Българите масово страдат от недостиг на витамин D

Политика за бисквитки

Голяма част от българите страдат от недостиг на витамин D, предупреди диетологът и национален консултант в Националния център по обществено здраве и анализи към Министерство на здравеопазването д-р Стефка Петрова пред БТА.

Този проблем е особено типичен в страните от Северна Европа, където слънчевата светлина, помагаща за образуването на важния витамин, е малко. У нас обаче този недостиг също е много разпространен и особено изразен през зимните месеци. Недостигът на витамин D може да нанесе поражения върху имунитета и да има отражение върху остеопорозата и раковите заболявания, предупреди д-р Петрова. Ето защо е добре да пием обогатени с витамина млека и сокове, препоръчва тя.

Обогатяването на напитки с витамин D е практика в много държави. У нас също се продават подобни продукти. Те са жизненоважни за усвояването на калция и фосфора от организма, предупреди експертът.

Витамин D се среща още в рибеното масло, яйцата и черния дроб. За правилното му синтезиране е важно всеки ден да се излагаме за малко на слънце, тъй като ултравиолетовите лъчи са ключови във формирането му в кожата и костите. Витаминът е особено важен за децата, като недостигът му може да доведе до рахит.

Недостигът на витамина се изразява главно с влошаване на здравето на костната система. Той може да причини повишаване на кръвното налягане, което от своя страна е свързано с повишен риск от сърдечни проблеми. Отразява се и на мускулния тонус, засилва риска от фрактури при падания. Занижените нива на витамина носят и повишен риск от простудни заболявания и грип. Проучвания показват, че скача и рискът от напълняване.

Миналогодишно проучване на Българското дружество по ендокринология показа, че над 76% от българите имат недостиг на витамин D. В проучването са участвали 2032 души от 10 български града. То е проведено през януари 2012 г. за първи път в страната ни. 21% от българите страдат от тежък дефицит на витамина, като сред тях най-много са хората над 60 години (25%), следван от хората на средна възраст (21% от изследваните). Дефицитът се наблюдава два пъти по-често сред жителите на градовете – 23% в сравнение с 12% от селското население.

Жените са засегнати по-често – дефицит на витамин D се наблюдава при 27% от дамите у нас, спрямо 15% при мъжете.

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Видимостта е част от процеса на покупка
Кипърският природен газ може да потече към Европа още през март 2028 г.
На днешната дата, 10 август. Рождениците днес
Властите в САЩ са установили риск от пукнатини във фюзелажа на самолети от модела Boeing 737 Max
Засилен трафик по границите, ограничават движението на камиони по „Тракия“ и „Струма“
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Работна група към социалното министерство обсъжда нови видове трудови договори
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
В Нидерландия купуват все повече електромобили заради данъчното облагане
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Зеленски: Готови сме за преговори във всякакви формати и очакваме Уиткоф и Къшнър да бъдат активни
Кувейт обсъжда с други държави от Персийския залив изграждането на петролопровод, който да заобиколи Ормузкия проток
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия