Лидерството няма възраст: Reverse mentoring като стратегия за успех

Лидерството няма възраст: Reverse mentoring като стратегия за успех

Когато Микеланджело Буонароти е едва на 24 години, той получава поръчката да извае Пиета, една от най-великите скулптури в историята. Повечето от занаятчиите в римските работилници, които трябва да му помагат, са по-възрастни от него с десетилетия и дълбоко свързани с традиционните техники и представи. Разбира се, те не вярват, че това „момче от Флоренция“ може да ги води. 

Някои го наричат „дързък“, „прекалено млад“, дори „арогантен“. Но когато завършва „Пиета“ през 1499 г., критиката е толкова положителна, че някои хора отказват да повярват, че той я е създал. Това кара самия Микеланджело, макар и необичайно за епохата, да издълбае подписа си на лентата през гърдите на Дева Мария, за да докаже авторството си.

От 1499 г. досега малко се е променило по отношение на младите и талантливи служите, които управляват екипи с по-възрастни служители от тях. Случва се често да чуем фрази от рода на: „След толкова години труд няма как някакво хлапе да ми казва какво да правя или дали мога да си взема отпуска или не“. Все още, традиционно, възнаграждението, позицията и отговорностите растат заедно с годините стаж. Обикновено ръководителите са по-възрастни от своите подчинени. „Майсторът“ винаги е бил по-възрастен от „чирака“. И макар да е ясно, че всъщност ролята, отговорността и възнаграждението не бива да зависят от биологичната или „фирмената“ възраст, остава усещане за несправедливост в ситуации като: „шефът ми може да ми бъде син“, особено когато „на хартия“ младият ръководител има същите квалификации като по-възрастния.

Истината е обаче, че в свят, който се променя със светкавична скорост, младите хора имат способността да внасят иновативно мислене, дигитална компетентност и съвременни гледни точки. Същевременно, техните по-опитни колеги допринасят с дълбока визия, стратегическа преценка и историческа памет за организацията. Когато говорим за менторство, винаги имаме предвид по-възрастни и опитни служители, които напътстват по-млади. Време е обаче да започнем да говорим и за reverse mentoring.

Какво представлява reverse mentoring-а?

В свят, в който пенсионните политики ще увеличат броя на служителите над 60 години, "обърнатата" конфигурация (т.е. по-млад ръководител, по-възрастни подчинени) ще се превръща все повече в организационно предизвикателство, с което трябва да се справим.

През 1999 г. Джак Уелч, тогавашен изпълнителен директор на General Electric, стартира програма за reverse mentoring, в която млади служители обучават топ мениджъри в дигитални технологии и интернет, нещо, което по онова време е било „нова територия“ за повечето ръководители. Целта? Да се скъси технологичната пропаст между поколенията и да се създаде култура на споделяне, където знанието не следва възрастова йерархия, а нуждата от адаптация. Днес reverse mentoring се използва не само в контекста на технологии, но и за теми като разнообразие, приобщаване, поколенчески ценности и устойчивост.

Защо възниква напрежение при по-млад ръководител?

Често без да осъзнаваме, проектираме върху фигурата на ръководителя архетипа на родителската власт. Очакваме той или тя да бъде по-опитен, по-мъдър, „по-голям“. А когато „родителят“ се окаже по-млад от нас, това може да предизвика вътрешен когнитивен конфликт, защото нарушава онова, което културно и психологически сме приели като „естествен ред“. За други хора, да бъдат ръководени от „новобранец“ изглежда като личен провал, напомняне, че мечтаната лидерска позиция е останала недостижима, че шансът е бил изпуснат.

Но независимо от причините за този дискомфорт, а те много често са повече свързани повече със себеоценка, отколкото с реалните компетенции на младия ръководител, той заслужава да бъде разбран, а не осъждан. Когато осъзнаем какво всъщност стои зад съпротивата, можем да изградим култура, в която уважението не се измерва в години, а в стойност, принос и човешко отношение.

Защо понякога ни е трудно да приемем, че ръководителят ни е по-млад от нас?

Това не е просто проблем на възраст, а на възприятие, роля и идентичност. Освен това има чувство за:

  1. Нарушение на традиционната йерархия
    В много култури се очаква лидерството да върви ръка за ръка с възрастта и опита. Когато млад човек заеме ръководна позиция, това може да се възприеме като несправедливо или като знак за личен неуспех от страна на по-възрастните служители;
  2. Стереотипи и предположения
    Изследване показва, че 34% от по-възрастните служители смятат, че младите им ръководители предполагат, че те не разбират новите технологии, а 38% усещат, че се проявява фаворитизъм към по-младите колеги;
  3. Ефектът на обратния Пигмалион
    Това е явление, при което ниските очаквания на подчинените към младия ръководител водят до по-слабо представяне от негова страна. Този ефект подчертава колко важно е взаимното доверие и уважение в екипа.

В такива случаи е възможно по-възрастният служител да реагира по един от следните начини:

  1. Да оспорва лидерството на младия ръководител, като систематично поставя под съмнение неговите указания и решения;
  2. Да бойкотира работата на екипа, често дори с привидна любезност, чрез отказ от ангажираност или сътрудничество;
  3. Комбинация от двете реакции по-горе.

Как да се справите с тези предизвикателства?

  • Ясно дефиниране на ролите
    Младият мениджър трябва да подчертае функционалната си роля, като избягва авторитарния подход. Например: "Имам отговорността за екипа и резултатите. Ценя твоя опит и се надявам на сътрудничество"​;
  • Признаване на опита
    По-опитните служители могат да бъдат включени в процеса на вземане на решения или да получат отговорности в конкретни проекти, което ще засили тяхната мотивация и ангажираност.​ Също така, могат да бъдат поканени да дадат съвети преди да се вземат определени решения с думи като: „Тази област е изцяло в твоите ръце. Дръж ме информиран, но бих искал точно ти да бъдеш водещият по темата. Какво мислиш?“;
  • Насърчаване на обратното менторство
    Програмите за обратното менторство, при които младите служители споделят знания с по-възрастните, могат да изградят мост между поколенията и да подобрят комуникацията в екипа;
  • Не всички хора в екипа трябва да бъдат управлявани по един и същи начин. Напълно нормално е на по-опитните служители да се признае малък „привилегирован“ статут, например, като с тях се споделят инструкции, новини и промени преди останалите или като им се отделя повече време за обяснение или обсъждане на решения. Важно е, обаче, ясно да се определят границите и рамките на тези малки жестове, за да не бъдат те използвани (съзнателно или не) за подкопаване на равнопоставеността в екипа.

За да е възможно всичко това, са необходими организации, които съзнателно насърчават положителното взаимодействие между поколенията, като преодоляват твърдите йерархични модели и изграждат устойчиви пътища за развитие, основани не на годините стаж, а на реалните умения, нагласи и принос. Защото истинският лидер не е този, който „знае най-много“, а този, който умее да развива потенциала на хората около себе си.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

The Guardian: Централите на слънце и вятър в Китай са с капацитет, колкото производство на ток в Турция и Индонезия
Ердоган: Тръмп се съгласи на преговори в Турция за Украйна с участието на Путин
Румънски евродепутат внесе вот на недоверие срещу Урсула фон дер Лайен
Лидерите на ЕС одобриха предложението България да приеме еврото от 1 януари 2026 г.
Водещите индийски марки са двигател на глобалния растеж
Аятолах Али Хаменей: Иран удари тежък шамар на САЩ, те не спечелиха нищо от атаките си
На днешната дата, 27 юни. Рождениците днес
Дени Вилньов ще режисира новия филм за суперагента 007 Джеимс Бонд