Как да се подготвите за труден разговор с шефа

Как да се подготвите за труден разговор с шефа

Да бъдеш извикан в кабинета на шефа за личен разговор не е преживяване, което свързваме с позитивни нови. Първото, което ни идва наум, е че сигурността на работата ни може да е под въпрос. Ако обаче не сте доволни от работата си, вие може да сте този, който иска да започне дискусия. Това също е смущаващо поради присъщата динамика между властимащия ръководител и служителя, казва Шели Тигиелски, съавтор на „How We Ended Racism: Realizing a New Possibility in One Generation“.

„Взаимоотношенията началник-подчинен могат естествено да засилят чувството на уязвимост и опасения при обсъждане на предизвикателни теми. Първо и най-важно е да разпознаваме и уважаваме йерархичната структура в организацията. Това не означава потискане на основателни опасения, а по-скоро тяхното формулиране по начин, който е конструктивен и ориентиран към намирането на решения“, обяснява тя.

Никол Бианки, автор на „Five Tough Talks: How to Lead Brave Conversations for Exceptional Results“, отбелязва, че разговорът с шефа ви за някаква сложна тема е може би най-страшният разговор.

За да намалите дискомфорта, който носи това преживяване, предприемете следните стъпки:

Уверете се, че очакванията са зададени правилно

Първият основен разговор, който всеки служител трябва да проведе със своя ръководител, трябва да бъде относно очакванията. „Често имаме очаквания в ума си, но никога не ги формулираме. Това е мястото, където започват да се случват недоразумения‘, казва Бианки.

Тя съветва да поемете инициативата, ако вашият лидер не започне този разговор с вас възможно най-рано. „Ако някога имате противоречие с вашия лидер и трябва да му дадете обратна връзка, как ще го направите? Провеждането на този разговор гарантира, че всеки разбира своята роля“, категорична е тя.

Бъдете ясни с фактите

Лесно е да се повлияете от вашите пристрастия и да насочите разговора в грешната посока. Вместо това влезте в дискусията с ясно разбиране на фактите, казва Джъстин Майкъл Уилямс, съавтор на „How We Ended Racism“. Той предлага да създадете две колони на лист хартия. От лявата страна напишете „Ето фактите“, а от дясната страна напишете „Ето предположенията и нещата, които мисля“. Избройте неоспорими факти от лявата страна, като помните, че чувствата не са факти. След това отбележете вашите чувства, емоции, пристрастия и истории от дясната страна.

„След като съберете всичко това на страницата, това ще ви отведе до последния въпрос: „До какви заключения стигнахте, след като разделихте фактите от историите?“, казва Уилямс. „Ако не отделим време да направим разлика между факти, пристрастия и мисли, в крайна сметка се сочим с пръст и спорим чии пристрастия са по-важни“, добавя той.

Помислете за резултата, който искате да постигнете

След като очакванията са ясни и сте отделили чувствата от фактите, определете вашите цели за разговора.

„Изяснете мислите си по няколко въпроса, включително: „Какво търсите в ситуацията?“ и „Какви са вашите намерения с този разговор?“ След това вникнете по-дълбоко с въпроси от типа на – „Как това ви кара да се чувствате?“, „Как ще може да се почувства вашия шеф?“, съветва Бианки

Често влизаме в трудни разговори с предварително обмислена идея какъв бихме искали да бъде резултатът, без да оставяме място за потенциално сътрудничество, казва Уилямс.

„Най-добрите решения възникват, когато и двете страни могат заедно да проучат идеи за решения на проблема.  В противен случай човекът, с когото говорите, ще почувства, че нещо му е натрапено, а това никога не работи в дългосрочен план. Често възпламенява модел на срам, обвинение и вина. Натрапването на вашето решение на човек или опитът да предизвикате действие, с което той не е съгласен, води до безполезни действия“, обяснява той.

Подгответе се разговора

Хората са склонни да бъдат по-малко уверени, когато говорят направо. Бианки предлага да сте наясно с посланието, което искате да кажете, като създадете сценарий. След като сте готови с думите, които искате да кажете на вашия шеф, изречете ги на глас.

„Можете да тренирате пред огледало или с някой, когото познавате и на когото имате доверие. Той може да ви даде обратна връзка за това как се справяте“, казва тя.

Отидете при шефа

Не чакайте твърде дълго за разговора. Ако забележите нещо различно у отношението на вашия ръководител, най-добре е да се обърнете към него веднага, вместо да размишлявате. Започнете разговора с фраза от рода на: „Искам да споделя нещо с вас, което може би сте пропуснали“ и поискайте разрешение да споделите мислите си, съветва Бианки.

Вместо да отивате с намерението да размените обвинения, приемете открито мислене, казва Уилямс. „Споделянето на вашите емоции и това как се чувствате за дадено нещо отваря пространство на уязвимост и връзка. Това е пространството, което е необходимо, за да настъпи истинска промяна“, добавя той.

…………………

Стефани Воза за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп заплашва с допълнителни 10% мита страните, които се присъединяват към „антиамериканската“ политика на БРИКС
Бизнесът на Шуменското плато иска компенсации заради издирването на черния леопард
Германският президент обеща подкрепа за запазване на свободата на Литва
Врeмето: Горещините продължават
На днешната дата 7 юли. Европейски ден на шоколада
Революцията в управлението: Защо добрите мениджъри нарушават всяко правило?
Броят на нелегалните мигранти, които пристигат на Крит от Либия, се увеличава
Петролът поевтиня, след като ОПЕК+ обяви по-голямо от очакваното увеличение на производството през август