Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 08/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Мит е, че стресът е нормална част от работата
Щастливите служители се увеличават в компаниите, които са въвели четиридневната работна седмица, и в тези, в които се прилагат модерни програми за повишаване на благосъстоянието, споделя Джил Хасън, експерт по личностно и професионално развитие
Мит е, че стресът е нормална част от работата
Щастливите служители се увеличават в компаниите, които са въвели четиридневната работна седмица, и в тези, в които се прилагат модерни програми за повишаване на благосъстоянието, споделя Джил Хасън, експерт по личностно и професионално развитие
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Госпожо Хасън, кои мениджъри се справят безпроблемно със своя Work-life Balance?
Мениджърите, които постигат успешен баланс между работата и личния си живот, са онези, които са поели съзнателна отговорност за собствените си действия и съдба, както и за поддържането на този баланс. С това те дават добър пример на хората от екипа си. Тези мениджъри идват и си тръгват от работа навреме, почиват си извън офиса. Макар да са активни, когато се налага, и да работят извънредно, когато има крайни срокове, се стараят това да не им става навик. Те знаят как да поставят граници на времето, в което да са на разположение за работа.
В кои организации се увеличават проблемите с психичното здраве на работното място през последните години?
В много технологични компании и стартъпи, особено тези с напрегната и интензивна работна култура. Такива са агресивните корпорации, както и свръх динамично развиващи се фирми, които целят двуцифрен и понякога дори трицифрен годишен растеж. В публичния сектор заетите в здравеопазването и образователната сфера изпитват все по-сериозни проблеми с психичното си здраве. Като цяло всяка компания, която забелязва увеличаване на психичните и емоционалните трудности сред служителите си, ще установи, че това се дължи на проблеми в една или повече от следните области:
- Изисквания: Служителите се борят да се справят с изискванията на работното си място; с натоварването, както и с различните модели на работа и/или работна среда.
- Контрол: Служителите нямат контрол върху начина, по който вършат работата си.
- Подкрепа: Служителите не получават адекватна информация, поощрение и подкрепа и/или ресурси от организацията, преките си мениджъри и колегите си.
- Взаимоотношения: Служителите са в лоши отношения с колегите и/или ръководството. Работят в деморализираща среда.
- Роля: Служителите не разбират своята роля и отговорности.
- Промяна: Служителите смятат, че организацията не ги информира и не се съветва с тях при предприемане на различни промени.
В кои компании се увеличава броят на щастливите служители?
Това са компаниите, които са въвели четиридневната работна седмица, и тези, в които се прилагат модерни програми за повишаване на благосъстоянието. В тях служителите са удовлетворени, защото ясно разбират ролята си и свързаните с нея задачи, могат да се справят с натоварванията и имат думата за начина, по който най-добре вършат работата си. Радват се на ясна комуникация и подкрепа. Корпоративната среда е изпълнена с висок морал и добри отношения между колегите. Мениджърите в тях се фокусират върху благосъстоянието на хората, като осигуряват гъвкаво работно време и стабилен баланс работа – личен живот. В тези организации корпоративната култура и ценностите са широко споделени и включват програми за здравословно хранене, насърчаване на спорта и психичното здраве.
Коя е най-ефективната стратегия за повишаване на благополучието и работоспособността?
Служителите трябва да са сигурни, че за висшите мениджъри благосъстоянието на всички наистина има значение. Организациите и мениджърите трябва да правят проучвания относно психичните затруднения на служителите си, така че да разберат какво работи и не работи от стратегиите им.
Всяка ефективна стратегия за повишаване на благополучието и високата работоспособност трябва да включва следните приоритети:
- Оценка на текущото състояние: Използване на анкети и обратна връзка от служителите за разбиране на тяхното психично здраве.
- Обучение и информираност: Обучение на мениджърите и служителите за разпознаване на признаците на стрес и други психични проблеми на работното място.
- Политики и процедури: Разработване и прилагане на политики, които подкрепят психичното здраве, включително гъвкаво работно време.
