Технологии

Как ще изглеждат информационните технологии през 2023 година

Как ще изглеждат информационните технологии през 2023 година

Как ще изглеждат информационните технологии през 2023 година

Технологичният сектор се изправи пред значителни от проблеми с поверителността и поемането на отговорност до нарастващите задължителни изисквания за устойчивост и регулации. Въпреки това очакванията към тези компании продължават да растат във времена, когато се нуждаем от сигурност и надеждност, пише Джо Багли, вицепрезидент и главен технически директор за EMEA във VMware.

„Без съмнение последните няколко години бяха нетипични за всички нас. Особено 2022 година ще остане в историята като една от най-бурните в последно време. Изминалата година повдигна редица въпроси, които ще са в основата на фундаменталната трансформация на бизнеса и обществото за години или дори десетилетия напред“, коментира той.

На този фон, облачните услуги и дигиталните комуникации задвижват своя непоколебим растеж, посочва Багли. При наличието на висок стремеж за иновации, ограничен финансов ресурс поради инфлацията и нарастваща необходимост от ефективно управление, приоритетите пред ИТ лидерите няма да намалеят през 2023.

На тази база Багли събира топ 10 области, които според него ще вълнуват ИТ и бизнес лидерите през настоящата година.

Джо Багли, вицепрезидент и главен технически директор за EMEA във VMware

Снимка: VMware

Хората ще правят по-устойчиви избори, макар и несъзнателно:

Натискът за корпоративни политики за устойчиво развитие продължава да нараства. С рязкото покачване на енергийните цени всички, в това число домакинствата и компаниите, се стремят да намалят разходите си. За потребителите това може да е свързано с разходите за топла вода, а за бизнеса това включва например използването на възобновяеми източници за захранването на дейта центровете. С оглед на предстоящата Директива за отчитане на корпоративната устойчивост в рамките на ЕС (бел. ред. Corporate Sustainability Reporting Directive - CSRD) отговорните организации започват дават приоритет на намаленото общо потребление на енергия, като използват инструменти за точност и отчетност при постигането на целите за устойчиво развитие

Бизнесът ще бъде разделен по отношение на начина на работата:

Битката между привържениците на „работата изцяло от офиса“ срещу тези в подкрепа на модела за “отдалечена работна среда” продължава да набира сила. Това е по-видимо в дигиталния свят, където служителите продължават да са силната страна. Нещо повече работниците изразяват категорично намерение да потърсят нова работа, ако не могат да изберат предпочитания от тях модел на работа. Независимо от личната позиция на всеки, избраният от организациите начин на работа ще определя ИТ стратегията и тяхното бъдеще. Бизнес лидерите трябва да имат всеобщо съгласие по въпроса, тъй като няма връщане назад след огромния прогрес благодарение на хибридния работен процес. Това е ключов момент, тъй като репутацията на компанията ще бъде определена от подобни решения.

Cloud-first подходът вече няма да е актуален:

Най-съвременният подход ще бъде cloud-smart. Според проучването ни Multi-Cloud Maturity Index за много организации облачната инфраструктура е станала сложна и хаотична, което забавя развитието им. За да се отличат на пазара, успешните лидери няма да изграждат стратегията си около облака, а ще се фокусират върху мощни дистрибутирани съвременни приложения (включително и edge технологии). На тази база екипите за ИТ инфраструктура и архитектура ще определят какъв мултиклауд подход предоставя най-много възможности за изграждане и поддръжка на тези приложения в полза на комфортно потребителско преживяване.

Изкуственият интелект ще се използва за вземане на по-добри решения:

Ролята на изкуственият интелект при вземане на информирани решения ще продължи да нараства. Засилващите се регулаторни изисквания и по-задълбоченото разбиране на предразсъдъците към ИИ ще доведат до предпазливост относно това кога и за какви решения да се използва, но най-вече и върху какви данни. Никой не иска да се окаже на мястото на една кредитна институция, която е попаднала под прицела на общественото внимание заради това, че е давала съществено по-висок кредитен рейтинг на мъже поради факта, че използва остарял масив от данни. Няма съмнение, че шумът около ИИ ще нараства, тъй като все повече хора, които не са технологични специалисти, могат да се докоснат до него - с пускането на вълнуващи инструменти като ChatGPT например.

