Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
 
                      Претендентите за титлата „Мениджър на годината 2025“ бяха обявени току-що на пресконференция в София. Имената на десетте финалисти в 18-то издание на единствения по рода си конкурс за висши мениджърски постижения в България, организиран от списание "Мениджър" бяха съобщени от Деница Димитрова, управител на „Мениджър Медия Груп“ ООД. Един от тях ще стане „Мениджър на годината 2025“ по време на официалната церемония, която ще се проведе на 10 ноември в Софийската опера и балет.
Престижното бизнес състезание отличава всяка година лидерите, които създават, прилагат и утвърждават добри управленски практики, включващи високи етични стандарти и обществена отговорност. Оценката е базирана на три групи категории – финансови показатели, добри управленски практики, личностни характеристики – и е поверена на професионалистите на консултантска и счетоводна компания Deloitte.
Призът „Мениджър на годината“ ще получи бизнес лидерът, който е събрал най-много точки според методологията на конкурса. Ще бъдат отличени още постиженията на успешно стартиралите компании през последните 5 години („Най-добър нов бизнес“), компаниите с приходи до 20 млн. лева („Бизнес в първите 20 милиона“), екипна работа и култура на сътрудничество („Екип на годината“), конкретни проектни постижения, довели до ускоряване на бизнеса („Бизнес трансформация“).

Последната година беше изпълнена с доста динамика и предизвикателства. Българските компании трябваше да се ориентират в условията на една нестабилна и предизвикателна среда, геополитически и икономически кризи, инфлация и търговски войни, дигитална трансформация, регулаторни промени и натиск, промени в глобалните вериги на доставките. А в тази среда само най-адаптивните и бързите ще успяват и това е предпоставка да виждаме все повече размествания в челните позиции на компаниите в отделните отрасли. А добрите лидери обаче показаха какво означава да бъдеш гъвкав, да намираш нови пътища за растеж и да вдъхновяваш екипи. Днес бизнесът у нас гледа и към още една стратегическа цел и това е предстоящото влизане в България в еврозоната - ключов процес, който ще изисква доста прозорливост, подготовка и увереност от страна на компаниите и техните лидери, защото именно те трябва да обърнат този преход в нови възможности, каза Деница Димитрова, управител на Мениджър Медия Груп ООД.
В своето 18-о поред издание на конкурса "Мениджър на годината", отново ще отличим визионерите на бизнеса у нас, които създават, прилагат и утвърждават добри управленски практики и високи етични стандарти и обществена отговорност. Тази година над 120 компании взеха участие в хода на конкурса и конкуренцията е на изключително високо ниво, добави Димитрова и пожела успех на всички участници в надпреварата в развитието на бизнеса им и в приноса им за развитието на икономическата среда у нас.

Деница Димитрова, управител на Мениджър Медия Груп ООД. Снимка: Христо Христов
„Методологията, която „Делойт“ разработи специално за конкурса, оценява кандидатите в три етапа: първи - включване на участниците по три критерия за допустимост - приходи над 20 млн. лв. и 50+ служители за 2024 г., минимум две години на позицията и да прекарват над 50% от времето в България. Във втория етап бяха оценявани финансовите показатели (бенчмарк) - 50% тежест в крайната оценка, както и добрите управленски практики, което носеше 40% тежест в крайната оценка. В третия етап бяха проведени интервюта с финалистите за оценка на техните личностни управленски качества, както и с двама техни колеги, като това носеше 10% тежест от крайната оценка“, обясни Силвия Пенева, управляващ съдружник в „Делойт“.

Силвия Пенева, управляващ съдружник в „Делойт“. Снимка: Христо Христов
В основната категория кандидатите бяха 35 (Основна категория - 20, Бизнес в 20 милиона - 12, Най-добър нов бизнес - 9, Екип на годината - 28, Бизнес трансформация - 14). Седем компании са заявили интерес едновременно в две категории, а пет участват в три категории.
Във втория етап за титлата „Мениджър на годината 2025“ влязоха 20 мениджъри. Разпределението на компаниите по сектори е представено така: 5 в производството, 5 в търговията, 3 в застраховането, 3 в технологии, 2 в строителство, 1 в логистика и 1 във финанси.
Наблюдава се ръст в приходите през 2024 година в компаниите, участващи в основната категория, каза Пенева. Сумарно, приходите на компаниите-участници в Етап 2 за 2024 година възлизат на 5,5 милиарда лева, а тяхната печалба - на 362 млн.лв. Общо ръстът на годишна база за 2024 година е 26%. За сравнение през 2023 г. той е бил 27%. Броят на наетите служители бележи съвсем лек ръст през 2024 година - 5602 души, докато през 2023 година той е бил 5506 души.
При финалистите също се забелязва съществен ръст на приходите. Те са успяли да отбележат 39% приходи, отбеляза Пенева. По думите й, сумарно, приходите на компаниите-финалисти за 2023 година възлизат на 1,4 милиарда лева, а тяхната печалба - на 47 млн.лв. Общо ръстът на годишна база за 2024 година е 39%. За сравнение през 2023 г. той е бил 30%.
Представяме по азбучен ред 10-те бизнес лидери, финалисти в основната категория, които тръгват към последния етап на „Мениджър на годината 2025“. По време на пресконференция финалистите бяха попитани как виждат конкурентното предимство на България на фона на силно напрегнатата икономическа ситуация в Европа? Ето и техните отговори.

