Науката откри емоцията, от която се нуждаем, за да сме по-здрави

Науката откри емоцията, от която се нуждаем, за да сме по-здрави

Отдавна е доказана връзката между негативните чувства и лошото здраве. Но как влияят на здравето ни позитивното настроение и психологическата проява да се радваме на нещо?

Изследователи на Калифорнийския университет в Бъркли си поставиха за цел да открият отговор на този въпрос, разказва сп. Quartz. Те проследиха в експеримент изпитването на различни емоции като състрадание, раздост, любов и други положителни чувства спрямо нивата на интерлевкин 6 - секреция, която води до възпаления в тялото. Учените наблюдаваха реакциите на 119 студенти, участници в експеримента. Те откриха, че при хората, които редовно изпитват положителни емоции, има по-ниски нива на интерлевкин 6. Най-силна връзка е била забелязана при изпитването на една определена емоция - възхищението от неща и хора в положителен план. 

Възхищението е чувство на уважение или благоговение, смесено със страх и учудване, често вдъхновено от нещо величествено или силно. Причината да го изпитваме може да бъде пейзаж, дребен детайл от живота, обичайна за другите дейност, която нас лично ни смайва и я намираме за велика. Например детската игра. Идва от обичта към света наоколо, от любопитството и осъзнаването на красотата на сегашния момент.

"Изглежда има нещо специално във възхищението", коментира Дакър Келтнър, професор по психология и старши автор на проучването пред в. "Ню Йорк Таймс". "Явно то има ясно изразено влияние върху маркери, свързани с вътрешните възпаления", казва той.

Повечето хора си мислим, че възхищението е нещо, което изпитваме рядко. Но може би го чувстваме много по-често, отколкото предполагаме. При наблюдаваните студенти станало ясно, че те го изпитват три или четири пъти седмично. Някои били провокирани от слушането на музика, други от гледането на залеза или участието в политически дебати. Или пък от наблюдението на деца, които си играят. 

Но какво точно е това чувство? Според дефиницията на Келтнър, човек търси да изпита това чувство колкото може повече и всичко, което вдъхновява възхищение, е това, от което ни побиват тръпки от радост и смайване. 

Възхищението се използва с маркетингова цел. То се споменава в реклами. National Geographic например наскоро създаде нов сайт на име Phenomena, в който научно подготвени автори обещават да разказват за "новите, странните, красивите и вдъхващите възхищение детайли на нашия свят". 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп заплашва с допълнителни 10% мита страните, които се присъединяват към „антиамериканската“ политика на БРИКС
Бизнесът на Шуменското плато иска компенсации заради издирването на черния леопард
Германският президент обеща подкрепа за запазване на свободата на Литва
Врeмето: Горещините продължават
На днешната дата 7 юли. Европейски ден на шоколада
Революцията в управлението: Защо добрите мениджъри нарушават всяко правило?
Броят на нелегалните мигранти, които пристигат на Крит от Либия, се увеличава
Петролът поевтиня, след като ОПЕК+ обяви по-голямо от очакваното увеличение на производството през август