Сет Годин за Супермен, Батман и светогледа на хората

Сет Годин за Супермен, Батман и светогледа на хората

Всеки вижда света по различен начин, но световните възгледи се оформят на групи. Някои хора днес се фокусират в живота си върху настоящето. Други върху бъдещето. Някои виждат иновацията като възможност. Други я разглеждат като риск. Има такива, които копнеят за сила. Други са фигури, търсещи подчинение. Има и хора, които искат да чуят фактите. За други са за предпочитане басните и митовете.

Умните маркетолози разбират, че тези склонности и очаквания са разпределени и споделяни сред определени групи в обществата. (Понякога свързани групи – племена.) Когато говориш на пазара, винаги ще направиш по-добре, ако историята ти резонира на светогледа на колектива, до който се опитваш да достигнеш. Действително, това групиране е мащабна генерализация, може би такава, която ще доведе до грешки. От друга страна обаче, то е далеч по-ефективно от това да считаш, че всеки вижда и чува едно и също (или нещо винаги различно).

Да вземем предвид два често срещани светогледа: този на Супермен и този на Батман.

Батман идва на света разгневен. Историята на неговия произход е изпълнена с желание за отмъщение и отплата. В неговата портетна линия той е безмилостният герой, който налага доброто и злото.

Има Батман-типове сред хората. Те виждат света като игра с резултат от изваждането, равен на нула. За тях битките са или спечелени, или изгубени.

Супермен, от своя страна, идва в света ни с неговите дарби и вижда живота като възможност и като задължение, което приема. Той лесно може да убие лошите за миг, но никога не го прави. За него всяко предизвикателство е възможност за излекуване. Той вярва в изкуплението и търси удоволствие в употребата на дарбите си, за да помага на другите.

Представете си сега, че сте се изправили по време на конференция и говорите пред хора от Батман-типовете. За да им въздействате ще трябва да кажете много различни неща, в сравнение с това да говорите пред хора от типа Супермен с по-всеопрощаващ и щедър светоглед. Нали така?

Има и десетки други различни видове светогледи, които групират потребителите. Замислете се например за високобразованите. За „зубърите”, всезнайковците, тесните специалисти, горди от това, че знаят детайлите и веднага могат да ги изкажат. Ами шегаджиите, които все търсят да направят нещо забавно, според тях – някоя пакост? Ами прекалено заетите хора, които просто искат да знаят какво да направят после? Те вървят в комплект с „братовчедите” им, хората папагали в поведението си, които само искат да правят това, което им се казва.

Буквално невъзможно е да се продаде продукт или идея на всички тези групи от един път. Една история просто няма да свърши работа. Ето защо има много, различни видове автомобили, противоположни политически убеждения и места за ваканция и почивка. Затова, маркетолози, вместо да се опитвате да се харесате на всички в Готам сити, знайте, че се отплаща това да намерите хора, които резонират с историята (на марката, продукта, идеята), която искате да разкажете.

Източник: https://sethgodin.typepad.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