Усъвършенстване на безопасното взаимодействие между роботи и хора:

Технологиите и хората стават все по-свързани, а роботите вече излизат от фабриките и започват да взаимодействат на нашето ежедневие, което води до смесени резултати и понякога критика. Доставката на храна с помощта на робот става все по-популярна, а бета версията на Tesla за самоуправляващи се автомобили е почти на една година. Време е да поемем дъх и да си направим равносметка. Вместо да бързаме да превръщаме роботите в герои или злодеи, през 2023 година ние трябва да анализираме големите масиви от събраните данни, както и да правим изводи за безопасното взаимодействие на ниво машина-човек. Все още сме далеч от пълната интеграция на роботите в обществото. Необходими са малки стъпки за непрекъснат напредък и да изоставим тревожността по отношение на роботите.

Фокус върху преносими технологични умения:

Днес постоянно виждаме навлизащи на пазара “нови” технологии, инструменти и програми, обаче нищо не е “абсолютно ново”. Почти е невъзможно да бъде разработен набор от умения, който да е актуален в този динамично развиващ се свят. Университетите не произвеждат мултиклауд архитекти, а на експертите по киберсигурност им отнема време да разберат последните заплахи. Вместо върху специализираните платформи или технологии ние трябва да се фокусираме върху фундаментални познания, които са преносими между съществуващите и новите технологии. Ако хората владеят основата и намеренията им са в правилна посока, може да има повече трансфер на умения в подкрепа на дигиталната икономика.

В търсене на перфектното приложение в метавселената:

Метавселената и различните й проявления бяха в списъка на най-популярните технологии през последното десетилетие. Големи брандове заявиха желанието си да доставят революционно потребителско преживяване във виртуалната реалност. За жалост, това обещание все още не е материализирано и хората започват да губят увереност за случването му. От моята перспектива все още има потенциал в метавселената. Обаче ни липсва перфектното приложение, което ще накара хората да се ангажират и да се завръщат към това преживяване.

Край на мечтите за суперприложение:

Пазарът сочи, че нуждата от специализирани приложения е по-голяма от тази за универсално суперприложение. Досега мнозина бяха фокусирани върху концепцията за суперприложение, което е оправдано от търсенето на потребителите за лесно и интегрирано преживяване. Но EMEA не е Китай, така че европейската версия на WeChat е малко вероятно да се наложи на този пазар. Това е доста ясно доказателство, че суперприложенията просто няма да се реализират – хората искат приложения, които вършат конкретни задачи и да ги вършат добре. Затова моята прогноза е, че вероятно ще видим още по-голяма фрагментация през 2023 година.

Използването на стандартен хардуер при стоки за широко потребление с цел преодоляване на проблемите с веригите за доставки:

В непрекъснато променящия се час по час свят чакането повече от 6 месеца за специализирано оборудване просто не е опция. Някои компании вече са започват да се справят с този проблем, като закупуват стандартен хардуер, който е много по-достъпен и след това инвестират в специализиран софтуер, за да доставят това, от което се нуждаят, бързо и ефективно. Този фокус за използване на софтуерно-дефиниран хардуер ще се запази като тенденция.

Границите между мобилните оператори и доставчиците на облачни услуги ще стават все по-неясни:

Телекомуникационните компании от години изграждат облачна инфраструктура. С нарастването на стремежа към дистрибутирани приложения, възможността за широк избор и изключително гъвкавата среда, ще започнем да виждаме повече доставчици на облачни услуги в управлението на мрежи, инфраструктура и дейта-центрове на крайни клиенти. Вече неясните линии между телекоми и доставчици на облачни услуги тепърва ще стават още по-размити.

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