Учени откриха универсалната дума

Холандски учени забелязаха, че междуметието „А?“, когато обозначава молба да бъде повторена неразбираема фраза, може да се смята за единствената универсална дума, която се е появила в различните езици независимо едни от други в течението на еволюцията. Проучването е публикувано в сп. PloS One.

В него лингвистите разгледали извадки от 10 световни езика, влизащи в различни семейства – руски, италиански, испански, китайски, исландски, лаоски, холандски, еквадорски, езика мурин-пата на австралийските аборигени и езика сиву от Гана.

Учените анализирали записи от ежедневни разговори и избирали от тях случаите, в които разговарящите употребявали междуметието в смисъл на молба да се повтори нещо неразбрано (в много езици „А“ се употребява и в други смисли). След това фрагментите от записите били демонстрирани на трима независими лингвисти „на сляпо“ - те не знаели на какъв език се говори в различните записи. Във втората част от експеримента изследователите направили компютърно сравнение между испанското „А?“ и това от еквадорския език ча-палаа.

Изводите от проучването са, че, първо, „А?“ е истинска дума, а не биологичен звук. Междуметието е част от лингвистичната система на носителя и се променя от един език към друг – например, то може да е допълнено от придихание, ако това е характерно за езика. Второ, то се оказало много сходно фонетически във всички езици. Трето, то не е вродено и изисква обучение – децата се научават да го употребяват правилно чак към петгодишна възраст. Четвърто, заради краткостта си „А?“ не винаги може да се замени с друга дума, например „Какво?“ и затова има голямо значение в устната реч. Учените смятат, че междуметието се е превърнало в универсална дума, защото е добило сходна форма заради сходните си функции в различните езици.

“Дарвин? Какъв Дарвин?”: 5 правила, които ще ви помогнат да се развивате по-бързо от другите