- Подкрепа и ресурси: Осигуряване на достъп до ресурси и подкрепа, като консултации и анонимни линии за помощ.
- Непрекъснато подобрение: Редовно преглеждане и актуализиране на стратегиите и практиките за поддържане на психичното здраве.
- Създаване на подкрепяща култура: Насърчаване на отворена комуникация и подкрепяща работна среда, където служителите се чувстват комфортно да споделят проблемите си.
Къде минава границата между това служителят да се грижи за собственото си благополучие и съответно – работодателят да го прави?
Отговорността за грижата за благосъстоянието и психичното здраве на работното място се разделя поравно между човека и организацията, за която работи.
До голяма степен нашето благосъстояние и психично равновесие на работното ни място са и в наш контрол. Всеки от нас има способността да се справя с повечето ситуации, да посреща ефективно трудностите и предизвикателствата и да възстановява баланса си; каквато и да е вашата роля или позиция в компанията, каквито и да са вашите умения, опит и способности, можете ефективно да мобилизирате психологически, социални и физически ресурси, които да ви помогнат да управлявате натиска и да минимизирате стреса, да поддържате и да подобрявате психичното си здраве и чувство на удовлетвореност на работното място.
Какви са най-често срещаните заблуди за психичното здраве на работното място?
Мит е, че големите мениджъри и силните лидери не изпитват стрес или тревожност. Психичните проблеми засягат хората на всички нива в организацията. Мит е, че стресът е нормална част от работата. Хроничният стрес може да доведе до сериозни здравословни проблеми. Мит е, че говоренето за психичното ви състояние означава слабост. Отворената комуникация може да подобри ангажираността и ефективността. Мит е, че психичното здраве е личен проблем, а не е проблем на фирмата. Психичното здраве влияе пряко върху работоспособността на всеки от нас. Мит е, че ако страдаш от някаква форма на психично натоварване, не можеш да работиш ефективно. Всъщност с правилната подкрепа от колеги и ръководство, с разумни корекции в работната среда, които да са съобразени с нуждите на човека с психични затруднения, е най-вероятно той или тя да продължи да работи и да постига забележителни успехи.
Какви съвети бихте дали на работодателите, които тепърва започват да се ангажират с благосъстоянието на хората си?
Доброто психично здраве на служителите е от съществено значение за повишаване на производителността и морала в екипа. Проучете хората си и установете какво за тях е ценно по отношение на благосъстоянието им. Анализирайте причините за отсъствията, текучеството и нивото на работоспособността им. Въведете гъвкаво работно време, когато е възможно. Уважавайте времето за почивка и отпуск на всеки. Развийте емоционалната интелигентност на преките ръководители и ги научете да разпознават признаци на стрес и бърнаут. Осигурете ергономично оборудване. Създайте пространства за релаксация и социализация. Предлагайте здравословна храна в офиса. Организирайте групови спортни дейности. Създайте програми за признание и възнаграждения, като се забавлявате по-често с екипа извън офиса.
Джил Хасън е писател, преподавател и коуч. Автор е на повече от 30 книги за психично здраве и личностно развитие. Сред тях са „Психично здраве и благополучие на работното място: практическо ръководство за работодатели и служители“, „Съзнателност“, „Емоционална интелигентност: управление на емоциите за положително въздействие върху живота и кариерата ни“, „Как да се справяме с трудните хора: интелигентни тактики за преодоляване на проблемните хора в живота ни“, „Подредете живота си: как външният ред води до вътрешно спокойствие“ и др. Член е на академичния състав на глобалната организация за обучение Cross Knowledge. Била е гост на редица подкасти във Великобритания и в САЩ по теми като управление на стреса, емоционална интелигентност, съзнателност, устойчивост и добро отношение. Фокусът на работата ѝ е насочен към оказване на подкрепа на хората да реализират своя потенциал, да се чувстват добре и да оценяват своите способности и умения, за да дадат своя положителен принос за развитието на света.
|
Ключови думи
Джил Хейсън
служители
работна среда
благополучие
стрес