България има ясно изразено стратегическо предимство заради географското си разположение. В условията на нарастващите геополитически предизвикателства, това ни превръща в логичен хъб за търговия, транспорт, енергийни коридори и индустриално развитие, каза Владимир Даскалов.
Според него предстоящото ни присъединяване към еврозоната ще даде допълнителна предвидимост на инвеститорите и ще укрепи финансовата рамка на страната. Приемането на еврото ще бъде тест за икономиката ни и мощен катализатор за капиталови потоци и доверие.

„Мечтая след 10-15 години България да е лидер в Европа по иновации, образование, качество на живот и културно наследство. Ние в бизнеса започваме от дългосрочна визия и я разделяме на малки стъпки. Така се случва отговорният бизнес. Затова вярвам, че най-голямото конкурентно предимство на България в тази дългосрочна визия, която да обедини хората около обща цел и ценности“, каза Дарина Стоянова.

Дина Темелкова обърна специално внимание на енергетиката у нас. „Развитието на сектора в последната година е много динамично, като фокусът е върху енергийна ефективност, зелена енергия и устойчивост, и специално решенията за съхранение на енергия. Тя отбеляза, че иска да се говори повече, че у нас има добри инженери, специалисти, както и иновации, и спомена за новата гигафабрика у нас за производство за батерии. „Това е една много голяма стъпка в голямата конкуренцията с китайската доминация в тази сфера“, добави тя.

Според Димитър Димитров единственият и най-важен капитал на бизнеса, това са хората. „Имаме много добри специалисти, но имаме предизвикателства с образованието. Представете си, като бизнесите ни инвестират 2% от печалбата в образованието, как се внедряват нови технологии, как подкрепяме студентите, учителите. Това е нещо, което зависи от нас. Това е моята мисия - как да помогнем на образованието. Наша е отговорността как развиваме нашите хора, как се грижим за следващото поколение“, добави той.

Ивелина Николова се съгласи с останалите финалисти в конкурса относно конкурентните предимства на България. Тя обясни, че според нея, едно от предимствата на страната ни е устойчивостта и визионерството на бизнеса. Независимо от динамиката в политическия ни контекст в последните 11 години България добавя към БВТ-то си на нива на и над средните за Източна Европа. Така че независимо дали имаме подкрепата на политиците, бизнесът успява. За мен състоянието на икономиката се движи от визията и силата на бизнеса, добави тя.

Калин Йонов обясни, че според него най-голямото конкурентно предимство на България са хората. „Ние сме свикнали да работим с ограничени ресурси десетилетия наред и това ни е накарало да бъдем адаптивни, да съчетаваме обикновени неща по необикновен начин и не случайно сме на водещи места в много сектори по иновации. Гордея се, че български предприятия, клонове на международни компании, са шампиони по иновации и ефективност в рамките на своята група. Това е посоката, в която трябва да се движим! Време е да станем този лелеян хъб на Балканите, за който си говорим вече 20 години. И тук не става въпрос само за стомана, бетон и инфраструктура, този хъб ще стане с умове и сърца, с хората, които ще застанат отговорно на своите места и ще поемат инициативи, които ще донесат подем. За мен е важно да споделяме опита и да има прозрачност и да се показват добрите практики, каза още той.

„Това е признание, че БФБ е все по-разпознаваема по пътя на растеж сред българските компании. Пазарна несигурност, намален растеж и трудности в доставките са предизвикателствата пред Европа в момента и държави, които могат да предоставят стабилна фискална рамка, гъвкавост, адаптивност и могат да привлекат инвестиции. Ние имаме структурни предимства - конкурентна цена на труд, високо образована работна ръка, добре развит технологичен сектор, стабилна енергетика. Към това като добавим влизането ни в Шенген и еврозоната, това дава предимства на европейски инвеститори и европейски средства да навлизат в България по-лесно“, каза Маню Моравенов.
Допълнително предвид предизвикателствата пред веригите на доставки, Черноморско-дунавският басейн става все по-атрактивна среда за доставки на стоки и услуги. веригите на доставки. Доставките по суша също стават атрактивни. И в двата случая България има геополитическо предимство. Можем да очакваме допълнително развитие на логистиката. Имаме предимство и при производството на земеделска продукция и земеделски храни и имаме бърза доставка към Европа. Възможности има и в туризма и логистиката, добави той.
Според него, реактивният двигател през следващите години ще бъде капиталовият пазар, защото с влизането в еврозоната транзакциите във финансови инструменти и капитали лесно ще преминават от Европа към България и обратно. Очаква се повишаване на кредитния ни рейтинг, имаме нулева ставка на данъка върху печалбата при покупко-продажба на акции, което се счита за една от най-добрите практики в Европа. Ето защо Моравенов очаква силен инвеститорски интерес към капиталовия ни пазар от следващата година, и силен интерес за нови листвания и растеж на българския бизнес. Ако подходим систематично към всички тези наши предимства, смятам, че ще имаме шанс да сме една от най-бързо развиващите се икономики през последните години, посочи той.

