изобразяващи слънчеви панели, вятърни генератори и идилични гледки на зелени полета. След екокатастрофата в Мексиканския залив преди година обаче маркетинг усилията за представянето на компанията като зелена изглеждат нелепи. И не само - грандиозният скандал около BP промени разбиранията на хората и идеята за присъствието на екологията в рекламните съобщения на стотици други компании по света.

"Вече не е достатъчно да заявиш, че си зелен в рекламата си", казва Дилей. Медиите и хората се вглеждат по-внимателно дали зелените инициативи са наистина зелени или са по-скоро рекламна пропаганда. Те не обичат споменаването на глагола „променям“ и обещанията. Искат доказателства за направена и измерена „промяна“.

Компаниите, които се рекламират като зелени, трябва устойчиво да вградят в ДНК-процеса на бизнеса си екологичната философия и да я внедрят в мисията си и в разбирането на служителите им за нея. Още по-важно: зелените продукти трябва да бъдат и на ниво, твърдят маркетинг консултантите.

След световната криза се засили тенденцията клиентите да не подкрепят продуктите само, защото са зелени. Хората искат те са и качествени.

Кои са новите максими на маркетинга на компаниите с екологична практика?

     - Бъдете правдоподобни. Неслучайно мениджмънтът се вцепенява от ужас, ако бъде споменато, че компанията е унищожител на природата. Бойкотът, медийните кампании и лошият публичен имидж могат да дръпнат назад бизнеса с години. Дори да го съсипят. Толкова влиятелна в развитите икономики е вече зелената идея. Разбирането за нея се разпространява във всички държави. Как могат да бъдат постигнати публично одобрение и дори симпатия? Във всички държави е по-голяма вероятността те да възникнат, ако компанията честно разказва за опитите й да бъде екологична и  докъде е стигнала в тях.

„Никога не бих казал, че сме 100% зелени“, казва например австралийският предприемач Тим Мейджърс. „Но бих казал, че разбираме отговорността на всяка зелена компания и сме отговорни спрямо околната среда“, обяснява той.

      - Бъдете играч с послание, своеобразен учител. Хората се объркват от терминологията и научният жаргон, свързани със замърсяването, които ги заливат в последните години. Направете маркетинг съобщението си достъпно и образователно, така че хората да могат да го осмислят, да разберат защо зелените практики на вашата компания и в глобален план са важни, какви би спечелил светът и какво би загубил. И да могат да свързват в бъдеще зелената идея с вас.

      - Добавете зеленото. Много малка част от потребителите решават да закупят продукт или услуга само защото са представени като по-малко вредни за околната среда. За да обхванете по-голям пазар, опитайте да работите по формулата „зелени плюс“. Например „зелени плюс по-евтини“, „зелени плюс по-бързи“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Франция оправда блогърите, които твърдяха, че Бриджит Макрон е мъж със сменен пол
Британска суперяхта за 80 млн. паунда изгоря за 5 часа в елитния френски курорт Сен Тропе
Производителят на медицинските роботи da Vinci открива завод за 42 млрд. евро в Първомай
Джейми Даймън с остро послание към Европа: Вие губите!
Украйна ще получи от Германия оръжейни системи с далечен обсег на действие до края на юли
Неизвестно за известните: The Doors дават името, а Ерик Клептън е първият клиент на най-музикалното кафене в света
Времето: Топло и слънчево, но следобед ще се заоблачи
Националният съвет на "Продължаваме промяната" обсъжда внасяне на вот на недоверие наесен