От лошо, по-лошо
Сегашният ви шеф ли е най-лошият, който някога сте имали? Един на всеки четирима души в скорошно проучване на Perceptyx отговаря с „да“ на този въпрос. Ако не попадате в тази група, има вероятност някой от вашите познати или приятели да е част от нея.
Въпросът, който тези резултати поставят на преден план, е дали днес има повече лоши шефове или просто повече хора говорят за това. Емили Килхам, директор на Perceptyx за изследвания, казва, че е по малко и от двете.
„Когато започнах работа в тази област преди 25 години, хората едва започваха да научават какво означава да си истински мениджър на хора - човек, който се фокусира върху кариерите, помагайки на служителите да стигнат от точка А до точка Б“, казва тя. „Преди това имахме надзиратели. Сега служителите имат други очаквания и за бизнесите е важно да имат мениджъри на хора“, добавя тя.
По тази причина много шефове не успяват да покрият новите изисквания, които компаниите имат за тях.
„От тях се иска да правят много неща, които никога не е трябвало да правят преди – неща, които техните организации не са ги квалифицирали да правят“, казва Килхам.
От Perceptyx са анкетирали 1500 мениджъри и 1500 служители, за да определят какво прави един шеф лош. Докато лошият шеф на един служител може да считан за страхотен от друг работник, има няколко неща, които шефовете, смятани за най-лоши, споделят.
Те са некомпетентни
Най-лошите шефове са некомпетентни, като 46% от участниците в проучването на Perceptyx са посочили тази черта като характерна за тях.
„Служителите очакват шефовете да знаят каква е работата им и пред какво се изправени“, казва Килхам. „Те искат ръководителите да имат способността да съчувстват. Открихме, че шефовете, които са некомпетентни, не разбират какво всъщност вършат техните служители, но въпреки това им дават указания. Те не отделят дори минутка, за да разберат пред какво са изправени всъщност“, добавя тя.
В проучването некомпетентността е съчетана с липса на подкрепа, което се случва, когато шефът не пази гърба на служителя. „Интересуват ли се от моето развитие и от какво се нуждая като служител, за да процъфтявам на работното място? Дали те се застъпват за мен, когато става въпрос за фирмени политики или за допълнително натоварване? Това различава добрия шеф от лошия шеф – първият действително е част от вашия екип“, обяснява Килхам.
Те проявяват неуважение
Втората черта, най-често посочена от респондентите като присъща на лошите шефове, е неуважителното поведение (според 28% от анкетираните).
Неуважението има много форми, като то може да се прояви чрез омаловажаване на приноса на служителите или чрез отказ от търсене на тяхното мнение. Неуважението може да възникне и след като споделите с мениджъра си, че изпитвате затруднения с област от работата си поради някакви междуличностни отношения или заради някаква нова политика, която стресира екипа. Когато вашият мениджър не изглежда да го е грижа, естествено е да се чувствате пренебрегнати.
Те са несправедливи
Двадесет и седем процента от анкетираните са заявили, че най-лошите шефове са несправедливи. Този проблем се разрасна след приемането на хибридния модел на работа, при който някои хора присъстват по-често в офисите, а други предпочитат да работят повече от вкъщи.
По думите на Килхам в последно време се наблюдават пристрастия към хората, които по-често са в офиса, като това подхранва чувството за несправедливост. „Ако се огледам и видя, че други хора получават определени възможности, които може би аз не получавам, започвам да се питам дали това не се дължи на факта, че те са по-близо“.
Други примери за несправедливост включват изпращане на имейл до служител след работно време. „Очаква ли се да отговоря?“ пита Килхам. „Служителите трябва да знаят отговора на този въпрос. Да се очаква от тях да отговарят във време, когато не им се плаща да работят, е доста несправедливо“, добавя тя.
Как да бъдете добър шеф
Проучването установява, че 64% от служителите в момента работят за най-добрия шеф, който някога са имали. Първите три най-популярни характеристики, използвани за описанието им, са „професионалисти“, „надеждни“ и „грижовни“.
Ключът към това да бъдеш добър шеф е персонализирането на взаимоотношенията. „Най-добрите мениджъри индивидуализират своята роля“, казва Килхам. „Това, което изглежда като отзивчивост и грижа за мен, може да не изглежда като отзивчивост и грижа за моя съсед“, обяснява тя.
Лошите шефове не са само проблем за задържане на служители – те имат токсичен ефект и извън работното място.
„Изпращаме ли хората вкъщи в края на работния ден с повече енергия за техните общности, за техните семейства, за техните приятели и за това да направят света по-добро място?“, пита Килхам. „Ако сте стресирани по време на работа, е по-вероятно да се държите зле с хората в личния си живот. Така че лошите шефове носят последици отвъд работата“, категорична е тя.
…………………….
Стефани Воза за FastCompany.com
Редактор: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.