Николай Станчев изрази благодарност към организаторите на конкурса. „За мен това е по-скоро признание за екипа, с който работя, отколкото за мен самия. Понякога забравяме за позитивните неща, които имаме и се фокусираме повече върху лошите неща. Бизнесът в България е устойчив, прогресивен, модерен, а това се дължи на визионерството. Важно е да задържим възходящия тренд на икономиката и стабилността на финансовата система, които са в основата на нашата икономика. Страната ни заема едно от водещите места по ръст на БВП в сравнение с осналите европейски държави, който се дължи по-скоро на вътрешно потребление, отколкото на инвестиции. С влизането в еврозоната и в Шенген ще имаме повече възможности за привличане на инвестиции отвън и да бъдем припознати като пазар с потенциал. Това ще доведе и до разкриване на нови работни места за специалисти, посочи той.

„Европейската икономика е разклатена, а ние сме експортно ориентирана икономика. Имаме предимства - едно от тях е гъвкавостта и бързината при взимане на решения на българските компании. Те са от малък и среден тип и са изключително адаптивни. Данъчната тежест у нас също е предимство. Има огромна разлика дали има възможност да реинвестираш 100 млн. или 20 млн.“, каза Светозар Динев и добави, че българският бизнес трябва да обърне внимание към Близкия Изток и Азия. „Може би след две-три години Европа ще е отново добро място за правене на бизнес“, прогнозира той.
* * *
ФИНАЛИСТИ В КАТЕГОРИЯ „БИЗНЕС ТРАНСФОРМАЦИЯ“
В тази категория компаниите имаха възможност да представят завършен проект, довел до ускоряване на бизнеса – нов бизнес модел, операционни трансформации, подобряване и дигитализация на процеси, зелени инвестиции в устойчиво развитие и др. Ще бъде отличена най-успешната бизнес трансформация, която се е случила през календарните 2023 и 2024 г. и към настоящия момент е приключила. За оценката в тази категория са важни значението на трансформацията за организацията, предизвикателствата и постигнатите KPIs, както и комплексността ѝ.
- Банка ДСК - водеща финансова институция в страната с 2 млн. клиенти, 74 400 обслужвани фирми, 37 млрд. лв. активи и 273 млн. лв. печалба към март 2025 г. Създаването на новата бизнес структура „Управление стойността за клиента“ бележи важна стъпка в прехода на Банка ДСК към още по-клиентски ориентиран модел.
- „Дормакаба бизнес сървисис България“ - Dormakaba е в топ три компании в света на пазара на решения за достъп. Ние сме в сърцето на всяко място, което има значение – офиси, хотели, болници, летища. Като част от стратегическото развитие на компанията от края на 2023 г. оперира „Дормакаба Бизнес Сървисис България“. Центърът предоставя споделени услуги в ключови области – финанси, HR, развитие на продукти, IT, грижа за клиента.
- „Свепол“ ЕАД - „Свепол“ е повече от индустриален лидер – ние сме общност от мечтатели и новатори. Създаваме полимерни и текстилни решения, които свързват хора и пазари в над 50 държави на 4 континента, изграждайки устойчиво и вдъхновяващо бъдеще.
- Payhawk - Payhawk е едно от водещите решения за управление на разходите за компании в Европа, САЩ и Великобритания. Payhawk улеснява фирмените разплащания, съчетавайки в един продукт корпоративни карти, софтуер за управление на разходите и задълженията по фактури, заедно с гладка интеграция с ERP системите. През 2024 г. Payhawk създаде „AI екипа на финансовия директор“ – пакет от агенти с изкуствен интелект, които автоматизират ключови финансови процеси, намаляват времето за счетоводно приключване на месеца с 50% и увеличават ефективността на екипите в пъти.
- „Фесто Производство“ ЕООД - Festo е световен лидер в областта на техниката за автоматизация и техническото обучение. Със своите продукти и услуги концернът се ориентира към умното производство на бъдещето. Повече от 300 000 клиенти се доверяват на пневматичните и електрическите задвижвания на предприятието, а „Festo Дидактика“ предлага модерни решения за квалификация на почти 56 000 индустриални предприятия и образователни институции.
ФИНАЛИСТИ В КАТЕГОРИЯ ЕКИП НА ГОДИНАТА
В тази категория взеха участие 33 компании от различни сектори. При оценката си „Делойт“ набляга на споделените цели, начините за тяхното постигане, насърчаване на сътрудничеството в екипите, лидерството и изграждането на доверие. Водещи са критериите креативност, начин на представяне, екипност и цялостно послание.
- „БТЛ Индътрийз“ - BTL Industries е световен лидер в производството на медицинска апаратура в направленията физиотерапия, кардиология и естетична медицина. С екип от 700+ души в България е сред най-големите работодатели с една от най-модерните бази. BTL знае, че сплотеният и мотивиран екип e двигателят на успеха ѝ.
- „Кънвиниънс АД“ - eBag е водещ онлайн ритейлър в България за бързооборотни стоки, обслужващ десетки хиляди домакинства. Компанията расте с над 40% годишно, като инвестира в автоматизация и технологии, за да предостави изключително клиентско изживяване. Иновационната стратегия на eBag го поставя в челните редици на онлайн търговията, като осигурява бързи и надеждни решения за ежедневните нужди на клиентите.
- „Лидл България“ - Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. В България Lidl има 137 магазина в 58 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама от продукти с оптимално съотношение качество-цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа.
- „Пауър Партнър Солюшънс“ ЕООД - Power Partner Solutions e IT компания, златен партньор на SAP, която се занимава с разработка, внедряване и поддръжка на SAP-базирани софтуерни решения. Екипът на фирмата е с над 16 години опит със SAP в над 16 страни, работи с всички сектори и е новатор в интегрирането на най-новото от SAP.
- „Фесто Производство“ ЕООД - Festo е световен лидер в областта на техниката за автоматизация и техническото обучение. Със своите продукти и услуги концернът се ориентира към умното производство на бъдещето. Повече от 300 000 клиенти се доверяват на пневматичните и електрическите задвижвания на предприятието, а „Festo Дидактика“ предлага модерни решения за квалификация на почти 56 000 индустриални предприятия и образователни институции.
Поради спецификата на методологията, разработена от консултантска компания „Делойт България“, оценяването на кандидатурите в останалите две категории – „Най-добър нов бизнес“ и „Бизнес в първите 20 милиона“ продължава. Кои са победителите в тях ще разберем по време на церемонията в Софийската опера и балет на 10 ноември 2025 година.
* * *
Генерален спонсор на 18-oто издание на конкурса "Мениджър на годината" е A1.
Основни спонсори са Fibank, Avendi, Johnnie Walker.
Конкурсът за висши мениджърски постижения се осъществява и с подкрепата на: EOS, Метрореклама, Photomate, Arteks, BMW Бова кар, Mondelez, Axiom
Медийни партньори: bTV Media Group, БНР, БНТ, Dir.bg, Дарик радио
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Проучване на ЕЦБ: Бизнес условията в еврозоната се подобряват, изкуственият интелект процъфтява
Бизнес |Европейските фондови пазари регистрират понижения в края на седмицата*
Финанси |От „Да, България“ предлагат въвеждане на нулева ставка за реинвестираната печалба
Политика |„Киев пост“: Освен в Румъния, САЩ ще намалят военното си присъствие и в България, Унгария и Словакия
Свят |Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
Мениджър на годината 2025 |Круизен кораб с над 200 души на борда заседна в река Дунав заради ниско ниво на водите
Общество |Си Дзинпин призовава азиатските държави да поддържат веригите за доставки стабилни и да работят заедно в „бурните“ времена
Икономика |В навечерието на Хелоуин: Тиквата може да крие токсични тайни
Любопитно |Цените на петрола са се насочили към трети пореден месечен спад
Енергетика |Китай потвърди плановете си да изпрати астронавти на Луната до 2030 г.
Любопитно |„Киев пост“: Освен в Румъния, САЩ ще намалят военното си присъствие и в България, Унгария и Словакия
Свят |Лидерите раждат ли се, или се създават?
Лидерство |Белгия и Русия си размениха в социалните мрежи заплахи с унищожение
Свят |ADVERTORIAL
 
						Кредитните карти на Fibank вече предлагат разсрочване на вноски без оскъпяване
 
						Интер Експо Център представя изцяло обновен конгресен етаж и модернизирани изложбени зали – ново ниво в организацията на събития у нас
 
						 
                 
                			   
              	 
                         
                           
                         
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
	                       
                               
                               
                           
                               
                               
                           
                               
                              
Коментари
Няма въведени кометари.